Startpagina Bedrijfsnieuws

Adama ziet kansen in China, China ziet kansen in Adama

Dat je met twee verder geraakt dan alleen, bewees Adama. ChemChina nam Syngenta over, maar ook 60 % van Adama. Het is een slimme keuze voor alle partijen: Adama kan de Chinese markt in, en ChemChina is weer wat R&D-kennis rijker.

Leestijd : 3 min

Adama was niet steeds Adama. Het bedrijf is gegroeid uit ‘off-patents’, met andere woorden producten die uit patent waren. Op wereldvlak kunnen ze zich op dit vlak nummer 1 noemen. Kijkt men naar alle gewasbeschermingsproducenten, dan is Adama het zesde grootste bedrijf. De jaarlijkse omzet bedraagt 3,1 miljard dollar, terwijl op wereldvlak de omzet voor gewasbescherming en niet-gewas markten 60 miljard dollar is.

Israëlische oorsprong

De geschiedenis reikt terug tot in de jaren ‘40. Toen ontstonden Agan Chemical, en Makhteshim Chemical, twee Israëlische bedrijven die actief waren in gewasbescherming. In de jaren ‘70 en ‘80 specialiseerden die bedrijven zich en wilden ze internationaal gaan. Pas in de jaren ‘90 zijn Agan en Makhteshim gefusioneerd, en wilden ze overnames doen in Europa en Latijns-Amerika om wereldwijd nog sterker te staan. In de jaren 2000 kwamen er verschillende producten in het portfolio bij door fusies met andere firma’s. In 2012 nam ChemChina Makhteshim-Agan over, en bezit het 60 % van de aandelen. ChemChina is het grootste Chinese staatsbedrijf. In 2010 was het plan om meer direct op de markt gaan en daarom werd een goede structuur ontwikkeld. Pas in 2014 veranderde men de naam in Adama, wat grond betekent in het Hebreeuws.

Wereldwijd aanwezig

Adama verkoopt in meer dan 100 landen over de hele wereld, met 50 afdelingen in bijna 45 landen. “Wij hebben een hoofdkantoor in Nederland, van waaruit de Benelux wordt gedaan, de Baltische staten, de Scandinavische landen en Wit-Rusland.” Bijna de helft van de verkoop bevindt zich in snelgroeiende markten. Ze hebben meer dan 1.000 producten in het gamma die meer dan 270 actieve stoffen omhelzen. Ze verkopen er het hele spectrum: herbiciden, insecticiden, fungiciden, groeiregulatoren en zaadbehandeling.“We hebben veel mogelijkheden om combinaties te maken die andere firma’s niet kunnen”, vertelt Ellen. Daarmee geven ze oplossingen in alle grote teelten, zoals granen, maïs, koolzaad, soja en in alle markten: Europa, Afrika, Latijns-amerika, Noord-Amerika, APAC.

Chinese marktkansen

ChemChina is het grootste Chinees staatsbedrijf dat 60 % van de aandelen van Adama overnam. De grootste productiesite bevindt zich nog wel in Israël. “En eigenlijk is het een win-win situatie”, klinkt het bij Adama. China is vandaag de derde grootste markt in gewasbeschermingsmiddelen. Het is een exponentieel stijgende markt, die nog steeds aan het groeien is. Maar China is ook een sterk versnipperde markt: er zijn veel kleine gewasbeschermingsproducenten met elk minder dan 10 % marktaandeel. Al de multinationals samen vertegenwoordigen zo’n 23 % van de markt. “Voor ons is het heel moeilijk om daar binnen te geraken. China wil zelf echter ook meer internationaal gaan, maar heeft de kennis en mogelijkheden niet. Daarom wil het overnames doen.”

ChemChina is daar nu het grootste bedrijf met een eigen R&D-centrum, “zeker nu de kennis van hier naar daar vloeit, breidt het R&D centrum ook meer en meer uit.”

ChemChina en Syngenta

ChemChina nam ook Syngenta volledig over, nadat de Europese commissie had beoordeeld dat er in bepaalde segmenten niet te veel marktaandeel was. Voor het Chinese bedrijf was het voordeliger om van de twee bedrijven de kleinste wat te laten afstoten, en dat was Adama. Die moest voor 200 miljoen dollar omzet per jaar afstoten.

In België betekende dat het laten gaan van Trimaxx/Optimus, Sulcogan, Starship, Ampera, Chloorpyrifos, Bulldock en Kohinor/Sombrero. Een hap uit hun budget, dat gelukkig gecompenseerd werd door het feit dat ook Syngenta aan Adama producten moest overhevelen voor een waarde van 200 miljoen dollar omzet per jaar. Adama werd zo volgende producten rijker: Spyrale, Seguris, Bontima, Reflect, Plenum en Pirimor. Voor een deel van de producten geldt er co-distributie, waarbij voor hetzelfde product een andere naam wordt gegeven.

MV

Lees ook in Bedrijfsnieuws

Meer artikelen bekijken