Jonge gast geeft volop gas in het gras

Jordy De Smet had van kinds af aan al een passie voor loonwerk.
Jordy De Smet had van kinds af aan al een passie voor loonwerk. - TD

Hoewel Jordy best een goede student was in het humaniora en de leerkrachten hem graag op de schoolbanken hielden, kon Jordy zelf hier toch niet blijven. Hij voelde duidelijk dat zijn toekomst in het loonwerk lag. De laatste jaren van het middelbaar onderwijs werden volbracht in de richting automechanica, aangevuld met een specialisatiejaar landbouwmechanisatie in Wetteren. Zo dacht Jordy toch al een goede vorming mee te hebben om zelf wat te kunnen sleutelen. Een keuze die vandaag duidelijk loont. “Je hebt meer inzicht en je kan ingrijpen als je iets hoort aan uw materiaal”.

Jordy – is van thuis uit boerenzoon – en deed in zijn vrije tijd tijdens zijn tienerjaren ook niets liever dan naar zijn nonkel gaan die wat loonwerk deed door te pikdorsen en kleine pakken te persen. Als kind al zat hij mee op de combine (maaidorser) met nonkel. Eens oud genoeg mocht hij sturen tijdens de lange werkgangen, eens hij dit onder de knie had mocht hij van nonkel gans het perceel oogsten.

Jordy, hoe ben je dan in het loonwerk terechtgekomen?

Mijn vader sprak altijd om een grote pakkenpers te kopen, maar deed het nooit. Toen ik van de schoolbanken kwam in 2013 was de roep naar het loonwerk te groot en heb ikzelf een tweedehands grote pakkenpers gekocht. De tractor ervoor huurde ik. Slaagt het tegen, dan kan ik de huur van de tractor opzeggen en de pers terug verkopen, redeneerde ik. Zo was er weinig risico voor mij. Op 8 augustus 2013 is de grote pers geleverd, net op tijd voor het seizoen. Ik ben dan onmiddellijk veel reclame beginnen maken om aan klanten te geraken.

De activiteit sloeg aan en op het einde van het jaar heb ik tijdens een bezoek aan de Agribexbeurs een perswikkelcombinatie gekocht. Deze is het jaar erop geleverd en toen kocht ik ook een tractor en een eenvoudige tweedehands wikkelaar voor vierkante pakken.

Het loonbedrijf van Jordy startte met één grootpakkenpers. De hoeveelheid werk was te groot, dus kwam er een tweede pers bij.
Het loonbedrijf van Jordy startte met één grootpakkenpers. De hoeveelheid werk was te groot, dus kwam er een tweede pers bij. - JDV

Eén pers werden er snel twee,…

In 2014 kreeg ik al met één pers niet meer gedaan in het stro, waardoor het jaar nadien een tweede pers werd aangekocht. Met deze tweede machine kan ik al meer klanten dienen en ze vormt ook een ‘back-up’ als ik een breuk heb aan de eerste. De machines enkel in stro inzetten is niet rendabel, dus ze gaan ook aan de slag in de voordroog en het hooi.

De pers-wikkelcombinatie is uitgerust met foliebinding. Een techniek die voor strakkere balen zorgt, beter voer en maar één afvalproduct.
De pers-wikkelcombinatie is uitgerust met foliebinding. Een techniek die voor strakkere balen zorgt, beter voer en maar één afvalproduct.

Om eens terug te komen op de rondebalenpers-wikkelcombinatie, deze is uitgerust met foliebinding. Ervaar je hier een voordeel van?

Ja! Het eerste jaar dat deze techniek uitkwam had ik dit. Hierdoor heb ik mij kunnen onderscheiden ten opzichte van concullega’s, ook al was het een ernstige meerkost. Het geeft tevens voordelen voor de boer: de balen bewaren beter en zijn makkelijker te vervoederen. Op de ronde kant ligt immers meer folie, de vorm is mooier en bij het vervoederen heeft de boer maar één afvalproduct.

Naast persen ook oprapen

Vanwaar de stap naar opraapwagens?

In 2015 liep ik op Agribex rond en er hadden al meerdere boeren tegen mij gezegd dat ik in een opraapwagen moest investeren. Tijdens het salon heb ik wat merken bekeken en uiteindelijk nog eens een dag terug gegaan tijdens de beursweek en een Pöttinger gekocht. Van dit merk reden er in de ruime omgeving al enkele wagens. Ik dacht dat dit een voordeel kon zijn naar wisselstukkenvoorziening toe.

In 2016 ben ik dan met deze opraapwagen beginnen rijden en dit viel zeer goed mee. Ik verschoot er zelf van, zowel van de kwaliteit van het werk als van de hoeveelheid werk die ik ervoor kreeg. De opraapwagen snijdt het gras zeer kort en hier zijn de boeren enorm tevreden over.

