Startpagina Melkvee

FrieslandCampina voelt concurrentie in China

FrieslandCampina heeft het door sterke prijsconcurrentie momenteel even zwaar in China. Het Nederlandse zuivelconcern, met ook vestigingen in België, bracht in het eerste halfjaar fors minder kindervoeding aan de man in China en zag de omzet in het Aziatische land stabiliseren. Over de gehele linie namen de opbrengsten van het bedrijf wel toe.

Leestijd : 1 min

Topman Roelof Joosten benadrukt dat in China sprake is van een overgangsperiode. Na een reeks schandalen met kindervoeding is daar nu strengere wetgeving in de maak. Zo'n 1.200 rivaliserende merken krijgen vanaf 2018 waarschijnlijk geen goedkeuring meer en zetten hun voorraden dit jaar nog goedkoop in de markt.

"Daarna ziet het beeld er op de Chinese markt waarschijnlijk wel weer gunstig uit", zegt Joosten. Door de overstap naar een tweekindpolitiek neemt de vraag naar kindervoeding daar komende jaren waarschijnlijk flink toe. Nu komt nog ongeveer 5 procent van de omzet uit China.

De totale opbrengsten van FrieslandCampina wereldwijd lagen in het eerste halfjaar bijna 11 procent hoger dan een jaar eerder, op 6,1 miljard euro. Dat komt vooral door het herstel van de melkprijs voor boeren, die FrieslandCampina heeft doorberekend in de verkoopprijzen van vooral basisproducten als boter en kaas.

2016 was nog een heel slecht jaar voor aangesloten melkveehouders. Nu is hun totale vergoeding weer met 24 procent toegenomen. De winst van het bedrijf ging daarnaast met ruim 1 procent vooruit naar 162 miljoen euro.

Belga

Lees ook in Melkvee

Meer artikelen bekijken