Maak je hoevewinkel zichtbaar en aangenaam

Een mooie productpresentatie en een sfeervolle winkelinrichting dragen bij tot een goede verkoop.
Een mooie productpresentatie en een sfeervolle winkelinrichting dragen bij tot een goede verkoop. - Steunpunt Hoeveproducten Steunpunt Hoeveproducten

Of je nu een apart lokaal of zelfs maar een hoekje ter beschikking hebt om aan hoeveverkoop te doen, er zijn verschillende manieren om de klant naar je toe te lokken. We overlopen verschillende opties van oprit tot product.

Zichtbaar vanop straat

Laat weten dat je een hoevewinkel hebt, en start al op straat. Hang of plaats een voldoende groot bord met een korte en simpele boodschap, die goed leesbaar is voor inzittenden in voorbijgaande auto’s die in hoge snelheid voorbijrijden. Een bord met wat je verkoopt en de openingsuren, is al voldoende. Eventueel kan een tekening met wat je verkoopt. “Zie dan ook dat wat er op staat, klopt. Het komt vaak voor dat landbouwers niet open zijn of niet meer in voorraad hebben wat ze verkopen. Gewoon, omdat het seizoen voorbij is. Dat kan eens voorvallen, maar je moet vermijden dat het bord geen deel van het decor wordt”, vertelt An.

Wegwijzers plaatsen is ook een goede tip. Die moeten wel op je eigen eigendom staan. Is dat niet het geval moet er een vergunning worden aangevraagd.

Een sfeervolle winkelinrichting

Een winkelinrichting moet uitnodigen tot aankoop. Je kan verschillende elementen gebruiken om een goede sfeer te creëren. Je kan posters ophangen, planten plaatsen, zorgen voor verlichting,... Je kan echter ook je producten aantrekkelijk etaleren. Leg ze bijvoorbeeld in mooi ogende manden of tonnen. Belangrijkste punt is wel dat alles er hygiënisch uit moet zien.

Als landbouwer heb je niet steeds de tijd om in je hoevewinkel te staan. Je kan er dan ook voor kiezen om de verkoopsruimte onbemand te laten en al zakjes klaar te maken zodat klanten die kunnen meenemen. Het geld dat ze moeten betalen kunnen ze steken in een offerblok. “Overal wordt gestolen, dus ook hier. Maar over het algemeen ervaren we dat dit systeem goed werkt en de landbouwer ervoor zijn geld krijgt. We merken in ieder geval dat het werkt voor aardappelen.”

Een aantrekkelijk product...

Naast het product mooi te etaleren, kan je er ook aan denken de producten te verpakken. “Mooie verpakkingen zorgen voor een betere verkoop, maar dan moet je ook echt inzetten op thuisverkoop”, tipt An. Als het op aardappelen aankomt, wordt een zak van 5 kg het meest verkocht, alhoewel men in de stad al neigt naar zakken van 2 kg en minder. Dit komt omdat de gezinnen kleiner worden en ons consumptiepatroon voor aardappelen is veranderd. Verder kiest de consument voor de gemakkelijke aardappel: hij wil een aardappel die gewassen of geborsteld is. Je knollen met aarde verkopen kan ook, maar kies dan voor een verpakking waar het vuil niet door kan vallen. “De consument maakt zich niet graag vuil, en kuist het liefst zijn auto niet op wanneer die zo de aardappelen moet vervoeren.” Ten slotte mag men zeker niet verwijzen naar de behandelingen die aardappelen gekregen hebben. “We zien af en toe nog bordjes waarop staat ‘Aardappelen, goed gepoederd’, terwijl dat de consument helemaal niet aanspreekt.”

... aan een eerlijke prijs

Je zal waarschijnlijk niet de enige landbouwer zijn in de buurt die zijn aardappelen via korte keten wil verkopen. “Concurreer elkaar niet dood”, waarschuwt An Detelder. “Ga zeker niet naar een te goedkope prijs, en maak uw berekeningen om een correcte prijs te bekomen.” Bij die berekeningen calculeer je best je investeringen qua geld en arbeidsduur in omtrent teelt, sorteren, verpakken en verkopen, maar bepaal je ook je winstmarge. “Voor een vers en kwalitatief product, rechtstreeks van het veld, mag je je prijs durven vragen”, aldus Detelder.

Durf te kiezen voor anders

Om klanten aan te trekken is het ook goed om andere dingen aan te bieden dan de andere landbouwers of de supermarkten. “Heb je een andere variëteit van aardappelen, kan je dat met zijn voordelen in de kijker zetten. Of probeer anders te zijn door eigen producten te maken of pakketten samen te stellen, bijvoorbeeld voor soep. Je kan ook een unieke dienstverlening geven in de hoevewinkel door aan landbouweducatie te doen. Sommige landbouwers kiezen ervoor om ook recepten mee te geven.” Ben je niet zo creatief, maar wil je toch innoveren, durf dan ook eens je collega’s aan te spreken. Of het Steunpunt Hoeveproducten, die staan ook altijd klaar om je vragen te beantwoorden.

MV

Meest recent

Meest recent