Toen ik startte met mijn opraapwagen zeiden de concurrenten, dat hier geen toekomst in zat. Nu zijn ze zelf een opraapwagen gaan kopen. In een straal van 10 km rijden er nu twaalf opraapwagens. Als ik mijn opraapwagen bestelde bij de dealer zei hij: “ben je wel zeker, ik heb dit type qua grootte nog nooit verkocht”. Nu geldt mijn kar als referentie en willen andere loonwerkers ook zo één.

De geschiedenis herhaalde zich toen een opraapkar werd gekocht. Eén machine had teveel werk, dus kwam er een tweede bij.
De geschiedenis herhaalde zich toen een opraapkar werd gekocht. Eén machine had teveel werk, dus kwam er een tweede bij. - JDV

Eén machine werden er terug snel twee.

Ja, het is niet normaal hoeveel werk ik in 2017 heb moeten verzetten met één kar. Dag en nacht heb ik moeten rijden. Enerzijds kan ik geen neen zeggen tegen de klant, anderzijds moet er soms van ver gras gehaald worden. Zo moet ik voor enkele boeren gras op soms 20 km van de silo gaan oprapen, das een vracht waar je makkelijk één uur mee bezig bent. Eigenlijk een mooi werk om ’s nachts te doen als er weinig verkeer is.

Om het werk aan te kunnen was de oplossing net als bij de grootpakpersen om een machine bij te kopen. Eerst heb ik effe aan huren gedacht, maar dit werkte niet, kopen was de uitkomst. Dit jaar is dus het eerste jaar dat er met twee opraapwagens gewerkt wordt en we zijn al veel met twee wagens op weg geweest. De tweede wagen aanzie ik ook als service naar de klanten toe: ze zijn sneller gediend. Eens de werkpiek voorbij in het voorjaar kan je de tweede wagen maar moeilijk terug verdienen. Een tweede piek is dan het najaar wanneer de grashakselaars al omgebouwd zijn om maïs in te kuilen.

Om geen gedoe te krijgen met klanten over tarieven en prestaties heb ik voor twee identieke opraapwagens gekozen, zo is er geen verschil in uitgevoerd werk merkbaar. Het enige wat ik bij de tweede wagen wel heb gekocht is een automatisch slijpsysteem voor de messen. Dit was een stevige meerkost waarover ik bij aanschaf van de eerste nog twijfelde. Toen redeneerde ik nog dat ik voor dat geld, nog veel uren handmatig kon messen scherpen. In de praktijk zijn het mijn ouders die de messen scherpen. Met twee opraapwagens zouden zij toch wel heel veel uren zoet zijn. Dat kan toch ook niet de bedoeling zijn en hierom heb ik dan maar voor een automatisch slijpsysteem gekozen.

Voor Jordy moeten de karren goed vol liggen.
Voor Jordy moeten de karren goed vol liggen.

Hoe ziet je werkgebied en klantenprofiel eruit?

Hier op het ouderlijk bedrijf zitten we in woonzone en is er geen toekomst voor het bedrijf. In de buurt zitten we met kleinere percelen. In hoofdzaak ben ik voor melkveehouders bezig in het gras en het zijn de vleesveehouders die mij de grens over sturen. We zitten immers drie kilometer van de Nederlandse grens. Daar in de polder gaan vaak vleesveehouders stro kopen. Zij vragen dan aan mij om dit te gaan persen. Toegegeven er zitten hier mooie percelen bij, soms één kilometer lang, hier kan je al eens capaciteit halen. In de zomer kan ik voor akkerbouwers ook granen gaan dorsen.

Pikdorsen was al van kinds af aan de passie van Jordy. Een eigen maaidorser is een prachtige aanvulling op de loonwerkactiviteiten in het gras.
Pikdorsen was al van kinds af aan de passie van Jordy. Een eigen maaidorser is een prachtige aanvulling op de loonwerkactiviteiten in het gras. - JDV

Machines

Die dorser is dat een aanvullende activiteit op het grasgebeuren om meer werk te hebben?

Ja en neen, het is ook een passie van kinds af aan om met de combine (pikdorser) te rijden. In 2014 heb ik dan mijn droom nagejaagd en een dorser gekocht. Tevens kon zo de klantenkring vergroot worden. Twee jaar later werd de machine ingeruild voor een groter en recenter exemplaar. Vorig jaar heb ik nog een uitrusting aangeschaft om maïs te dorsen.

Bij je activiteiten zie ik ook ploegen staan. Een vreemde eend in de bijt?

