Startpagina Mechanisatie

Toptechniek in smalspoorafmetingen

De SDF-group oftewel de Same-Deutz-Fahr group presenteerde vorige maand in de omgeving van haar Italiaanse fabriek in Treviglio (Bergamo) hun nieuwe smalspoortractor met vermogens van 88 tot 113 pk én een traploze transmissie.

Leestijd : 6 min

V oor de vakpers werd de presentatie gehouden met de Same-versie van de nieuwe smalspoorreeks, de FruttetoCVT S. Daags nadien werd voor de dealers ook de groene Deutz-Fahr variant getoond. Achter deze strategie moeten we niets zoeken. De fabrikant wou het gemakkelijkheidshalve en mogelijks ook omwille van de locatie waar de trekker werd voorgesteld, een Italiaans wijndomein, houden bij één merk, in dit geval Same. Ongetwijfeld zien we de trekker bij ons ook onder Deutz-Fahr kleurschakkering verschijnen en met type-aanduiding ‘5 DS TTV’.

Luxe in

compacte vorm

uit eigen SDF-huis

Als we even vooruit kijken naar de uitrusting van de nieuwe smalspoor, dan mogen we gerust zeggen dat dit een luxe-compacttrekker is. Maar voor we aan het verhaal van de technische details beginnen, merken we op dat de tractor in eigen SDF-huis is ontwikkeld met eigen onderdelen.

De motor is een drie- of viercilinder Farmotion gekoppeld aan een cvt-transmissie, de T3500. Ook voor- en achteras komt uit eigen huis. En niet te vergeten, de MaxCom armleuning. Alleen al hierom zeggen we: “petje af voor SDF”. Dit is duidelijk geen assemblagetrekker. Het lijkt ons ook dat men in dit tractorensegment wel ondernemend moet zijn op vlak van onderdelen, want anders komen ze wegens krapte op de markt, maar weinig innovatief uit de hoek.

We schreven het reeds: het is een echte luxe smalspoortractor. Ongetwijfeld komt dit het werkcomfort van de fruitteler en wijnbouwer ten goede: die moeten volgens seizoenspieken dagelijks vele uren in een smalle tractorcabine doorbrengen en toch over toptechniek beschikken. De productpresentatie liet Same doorgaan onder de slogan ‘De perfecte integratie tussen mens en machine’. Het zegt iets over het doel dat de tractorenbouwer had bij de bouw van deze trekker.

De nieuwe smalspoor biedt niet alleen comfort voor de bestuurder, maar ook vele hydraulische toepassingsmogelijkheden.
De nieuwe smalspoor biedt niet alleen comfort voor de bestuurder, maar ook vele hydraulische toepassingsmogelijkheden. - TD

Anderzijds is het luxe-aspect, al drukken we dit misschien wat oneerbiedig uit, mooi meegenomen om verkoop te genereren bij beheerders van sportvelden en groene zones en gemeentelijke diensten.

Momenteel is de smalspoor er in een versie met een buitenbreedte van 1m36. De achteras krijgt standaard een wiel met een velgdiameter van 24 inch. Optioneel is een versie met 28 inch wiel mogelijk.

Farmotion

We willen geen verwarring scheppen maar de motor komt niet van motorenbouwer Deutz, maar van SDF: namelijk een Farmotion. De driecilinder versie levert bij benadering bijna 90 of 100 pk maximaal. De viercilinder doet nagenoeg 90, 105 of 115 pk maximaal. Het topmodel haalt zijn vermogen bij slechts 2.200 toeren per minuut.

Commonrail brandstofinjectie bij 2.000 bar, elektronische bediende Visco koelventilator die voldoende koellucht geeft afhankelijk van de belasting en een onderhoudsvrije DOC-katalysator is de motortechnologie waarmee aan de Stage III emmisienorm wordt voldaan. SDF geeft ook aan dat ze voor deze motor hebben gekozen wegens de omvang/afmetingen ervan. Onder de ‘smalspoormotorkap’ moet niet enkel de motor passen, maar ook het pakket voor de uitlaatgasnabehandeling.

