Startpagina Bedrijfsnieuws

Goed gestemd 2018 tegemoet

Tijdens de eerste beursdag van Agribex hield New Holland op de beursvloer een persconferentie waarbij ze de actuele marktsituatie toelichtte en enkele nieuwigheden in het gamma presenteerde. New Hollands vice-president Alessandro Maritano was voor deze gelegenheid speciaal afgereisd naar Brussel.

Leestijd : 6 min

Afgelopen jaar was een jaar van ‘consolidering’ zei de heer Maritano. Een term die we kunnen interpreteren als bestendiging, handhaving, versterking. Hiermee wijst hij erop dat 2017 niet het jaar was van de grote groei, maar eerder een jaar van ‘behoud’. Dit maakt dat ze bij New Holland positief naar de toekomst kijken. Voor hen is het een markant feit dat ze dit jaar hun marktaandeel behouden hebben in een moeilijkere markt en ze zelfs een lichte groei zagen.

Een tweede punt waar Alessandro Maritano bij stilstond, was de wens om full-liner te worden: “Stap voor stap gaan we onze productlijn vervolledigen om nieuwe klanten te bereiken. Op de Agribex beursvloer waren zo de eerste Kongskilde machines te vinden in New Holland kleurstelling: blauwe ploeg en gele maaicombinatie.”

Investeren doen ze bij New Holland niet enkel in technologie en klantentevredenheid, maar ook in duurzaamheid, gaf Maritano nog mee. In 2006 namen ze bij New Holland het voortouw om ‘Clean Energy Leader’ te zijn. In dit kader kunnen we o.a. de methaantractor noemen waarvan een volgende prototype op Agribex te zien is.

Tomas Lekens, New Holland Marketing Manager Benelux, bemerkt fijntjes dat dit prototype ook een voorsmaakje is van het mogelijke tractordesign in de toekomst. Vermoedelijk komt de methaantractor in 2020 op de markt. Bij voldoende vraag zal de prijs ongeveer op hetzelfde niveau liggen als een gelijkaardige dieselaangedreven tractor.

De tractor op methaan- brandstof wordt stilaan een realiteit en geeft een inzicht hoe tractordesign er in de toekomst kan uitzien , aldus Tomas Lekens.
De tractor op methaan- brandstof wordt stilaan een realiteit en geeft een inzicht hoe tractordesign er in de toekomst kan uitzien , aldus Tomas Lekens.

Huidige markt

Egide Vandevelde, Business Director New Holland, pikte op de toelichting van Alessandro Maritano in door de markt in België en Nederland te schetsen. “De laatste twee maand is het tractorklimaat opgetrokken”, stelde hij. “Loonwerkers beginnen terug te investeren, zij zagen ondertussen ook achterstallige rekeningen betaald worden. Ook melkveehouders beginnen terug te investeren.” Akkerbouwers blijven achter, maar een kentering is in zicht. Vooral in het Noorden van Nederland en het Zuiden van België blijft de markt achter. Egide Vandevelde ziet dit gelinkt met de lage graanprijs.

De tractorenmarkt is heel lichtjes gestegen afgelopen jaar bij ons en net nog ietsje meer in Nederland.

De markt voor maaidorsers had minder succes in 2017. Algemeen gesteld is er weinig geïnvesteerd in oogstmachines. Toch zijn ze bij New Holland blij om hun marktaandeel in de maaidorsermarkt van zo’n 50 % gehandhaafd te hebben. Maar ook hier wijst de heer Vandevelde erop dat de graanprijzen moeten aantrekken alvorens er investeringen gedaan worden.

Voor wat de verkoop van balenpersen betreft, kan New Holland mooie resultaten laten zien, die mee te danken zijn aan de introductie van een nieuw model, namelijk de Plus-versie van hun BigBaler grootpakpers.

Bij de veldhakselaars spreekt Egide Vandevelde van een ‘vlakke’ markt. “De markt is dit jaar ietwat ontregeld omwille van stocks van vorig jaar, bij New Hollands concullega’s”, aldus de heer Vandevelde.

Globaal gesteld zien ze bij New Holland een verdere verbetering van de markt, maar wilde investeringen zullen zeker niet gedaan worden. Het is nog afwachten wat de akkerbouwers gaan doen. De graanprijs is hierbij primordiaal. Na nieuwjaar zal er een beter zicht komen op de graanvoorraad, de graanprijs en de verdere investeringen.

De tractorsimulator biedt aan de binnenzijde een vertrouwde New Holland cabine met bijna een levensechte simulatie van de omgeving op beeldschermen rondom.
De tractorsimulator biedt aan de binnenzijde een vertrouwde New Holland cabine met bijna een levensechte simulatie van de omgeving op beeldschermen rondom.

Rijsimulator

Een primeur op de stand van New Holland was de tractorrijsimulator die mee ontwikkeld is in samenwerking met de Nederlandse onderwijsinstelling Terra. De bedoeling hiermee is om de rijopleiding voor tractoren te verkorten en verbeteren, maar bovenal ook veiliger te maken. In de cabine van de simulator is intelligent gebouwd en vormt zo een echt technisch hoogstandje.

Regiodirecteur bij onderwijsinstelling Meindert Jan Oostland geeft aan dat ze met de simulator het leerproces kunnen optimaliseren en op maat van de individuele leerling lestrajecten kunnen aanbieden. Het aantal lessen op de openbare weg kan door de simulator gereduceerd worden en er zijn minder kosten en risico’s verbonden aan de rijopleiding.