Goh, da’s weeral op klantenvraag gekomen. Er vroeg mij iemand om voor hem te ploegen, eerst met de drieschaar van ons vader op pad, maar dat is geen werk. Dan een occassie vijfschaars aangekocht. Eens het land geploegd was vroeg de klant of ik dit ook zaaiklaar kon leggen. Hierom een rotoreg gaan kopen en uiteindelijk ook een zaaimachine zodat ik nu ook graan en gras kan zaaien.

Afgelopen najaar werd de maaidorser voor het eerst uitgerust om korrelmaïs te dorsen.
Afgelopen najaar werd de maaidorser voor het eerst uitgerust om korrelmaïs te dorsen.

Eigenlijk is dit ook weer het gevolg van het feit dat ik geen neen kan zeggen tegen klanten en het machinepark altijd maar uitbreid. Toen ik startte met de opraapwagen vroegen de klanten of ik geen siloverdeler had. Dan ben ik maar een siloverdeler bij gaan kopen,…

Gras ga ik ook maaien en harken omdat klanten erachter vragen. Voor mij past het binnen het verhaal om als loonwerker een totaalpakket te willen aanbieden.

Op welke basis koop of huur je machines?

Er is momenteel maar één tractor dat ik huur, de rest is gekocht veelal bij één dealer. Ik weet dat ik er dag en nacht terecht kan en Guy Van Damme is een fijne technieker. Hij weet hoe een machine in elkaar zit. Mijn groot pakpersen steek ik iedere winter binnen bij de dealer om in orde te laten zetten. Hiermee ga ik met een gerust hart het seizoen tegemoet.

Vergen de machines veel onderhoud?

Het merendeel van het onderhoud is het scherp houden van messen en het dagelijks smeren. Ook ben ik er niet vies van om zelf in de winter preventief veel onderdelen te vervangen. Zo worden de kettingen van de pick-up van de pers steevast vervangen ook al zijn ze net nog niet versleten. In het drukke seizoen wil ik gewoon niet stil staan. Van stilstaan krijg ik stress en ik kan er niet tegen als het tegenzit.

Jordy met zijn trouwste helpers, pa en ma.
Jordy met zijn trouwste helpers, pa en ma.

Lukt het om voldoende chauffeurs te vinden?

Vooreerst rij ikzelf veel en ben in het seizoen niet vies van weinig uren slaap en om enkele nachten slaap over te slaan. Hiernaast kan ik rekenen op mijn trouwste kracht, mijn vader. Hij komt heel graag meerijden. Maar vader geeft zelf aan dat er op de machines niet te veel ingewikkelde computers mogen staan. Verder heb ik hulp van een zelfstandige chauffeur en is ons moeder een dankbaar persoon om met koorden, wikkelfolie en wisselstukken rond te rijden.

Een vaste kracht is welkom maar hier heb ik het jaarrond geen werk voor. De winter kan ik opvullen met machines te onderhouden, maar eens ze klaar staan, staan ze klaar en is er niet veel meer te doen. Ik heb zelf het geluk dat ik in de dode periodes tijdens het loonwerk nog flexibel buitenshuis kan gaan werken als mekanieker.

De loods om alle machines van het loonbedrijf onderdak te bieden is in aanbouw.
De loods om alle machines van het loonbedrijf onderdak te bieden is in aanbouw. - TD

Toekomst

Wat brengt de toekomst?

Wie weet dat? Als je mij vijf jaar geleden het beeld had geschetst waar ik nu sta, had ik u zot verklaard. Ik denk beetje bij beetje uitbreiden en verder groeien. Qua machines kopen zal het rustiger zijn al is een dubbele hark en een grotere balenwagen en kipper wel welkom.

Eerst ga ik de loods afwerken die ik nu aan het bouwen ben. Op het ouderlijk erf lukt het niet om alle machines onderdak te bieden. Even verderop in Moerbeke heb ik na een lange lijdensweg van twee jaar toch alle vergunningen in orde gekregen om een loods te bouwen. De ruwbouw staat, ramen, poorten betonvloer zullen volgen.

Eigenlijk is de loods een investering die geen geld opbrengt, maar wel nodig is. De machines moeten deftig onderdak krijgen én ik heb ook een overdekte, verwarmde werkplaats voorzien. Zo kan ik in alle comfort zelf herstellingen uitvoeren en onderhoud plegen. Omdat ik graag netjes werk heb ik een overdekte stoomplaats voorzien om machines af te spuiten. Ze lachen met mij omdat de loods zo groot is, 60 op 30m, maar je zal zien dat ze snel volstaat. Voor mij is het ook een manier om makkelijk te werken, tractoren kunnen met hun machine snel binnen gereden worden. Mooi detail aan de voorzijde langs de straatkant is in de nok van de loods het logo van een tractor uitgewerkt in het beton. Hier is duidelijk sprake van een gepassioneerde loonwerker!

TD

Meest recent

Meest recent