Tevens moest de motor slank en compact zijn om grote stuurhoeken van de voorwielen mogelijk te maken. Ook het tweetraps PowerCore-luchtfilter is goed te bereiken, net als het nieuwe koelpakket.

De motor zit gekoppeld aan de SDF T3500 CVT transmissie. Sterk pluspunt van deze versnellingsbak is dat er bij een gereduceerd motortoerental (1.650 toeren/minuut) een transportsnelheid van 40 km/u wordt gerealiseerd om brandstof te besparen. De transmissie werkt bovendien samen met de voorwielaandrijving die automatisch ingeschakeld kan worden. Hiernaast is de Synchro PTO tijdens het rijden beschikbaar.

Het aansturen van de cvt-versnellingsbak kan nog steeds met het koppelings- en gaspedaal. Maar eigenlijk hoeft dit zelfs niet en is de machine volledig vanop de joystick aanstuurbaar. Een hydraulische PowerShuttle functioneert als omkeerschakelaar tussen vooruit en achteruit met een instelbare reactietijd volgens vijf stappen (SenseClutch).

De transmissie heeft een actieve stilstandregeling, PowerZero genaamd. Dit is een vorm van ‘handrem’ zonder dat de klassieke handrem is aangetrokken. Hierbij wordt de aandrijflijn vast gehouden, zodat de tractor ter plaatse blijft.

Van de Same Frutteto CVT S komt ook een groene Deutz-Fahr versie, de 5 DS TTV.
Van de Same Frutteto CVT S komt ook een groene Deutz-Fahr versie, de 5 DS TTV.

Hydraulische krachtbron

De nieuwe smalspoor huisvest een echte hydraulische krachtbroncentrale. Vooreerst is een afzonderlijke oliepomp voor het stuur. Hiernaast is een sterke Load Sensing pomp van 100 liter per minuut toegepast voor de hefinrichtingen en de hydraulische aansluitingen. Volgens de fabrikant zorgt deze krachtige pomp voor een dieselbesparing. De achterhef tilt 2,6 ton, de optionele frontlift 1,5 ton.

Opmerkelijk is dat er maar liefst 5 elektrohydraulische aansluitingen met een hoog doorstroomvolume aan de achterkant en 6 aan de voorzijde/zijkant geïnstalleerd kunnen worden. Zeker in de wijnbouw en fruitteelt worden dergelijke toepassingen aangewend. Bijvoorbeeld machines om druivenranken te snoeien. Waarbij deze werkgang gecombineerd wordt met schoffelapparatuur. De machines moeten niet alleen aangestuurd worden, ook hun positionering moet beïnvloed kunnen worden. Dit vraagt vele hydraulische aansluitingen. De nieuwe smalspoor van SDF kan hier dus galant op inspelen.

Joystick

Minstens even belangrijk is dat de hydraulische functies naar behoefte van de chauffeur geprogrammeerd kunnen worden op de nieuwe joystick. De bestuurder kan dus naar zijn wens achter een welbepaalde toets op de joystick de bediening van een hydraulische leiding zetten. Met complexe werktuigen werken kan dus heel ergonomisch gebeuren.

De armleuning bevat twee joysticks, waarbij de bestuurder zelf de functies kan toewijzen achter de bedieningsknoppen.
De armleuning bevat twee joysticks, waarbij de bestuurder zelf de functies kan toewijzen achter de bedieningsknoppen. - TD

De nieuwe joystick maakt deel uit van de MaxCom ergonomische armleuning die alle bedieningen van de tractor groepeert en slechts 20 cm breed is. Vanuit de grote tractoren wordt hiermee een bewezen bedieningsconcept overgenomen en aangepast gebracht in de nieuwe smalspoor. Ook de beproefde kleurenlogica wordt mee overgenomen.

Merk op dat de nieuwe vierstijlen-cabine niet alleen comfort biedt, maar ook een futuristisch design. Airco en led-verlichting is in het dak ingebouwd. Hiernaast kan de cabine in optie uitgerust worden volgens de ‘class 4’ specificaties. Extra filters worden hierbij toegepast om de bestuurder te beschermen bij het gebruik van gewasbeschermingsmiddelen.