In een eerste fase richten ze zich met de simulator richting de rijopleiding, maar eigenlijk kan alle intelligentie en functionaliteit die in een tractor zit gesimuleerd worden. Denk hierbij aan het gebruik van aftakas en hydraulica, maar ook aan het inoefenen van isobusfunctionaliteiten of gps-stuursystemen.

Dynamic Command

Wat de technische productnieuwigheden betrof, werd vooreerst stilgestaan bij de T6-tractorserie waar nu de Dynamic Command transmissie wordt geïntroduceerd. Dit is een 8-traps halfautomatische powershiftversnellingsbak. De presentatie van deze technische novi teit is mede het resultaat van een marktonderzoek bij klanten dat enkele jaren geleden werd uitgevoerd. Zij uitten de nood aan dit type transmissie en het is voor vele gebruikers een kleinere stap, dan deze naar een traploze versnellingsbak.

New Holland ontwikkelde de Dynamic Command transmissie zelf en bouwt ze in haar fabriek in het Italiaanse Modena. In het hart van deze halfautomatische powershift-versnellingsbak zitten acht versnellingen, drie groepen en een dubbele koppeling. De 4 oneven versnellingen en één koppeling bevinden zich op één as, de 4 even versnellingen en de andere koppeling zitten op een tweede as. Het vermogen wordt dan gewoon gemoduleerd tussen de twee koppelingen. Terwijl een oneven versnelling wordt ontkoppeld met één koppeling, schakelt de tweede koppeling de even versnelling in. Zo verloopt het schakelen vlot, eenvoudig en uiterst efficiënt.

Een tractortest uitgevoerd door het Duitse DLG, laat zien dat deze transmissie uiterst efficiënt is waarbij 93% van het motorvermogen beschikbaar komt aan de aftakas. Ook het brandstofverbruik wordt mede dankzij inzet van de Dynamic Command transmissie verminderd.

Nog meegeven dat aan deze versnellingsbak de nodige intelligentie is meegegeven. Zo wordt automatisch voor de meest interessante versnelling gekozen en wordt bij het opschakelen indien van toepassing meerdere versnellingen overgeslagen. Dankzij de Dynamic StartStop-functie kan de tractor volledig tot stilstand gebracht worden door het rempedaal in te trappen. Het koppelingspedaal intrappen en naar neutraal schakelen is hierbij niet nodig. Dit is een handige functie bij frontladerwerk of bij het naderen van een rood verkeerslicht.

Minister-president Geert Bourgeois bezocht New Holland op Agribex en maakte er o.a. kennis met de rijsimulator, de methaantractor, maar ook met de CR-maaidorsers oftewel toptechnologie uit ons Belgische Zedelgem.
Minister-president Geert Bourgeois bezocht New Holland op Agribex en maakte er o.a. kennis met de rijsimulator, de methaantractor, maar ook met de CR-maaidorsers oftewel toptechnologie uit ons Belgische Zedelgem.

Vernieuwing in 2018

De T7-tractorserie krijgt enkel vernieuwingen die bij modeljaar 2018 zichtbaar zullen worden. De nieuwe vooras met nieuwe geometrie is hier veruit de voornaamste van. Na het nemen van een bocht centreert de vooras terug automatisch zelf uit. Dit zorgt voor meer veiligheid en minder vermoeidheid bij de bestuurder. Verder werd de TerraGlide-voorasophanging verbeterd en kreeg hij Skyhook-logica mee. Dit laatste is techniek die we bij sportauto’s weer vinden.

Bij de T7-tractoren wordt getracht om de tractor constant stabiel te houden door het ‘verstijven’ van de voorasophanging ondanks de externe krachten die inwerken zoals het optrekken of afremmen van de tractor of het heffen/zakken van het werktuig in de achterhef. Het gewicht van de machine hier wordt gemeten om de juiste afstelling van de voorasvering te bepalen. In de neus van de tractor zit een snelheidsmeter die de bewegingen van het chassis registreert bij oneffenheden in het wegdek.

De bestuurder ervaart door voornoemde technologie meer veiligheid en comfort en kan de mate van ‘demping’ van de vooras beïnvloeden door drie niveau’s van vering in te stellen.

Een andere nieuwe functie bij de T7-tractoren is CustomSteer. Hierbij kan de bestuurder bepalen via de boordcomputer hoeveel stuuromwentelingen van het stuurwiel nodig zijn om de wielen van uiterst links naar uiterst rechts te bewegen.

Nog meegeven dat er bij de T7-serie ook ‘S’-modellen komen. Dit is een uitvoering van enkel een essentiële basistrekker zonder overbodige snufjes en is een prijsgunstiger alternatief.

Tot slot werd nog stilgestaan bij de CR 10.90 maaidorser, die verder doorontwikkeld is met o.a. een verbeterde doorstroom dankzij intern hertekend dorswerk. Meer vermogen en een ander residumanagement is tevens aan de orde. Maar de maaidorser weet zich bovenal te onderscheiden door zijn ‘pro-activiteit’. De maaidorser kijkt op de akker vooruit o.a. dankzij veldkaarten die in het verleden gemaakt zijn van het perceel, waardoor hij kan anticiperen op wat komen gaat, bijvoorbeeld een helling. Hiernaast zijn er talrijke sensoren die informatie aan de maaidorser geven, zodat die zijn dorsproces verder kan optimaliseren. Voor deze innovatie werd de machine door Agribex beloond met een gouden aar.

T.D.

Lees ook in Bedrijfsnieuws

Meer artikelen bekijken