Startpagina Economie

Nieuwe ‘Comptoir fermier’ in Doornik

Eerder dit jaar werd een nieuwe ‘Comptoir fermier’ van de coöperatie Coprosain geopend in Doornik. De winkel geeft ruime aandacht aan lokale producten, met als doel een ambachtelijke productie die de natuur en dieren respecteert.

Leestijd : 4 min

Nadat er winkels werden geopend in Ath, Bergen en Braine-l’Alleud, wordt met de opening van een winkel in Doornik aangegeven dat men nog niet klaar is met uitbreiden om zo bereikbaar te zijn voor meer consumenten en om meer producenten op te nemen in de coöperatie.

Paul Vankeerberghen, huidig directeur van Coprosain, herinnert ons aan de voorgeschiedenis van de coöperatie en aan de tijdsgeest waarin deze werd opgericht. “In de jaren 70 stelden enkele landbouwers vast dat het Europese en nationale landbouwbeleid hen geen toekomst bood en dus kwamen ze samen om een andere manier van werken te bedenken en verder uit te denken”, vertelt hij. In 1978 besloten ze om hun krachten te bundelen om een coöperatie op te richten: zo ontstond ‘Agrisain’.

Van Agrisain naar Coprosain

Hun doelstelling was om op natuurlijke wijze kwaliteitsvolle producten te produceren, om weer in contact te komen met de consument en om de producent op een rechtvaardige manier uit te betalen. Tien jaar later konden ze door de overname van een beenhouwerij in Ath vlees beginnen te verkopen dat in de streek geproduceerd werd. Zo ontstond Coprosain (Commercialisation de produits sains), dat de producten van de landbouwers van Agrosain verwerkt en in de handel brengt. “Na verloop van tijd is de filosofie niet veranderd”, bevestigt Paul Vankeerberghen. Coprosain geeft voorrang aan boerderijen van 1 tot 60 ha, die momenteel in grote moeilijkheden verkeren. Bedrijven die veeteelt en akkerbouw combineren en die een autonomie op het gebied van voedergewassen willen verwerven. Deze staan tegenover “de grote bedrijven die helemaal niet duurzaam zijn en schadelijk voor de aarde.”

Jean Frison, stichter van Agrisain, bevestigt: “het basisidee was om samen te komen rond concrete problemen en om na te denken over hoe de streek zich wil ontwikkelen. We zijn onze onafhankelijkheid verloren, we kochten kant-en-klaar voedsel voor onze dieren en waren enkel maar verkopers van producten zonder toegevoegde waarde.”

Te gek, autonomie in voedergewassen?

In plaats van Amerikaanse soja te blijven importeren, hebben we besloten om onze dieren te voederen met ons eigen product. Dat was het begin van autonomie op het gebied van voedergewassen en vroeger vond men ons een stel dwazen!” glimlacht Frison als hij eraan terugdenkt.

Francis Delmée, veehouder in de coöperatie, denkt dat hij door deze beslissing ‘een optimistische visie van de landbouw’ kan hebben. Bovendien kan de producent het traject van zijn dier volgen ook na de boerderij, en verkrijgt hij een reëel rendement van de beenhouwer en de consument, wat veel voldoening geeft wanneer men goed werk levert.

Bruno Hespel is een gewezen boekhouder die vijf jaar geleden geitenhouder is geworden. “Het is dankzij Coprosain dat ik me heb kunnen ontwikkelen, want ik produceer van in het begin in samenhang met de coöperatie. Ik heb de evolutie van de vraag gevolgd en ik houd dus momenteel 70 geiten, 30 ooien en 6 koeien.”

Het oprichten van een nieuwe winkel was voor de coöperatie de gelegenheid om zichzelf opnieuw uit te vinden. Acht studenten communicatie van het IHECS hebben dus een jaar en half lang gewerkt aan deze verbouwing. Het resultaat: nieuwe logo’s, nieuwe pictogrammen om in een oogopslag het productengamma te herkennen en vooral productfiches. Deze zijn verdeeld over de winkel en zo kan de consument een gezicht plakken op de producten die hij koopt, en komt hij meer te weten over de coöperatie waarvan ze deel uitmaakt.

Eén producent voor één werknemer

Om enkele cijfers te geven: deze nieuwe ‘Comptoir fermier’, gelegen aan de Avenue de Maire, 139/4 in Doornik, die zich uitstrekt over een oppervlakte van ongeveer 300 m2 en makkelijk bereikbaar is dichtbij de afrit van de snelweg, kreeg geen subsidie en heeft een investering vereist van de coöperatie. Zo konden 10 nieuwe producenten zich erbij aansluiten en konden er 7 nieuwe jobs gecreëerd worden, waarvan 2 slagers. In totaal zijn er nu 55 producenten en 55 werknemers actief in de coöperatie, wat betekent dat er een gelijkheid is van een producent die iemand tewerkstelt. De coöperatie is echter nog op zoek naar nieuwe producenten om aan de vraag naar groente, bakkerijproducten gerechten van een traiteur, hoevegevogelte, bepaalde specifieke kazen en plaatselijke chocolade, te voldoen. Indien u geïnteresseerd bent, kunt u contact opnemen met Paul Vankeerberghen op 068/26.93.80 of per mail naar p.vankeerberghen@coprosain.be

Op de markten

De producten worden via de ‘Comptoirs fermiers’ van Doornik, Ath, Bergen en Braine-l’Alleud op de markt gebracht en de coöperatie beschikt eveneens over vrachtwagens die aanwezig zijn op 22 openbare markten per week in Henegouwen, Brussel en Waals-Brabant. De lijst van de verschillende verkooppunten is beschikbaar op de website www.coprosain.be

naar JD

Lees ook in Economie

Meer artikelen bekijken