Startpagina Bedrijfsnieuws

De ‘kippende’ kuip van de MIXTrac

Debutrec uit Aalter lanceerde afgelopen najaar de MIXTrac zelfrijdende voermengwagen. Het eigenzinnige ontwerp moet voor maximaal structuurbehoud zorgen, aldus zaakvoerder Frederick De Busschere.

Leestijd : 2 min

Debutrac is in Aalter ook bekend als A-dealer van Deutz-Fahr, Same en Lamborghini. Daarnaast is het bedrijf ook dealer van onder meer Lemken, Weidemann, Manitou en Joskin. Maar met de MIXTrac voermengwagen verzet het bedrijf duidelijk de bakens. De voermengwagen werd zelf ontworpen, en voor de peddelmenger en de happer is ook een patent aangevraagd. “Bij het ontwerp stond het structuurbehoud helemaal bovenaan de lijst”, legde Frederick De Busschere uit.

Kuilhapper

Dat structuurbehoud begint al bij het binnentrekken van het voeder. Debutrac koos bewust voor een kuilhapper met vast mest vooraan. Deze kan telkens happen van 10-15 cm diep nemen. De kuil mag 5 meter hoog zijn. Een rotor in de happer brengt het voeder naar de transportband die het voeder naar de kuip brengt. “De druk op de rotor wordt gemeten. Je kan het voeder niet in de happer forceren; de happer stopt dan gewoon, wat wederom goed is voor het structuurbehoud”, legde Debusschere uit. De happer zorgt ook voor een mooi snijoppervlak aan de kuil, zodat er geen restvoer achterblijft.

Mengen van de eerste kilo

De mengkuip valt op door zijn eenvoud. Het gaat om een grote horizontale peddelmenger. In een verticale menger geloofde De Busschere niet. “Ik vrees dat er bij verticale mengers meer kans op versmering is. Een horizontale peddelmenger mengt ook vanaf de eerste kilogram.” Het snijden gebeurt door stilstaande messen op de bodem. De peddelmenger kan zowel linksom als rechtsom draaien en in twee snelheden. Doorgaans kan gesteld worden dat de tijd die nodig om te laden begroot is op de tijd die nodig is om te mengen.

Voor de paardenkracht zorgt een Deutz motor die voldoet aan de Tier IV-norm en 156 pk levert. Dat laat een maximum snelheid van 25 km/uur op de weg toe.

Kantelen

De mengkuip bevat geen losvijzel, maar kan zowel links als rechts lossen, en zowel voor- of achteraan. Om dat voor elkaar te krijgen kan de kuip 40 cm gekanteld worden (combinatie van 20 cm naar beneden vooraan en 20 cm naar boven achteraan of andersom). “Dat kantelen is eigenlijk enkel maar voor de laatste 500 tot 1.000 kg nodig”, legt Frederick De Busschere uit. Het hoogste punt van de kuip komt daarbij nooit hoger dan 3,5 meter. Door op die manier een losvijzel uit te sparen wordt er vermogen gespaard, kan er vlot links en rechts gelost worden en wordt de techniek in de kuip heel eenvoudig gehouden.

De bediening gebeurt vanuit de kabine met een joystick in de armleuning en een touchscreen voor de bediening van de weegkast en alle machinefuncties. De voermengwagen kan ook in hondengang bewegen.

IDC

Lees ook in Bedrijfsnieuws

Meer artikelen bekijken