Startpagina Actueel

Farm Frites ziet frietmarkt hard groeien

De frietmarkt zal de komende jaren hard blijven groeien. Waar het zwaartepunt voor de afzet nu nog in Noord-Amerika en West-Europa ligt, ligt een verschuiving naar Azië, Zuid-Amerika en Afrika in het verschiet. Dat zei Leon Boer, directeur aardappelverwerving van Farm Frites, een Nederlandse frietfabrikant met twee fabrieken in Vlaanderen.

Leestijd : 3 min

De productie van frietaardappelen is in de Lage Landen de afgelopen jaren sterk toegenomen. Volgens directeur aardappelinkoop Leon Boer van Farm Frites zal de markt vooral buiten het Westen nog wel even doorgroeien. Het familiebedrijf van vlakbij Rotterdam behoort tot de grootste aardappelverwerkers van Europa, met onder meer twee fabrieken in Vlaanderen. Leon Boer sprak tijdens een studiedag van het Proefcentrum voor de Aardappelteelt in Oudenaarde, waar samenwerking een overkoepelend thema was.

De frietmarkt is een groeimarkt, legde Boer uit. Tussen 2016 en 2021 zal de mondiale frietmarkt met gemiddeld 2 procent per jaar groeien, zegt Boer op basis van cijfers van marktonderzoeksbureau Euromonitor. Het volume zal zo in een periode van vijf jaar met 1,2 miljoen ton gegroeid zijn tot 13,3 miljoen ton. De Lage Langen hebben als aardappellanden bij uitstek volgens Boer het gereedschap in huis om van de groei te profiteren.

Groei ver weg

De groei zit vooral ver weg. Noord-Amerika en West-Europa zijn momenteel goed voor respectievelijk 5,5 en 3,5 miljoen ton. Ter vergelijk: Azië is goed voor slechts 750.000 ton. In de VS wordt gemiddeld bijna 13 kg frietproducten per persoon per jaar genuttigd. Verwonderlijk is dat niet, want nergens eten consumenten ook zoveel fastfoodmenu’s, waarin gebakken aardappel wordt gebruikt. In West-Europa ligt dit op 7 kg. In andere werelddelen ligt de consumptie onder 1,5 kg per persoon, en lijkt dus nog ruimte voor groei.

Maar waar de groei in Noord-Amerika en West-Europa in de periode tot 2021 beperkt is tot ongeveer 1 % wordt voor Azië liefst 6% groei verwacht. Geen sinecure, want de regio telt met landen als China, India, Japan, Vietnam en Pakistan zowat 4 miljard inwoners, waar Noord-Amerika en West-Europa samen onder een bevolkingsomvang van 1 miljard blijven steken. Ook voor Afrika en het Midden-Oosten wordt een groei van circa 6% verwacht. Farm Frites heeft hierop geanticipeerd door fabrieken te openen in Egypte en China.

Deze fabrieken beleveren onder meer de hamburgerketens in de regio. Egypte ligt strategisch op een kruispunt van Midden-Oosten en Afrika, en geldt bovendien als een interessante markt met bijna 100 miljoen inwoners. China is de snelst groeiende grote economie en telt liefst 1,3 miljard inwoners.

Een fabriek in Rusland, de grootste groeimarkt van Oost-Europa, stond lang op stapel maar werd in 2014 uiteindelijk afgeblazen, waarna de pijlen gericht zijn op Kazachstan, dat in het hart van centraal-Azië ligt. De reden niet in Rusland te bouwen, ligt met name in de importban die Rusland afkondigde. Sindsdien heeft Lamb Weston Meijer als eerste Westerse fabrikant een joint-venture voor een frietfabriek in Rusland afgesloten.

Samenwerking sleutel

Leon Boer zei dat toenemende samenwerking de motor is voor waardecreatie in de aardappelketen. “Waardecreatie vergroot het onderscheidend vermogen en de continuïteit van iedere organisatie, aldus Boer. Samenwerking gaat wat hem betreft over het optimaal laten aansluiten van producten, diensten, en combinaties van beide op de behoefte van de klant. Het vraagt om het aanbrengen van focus en helpt u bij het professionaliseren en beter laten draaien van uw organisatie.”

Om tot waardecreatie te komen, is samenwerking volgens Boer heel belangrijk. Door het delen en uitruilen van bijvoorbeeld kennis, expertise en netwerken creëren ze nieuwe waarde. Wanneer afscheid wordt genomen van de bulkproductie en meer wordt samengewerkt, kan ook meer stabiliteit in de markt worden bewerkstelligd. Je kunt als sector productieschokken deels voorkomen, of wordt minder afhankelijk hiervan omdat je een beter of uniek product maakt.

Boer roept telers op de verbinding met hun op te zoeken. “Gebruik onze aardappelkennis”, aldus Boer, “onze R&D.” Volgens Boer is Farm Frites bereid haar kennis te delen met haar telers en klanten, omdat ze zonder hen ook niet in staat is de nodige waarde toe te voegen. En zonder toegevoegde waarde kan de aardappelketen niet optimaal gaan profiteren van de groei van de mondiale markt.

J.C.B

Lees ook in Actueel

Meer artikelen bekijken