Vlakke cabinevloer

Nog opvallender aan de nieuwe cabine is de ‘vlakke’ cabinevloer bij dit type van tractoren. Deze vlakke vloer moet comfortverhogend werken voor de bestuurder en is afgeveerd door vier hydro-silent blokken. Door deze vlakke vloer is het makkelijker om de positie van de benen eens te wisselen en bijvoorbeeld ter afwisseling eens te kruisen.

Active Drive voorasvering

Nog ter bevordering van het bestuurderscomfort is in optie de nieuwe hydropneumatische voorasvering met actieve aansturing van de voorwielen leverbaar. Een speciale stuureenheid stuurt de reactiviteit van de afzonderlijke vering aan. Dit komt ook de stabiliteit ten goede. SDF noemt dit ‘Active Drive’ voor een zeer dynamisch rijgedrag dat de veiligheid en het rijcomfort verhoogt. Standaard is dit besturingselement uitgerust met de functies AntiDive en AntiRoll. AntiDive gaat het ‘duiken’ van de vooras tegen bij het remmen en zorgt zo voor meer veiligheid. De AntiRoll-functie gaat automatisch de reactie op de stuurbeweging en de rijsnelheid aanpassen, waardoor slingeren in de bochten wordt tegen gegaan.

11-serie verwacht in 2020

Voorafgaand aan de presentatie van de nieuwe Same Frutteto CVT S hield het topmanagement van SDF nog een bijeenkomst waarbij kort werd stilgestaan bij de groepsprestaties.

Merkenstrategie

Hieruit leren we dat Deutz-Fahr bijdraagt aan 66% van de omzet van de groep. Same volgt met 17% en Lamborghini met 6%. De groep heeft duidelijk jaren geleden al voor een merkenstrategie gekozen waarvan we nu onmiskenbaar het resultaat zien. Same en Lamborghini worden als merken uitgespeeld, voornamelijk in het gebied rond de Middellandse zee. De merknaam Same durven ze ook toeschrijven aan ‘gespecialiseerde toepassingen’ zoals de fruitteelt en wijnbouw.

De merknaam Deutz-Fahr wordt uitgedragen als wereldmerk. Dit is misschien een aspect waar we als Belg en/of Europeaan te weinig zicht op hebben. Maar Deutz-Fahr heeft echt ‘platform-oplossingen’ om wereldwijd tractoren aan te bieden. Deutz-Fahr eigent zich de naam toe van specialist voor tractoren en maaidorsers. Van hooibouwmachines en verreikers is afscheid genomen. Een strategie die op lange termijn de fabrikant en de dealer ten goede moet komen.

De reeds lang aangekondigde 11-serie van Deutz-Fahr zou er in 2020 dan toch komen.
De reeds lang aangekondigde 11-serie van Deutz-Fahr zou er in 2020 dan toch komen.

11-serie

Vanuit de journalistenkant werd tijdens de persconferentie (en dit niet voor het eerst) de vraag gesteld wanneer nu de 11-serie van Deutz-Fahr op de markt zal komen. Op de Agritechnica van 2013 werd deze tractorserie te samen met de 9-serie getoond als ‘nieuwigheid’. De 9-serie is er ondertussen, op de 11-serie is het wachten. Volgens het management komt ze er in 2020. Reden hierachter is dat er meer ‘marktvraag’ is naar de 9-serie. Opgemerkt werd trouwens dat deze qua vermogen niet aan haar plafond zit en hoogstwaarschijnlijk spoedig nog uitgebreid wordt naar boven toe. In een presentatie was te zien dat Deutz-Fahr staat voor tractoren van 30 tot 530 pk. Die laatste hebben wij alvast nog niet gezien. Maar het is wel zinneprikkelend voor wat de toekomst brengen kan.

Investeringen in fabrieken

Het SDF-management gaf verder nog aan dat ze na de nieuwe fabriek in Lauingen in Duitsland vorig jaar, nu stevig geïnvesteerd hebben in de productiesite in Italië (Treviglio). Zo is er een nieuwe assemblagelijn voor de voorassen en een nieuwe verfafdeling. In Turkije is dan weer geïnvesteerd in de productielijn voor de versnellingsbakken.

TD

Lees ook in Mechanisatie

Meer artikelen bekijken