Startpagina Melkvee

Duitse melkgigant verliest flinke melkplas

DMK, de grootste melkerij van Duitsland, raakt volgend jaar circa 450 miljoen kilo melk kwijt. Leden laten de Duits-Nederlandse coöperatie links liggen vanwege een aanhoudend matige melkprijs. Noodgedwongen moet CEO Ingo Müller zijn op Azië gerichte groeistrategie laten varen. De pijlen worden weer ouderwets op Europese markten gericht.

Leestijd : 2 min

Deutsche Milchkontor (DMK) verklaart tegenover het Duitse melkveehoudersblad Elite geen internationaal megaconcern meer te willen worden. Geen echte concurrent dus voor spelers als Danone, FrieslandCampina en Arla. Het bedrijf heeft daarvoor eenvoudigweg het eigen huis niet voldoende op orde. Melkveehouders lopen weg. Het bedrijf “verliest” levering van circa 450 miljoen kilo melk in 2018, en denkt in 2019 opnieuw miljoenen kilo’s kwijt te raken. Wie de verloren kilo’s koopt, wordt niet gemeld. In het Noorden van Duitsland waar DMK sterk is, is Molkerei Ammerland een concurrent.

Dat DMK nu al kan inschatten dat ook in 2019 nog pijn geleden zal worden, is gevolg van de opzegtermijn van 2 jaar die de onderneming uit Bremen hanteert. Voor DMK is de stap terug een tegenvaller. Het bedrijf ontstond door de fusie tussen Nordmilch en Humana, die juist bedoeld was om tegenwicht te bieden aan de concurrentie uit het Noorden (Arla), Westen (FrieslandCampina) en de zuivelproductlijnen van de grote voedingsconcerns Danone en Nestlé. Later werd DOC Kaas aan de coöperatie toegevoegd om meet ‘body’ te ontwikkelen en ook in Nederland voet aan de grond te krijgen.

De groei, zo vond DMK, ligt vooral in Azië. Sinds een grote crisis met vervuilde babymelkpoeder in China, kopen Chinese consumenten tegen hoge premies op de gewone prijs Europese melkpoeder. Het is een ontwikkeling waar vooral Danone met het merk Nutrilon en FrieslandCampina met het merk Friso van wisten te profiteren. DMK was niet in staat de Chinese koopwoede in geld om te zetten. Het bedrijf is volgens critici nog altijd teveel op bulk gericht.

De hele markt heeft last van de grote hoeveelheid magere melkpoeder die de Europese Commissie in voorraad heeft. De “interventievoorraad” hangt boven de markt. Müller wil zich gezien de lastige marktsituatie richten op regionale markten en producten met een hoge toegevoegde waarde. Hij benadrukt dat DMK nog altijd een sterk bedrijf is, wat onder meer zou blijken over het succes van de IJslandse yoghurtsoort Skyr bij Aldi en DMK’s positie als grootste aanbieder van gentechvrije melkproducten in Europa.

Lees ook in Melkvee

Meer artikelen bekijken