Startpagina Agribex

Vilt: Imago van landbouw en landbouwer licht gedaald

Het imago van zowel de landbouw als de landbouwer is, in vergelijking met een vorige enquête vijf jaar terug, licht achteruit gegaan, maar blijft wel ‘hoog en stabiel’. De Vlaming geeft de sector een 7,1 op 10, en de landbouwer 7,3 - vijf jaar terug was dat nog 7,4 en 7,5.

Leestijd : 2 min

Op het vlak van duurzaamheid en dierenwelzijn is de daling opvallend, maar opdrachtgever VILT (Vlaams Infocentrum voor Land- en Tuinbouw) merkt op dat net op dat vlak ernstige inspanningen gedaan zijn. "Er is een verschil tussen het imago en de identiteit", besluit VILT.

Een echte verklaring voor de daling van het imago hebben VILT en UGent-prof Gino Verleye, die het onderzoek leidde, niet. VILT-directeur Griet Lemaire wees er wel op dat er in 2012 een zeker plafond behaald werd.

Een kleine minderheid (16 pct) vindt dat landbouwers een eerlijke prijs krijgen voor hun producten. Toch blijkt uit de enquête tegelijk ook dat de prijs alsmaar belangrijker wordt voor de Vlaamse consument. In vergelijking met de voorbije bevragingen is er bovendien een lichte stijging van het aantal Vlamingen dat niet bereid is meer te betalen voor milieuvriendelijker en diervriendelijker producten.

"We moeten de bevolking ervan blijven overtuigen om een eerlijke prijs te betalen voor de producten van bij ons", reageert Joke Schauvliege, Vlaams minister van Omgeving, op de enquête.

Voor Boerenbond-voorzitter Sonja De Becker toont het onderzoek aan dat "de imago-inspanningen niet alleen volgehouden, maar zelfs opgedreven moeten worden".

De enquête bij 942 Vlamingen werd half maart uitgevoerd, voor de eerste Animal Rights-beelden en de fipronilcrisis.

Belga

Lees ook in Agribex

Meer artikelen bekijken