Startpagina Bedrijfsnieuws

Veilinghuis Troostwijk versterkt zichzelf naar de toekomst toe

Veilinghuis Troostwijk stelde zich onlangs via een netwerkevenement voor aan landbouwers, kopers en verkopers van materiaal, opdrachtgevers van veilingen, o.a. Fedagrim-leden. Ook de vakpers was welkom. Duidelijk werd dat Troostwijk zichzelf recent versterkt heeft om de toekomst aan te vatten.

Leestijd : 3 min

Het netwerkevenement werd gecombineerd met een kijkdag in Deinze voor een komende landbouwveiling. Doel van Troostwijk was om hun werking en hun meerwaarde als veilinghuis in de verkoop van tweedehandsmateriaal te belichten.

Evolutie

Peter Lechat, specialist bij Troostwijk inzake landbouw- en grondverzetmateriaal, legt allereerst uit dat ‘veilen’ enorm geëvolueerd is. “Vroeger werd veilen gezien als iets dat volgde op een faillissement en maar beperkt als vrijwillig gebeuren. Dit is iets dat stevig veranderd is aangezien 70% van de veilingen nu op vrijwillige basis tot stand komen”.

Nog een evolutie is deze van veilingzaal naar online-gebeuren. Veilen is nu ook een wederkerend iets geworden waarbij opdrachtgevers in plaats van éénmalig, meermaals in de tijd een veiling organiseren om bijvoorbeeld oude stock op te ruimen.

Perfect verkoopkanaal

“Veilen is het perfecte verkoopkanaal”, geeft Peter Lechat aan. Hij noemt als argument dat de verkoper de controle over zijn goederen behoudt en in contact staat met veel kopers zonder dat hij zorgen over de verkoop moet hebben, bijkomend heeft hij financiële zekerheid. “Het geld staat snel op de rekening”, klinkt het.

Troostwijk verzorgt een uitgekiende marketing en PR-campagne om zoveel mogelijk potentiële klanten te bereiken. Het veilinghuis handelt heel doordacht en steekt strategie in al wat ze doen, zo ook bij de bepaling van sluitingstijden, startprijzen, … Uit ervaring weten ze dat lage startbiedingen hogere prijzen geeft en dat de combinatie van verkoopsloten aantrekkelijk is voor kopers.

In Deinze gebruikt Troostwijk een loods om kijkdagen voor landbouwveilingen te laten doorgaan.
In Deinze gebruikt Troostwijk een loods om kijkdagen voor landbouwveilingen te laten doorgaan. - TD

Agri-verhaal

In Nederland was Troostwijk al actief richting ‘Agri’. Omdat er potentieel werd voor gezien in België, werd dit initiatief ook bij ons opgestart in 2013. Een jaar later werd hiervoor zelfs een loods van 2.000 m2 in Deinze betrokken om al het materiaal samen te brengen en om kijkdagen voor kopers te organiseren. Er werden tot drie veilingen per jaar georganiseerd. In 2016 werd beslist om dit nog beter te organiseren en werd een sitemanager aangeworven. Vorig jaar werd dit team verder uitgebreid, net als de loods. Deze beslaat nu 15.000m2 en er worden nu zes veilingen per jaar in Deinze georganiseerd. In Wallonië in Hotton wordt een loods betrokken.

Peter Lechat noemt ‘veilen’ ook interessant voor de boer. Hij ziet dit in de toekomst toenemen bij landbouwers. Nu ruilen ze vaak één of meerdere machines in bij een dealer als ze nieuw kopen. Veilen kan volgens Peter een interessant alternatief zijn ten opzichte van inruilen.

Tijdens ons bezoek aan de kijkdag bleken er meerde veldspuiten, hooiharken, grootpakpersen, wentelploegen, tractoren van de merken Massey-Ferguson, Case IH, Fiat en melkkoeltanken ingebracht voor de veiling.
Tijdens ons bezoek aan de kijkdag bleken er meerde veldspuiten, hooiharken, grootpakpersen, wentelploegen, tractoren van de merken Massey-Ferguson, Case IH, Fiat en melkkoeltanken ingebracht voor de veiling. - TD

Versterking

Voor dit jaar zet Troostwijk verder in op de digitalisering van zijn diensten en worden enkele vereenvoudigingen doorgevoerd. Tevens is het vertaalsysteem uitgebreid en kan er nu richting 18 talen automatisch vertaald worden. Troostwijk gaat zijn veilingen ook meer aankondigingen richting het Oostblok. Het belang van de internationale kopers werd reeds gezien en hier wordt nu nog verder op in gezet.

Troostwijk digitaliseert de veilingsector verder door een app op de smartphone waarbij de opdrachtgever op eigen tempo de veiling kan voorbereiden zonder dat een site manager moet langskomen. De app spaart tijd en kosten en vereenvoudigt het leven van de opdrachtgevers.

Recent nieuws is de fusie tussen Troostwijk en BVA-auctions. Het samen gaan zorgt ervoor dat ze sterker staan voor de toekomst. “Er wordt van elkaar geleerd om beter en efficiënter te presteren”, klinkt het. Een belangrijk gevolg van het samen gaan is dat het klantenaantal gevoelig is uitgebreid. Nu zouden er zo’n miljoen klanten in de portefeuille zitten. BVA-auctions was iets meer gericht op de consument/particulier, waar Troostwijk meer Business-to-Business gericht was. Door het samengaan wordt nu een breder klantenprofiel bereikt. De nieuwe naam is TBAuctions. Dit is een holding waar de merken Troostwijk en BVA onder vallen.

TD

Lees ook in Bedrijfsnieuws

Meer artikelen bekijken