Startpagina PotatoEurope

Geüpdatete Ventor 4150 rooit nóg soepeler

De zelfrijdende aardappelrooier Grimme Ventor 4150 heeft het afgelopen jaar een aantal updates ondergaan. Zo wordt het loof van het gewas nu door middel van een stevige band goed in het loofmes getrokken zodat het gesneden kan worden. Een andere praktische update is het verplaatsen van de rijverlichting van het transportwielstel naar de Ventor zelf. Verder is het luchtaanzuigpunt voor de motor tot vlak boven de bovenzijde van de machine gebracht. Tijdens Potato-Europe 2019 zal deze geupdatete Ventor-versie te bewonderen zijn.

Leestijd : 5 min

Tijdens Agritechnica 2017 in het Duitse Hannover presenteerde Grimme de compleet nieuw ontwikkelde zelfrijdende aardappelrooier Ventor 4150 met een bunkerinhoud van 15 ton. Het unieke aan deze 530 pk sterke rooimachine is de integratie van het reinigingssysteem van het zeer succesvolle SE-principe die bestaat uit grond zeven, hoogte-overbrugging en loofscheiding. Dit reinigingsprincipe van de SE-serie is al jaren de standaard als het gaat om schoon en productvriendelijk rooien.

Dit soort soepele overgangen zorgen volgens Grimme voor een aardappel van topkwaliteit.
Dit soort soepele overgangen zorgen volgens Grimme voor een aardappel van topkwaliteit. - Foto: DvD

Tot op heden was er nog geen 4-rijige zelfrijder met dit onvolprezen SE-principe, wat veroorzaakt werd door de grote constructieve uitdagingen. De Grimme Ventor is de enige zelfrijdende rooier met het SE-principe, maar niet de eerste. De eerste zelfrijdende met het SE-principe was de 2-rijge rooier Grimme SF 150-60.

Met de Ventor 4150 ontwikkelde Grimme een machine die een twee keer zo grote capaciteit heeft ten opzichte van een getrokken 2-rijige rooimachine. Dit effect wordt bereikt door de productstroom in tweeën te delen. De twee vlakke egelbandreinigers kunnen worden ingeklapt, zodat de machinebreedte tijdens wegtransport wordt gereduceerd tot toelaatbare, wettelijk maximale afmeting.

Omdat in België veel industrieaardappelen geteeld worden, worden er volgens Stefan Rüdig, algemeen directeur van Grimme Belgium in Roeselare, relatief veel zelfrijdende aardappelrooiers verkocht. “Reden is dat het bij industrieaardappelen om de snelheid van oogsten gaat en dus zijn rooiers met grotere bunkers aantrekkelijk. Doorsteken en percelen open rijden op de kopakker vergemakkelijkt en versnelt door de grote bunker.”

Lichtere oogstmachines

Voordeel van de Ventor 4150 is dat een energieverslindende loofklapper niet meer nodig is. Omdat er voor de wielen wordt gerooid, is doorsteken mogelijk zonder kluitvorming. Dankzij de TerraFloat wordt de productstroom al op de eerste zeefband breed verdeeld waardoor de intensieve reiniging direct begint. Door de Speedtronic worden de reinigingsmodules automatisch in snelheid aangepast, zodat de chauffeur zijn werk ontspannen, zonder al te veel regelwerk, kan uitvoeren. Hij kan zich volledig richten op de andere machinefuncties. De Ventor 4150 heeft een rijafstand van 75 centimeter, de opnamebreedte is 58 centimeter.

Na het passeren van alle reinigingsunits komen de aardappelen op het platform waar plaats is voor maximaal twee personen om het product uit te lezen (dit is tot nog toe dus de enige 4 rijer met de mogelijkheid van uitlezen). Daarna worden de aardappelen voorzichtig naar de 15-tons bunker geleid. Volgens Rüdig is de Ventor 4150 met name geschikt voor de lichtere en middelzware akkerbouwgronden. Reden is dat er puur gewerkt wordt met egelbanden als reinigers. Als de kleigrond erg zwaar en nat is geeft dit risico van dichtkleving van de egelbanden.

“Net als bij veel andere merken het geval is, zullen de komende jaren ook de Grimme-machines overigens lichter worden,” volgens Rüdig. “Het zal nog wel staal zijn, maar zo geconstrueerd, vergelijkbaar met bijvoorbeeld harmonicakarton, dat het totale gewicht veel lichter zal zijn. Ook de keuze in staalsoorten speelt hierbij overigens een rol. Met lichtere machines wordt de bodemdruk verlaagd. Bij deze geüpdatete Grimme Ventor 4150 wordt van deze techniek ook al enigszins gebruikgemaakt.”

Hondengang verdeelt druk

Een andere belangrijke techniek waarmee de Ventor 4150 de bodem spaart, is het in verstek rijden, de zogeheten hondengang. Bij de hondengang lopen bij een vierwielig voertuig de voorwielen in een ander spoor dan de achterwielen terwijl de aslengtes hetzelfde zijn. Naast het berijden van het gehele grondoppervlak om zo insporing te voorkomen heeft de Ventor 4150 brede banden met een bijzonder groot volume (voor 900/70 R32, achter 900/60 R38). Deze zorgen ervoor dat de bodem van het akkerland slechts één maal wordt bereden.

Door het gepatenteerde scharnierende zeefbandframe is er een soepele en veilige productovergang van de eerste naar de tweede zeefband ondanks de hondengang. Maar de hondengang heeft nog meer voordelen. Door in hondengang te rijden zitten de uitgeklapte reinigers achter de opname, waardoor rooien langs akkerlandafrasteringen mogelijk is. Verder kan op deze manier ook veilig gerooid worden langs sloten omdat het rijwerk van de slootkant wegblijft.

De binnenste draaicirkel van de Ventor 4150 is slechts 6,1 m doordat gelijktijdig met zowel de voor- als achteras gestuurd kan worden op het land. Hiermee is de Ventor duidelijk wendbaarder dan een trekker met een getrokken rooier, wat vooral een voordeel is op kleinere wend- of kopakkers. Vooral op kleinere percelen betekent dit sneller terug aan het rooien, dus minder tijdverlies. Automatische middenstand van de assen en automatische vlakstelling zijn standaard bij deze zelfrijdende aardappelrooier.

Bediend word de Ventor met de nieuwe CCI 1200 terminal. Deze terminal heeft een 12,1 inch groot beeldscherm met het nieuwe, intuïtieve GDI-bedieningsscherm. Met de CCI 1200 terminal heeft de Ventor-chauffeur een perfect overzicht van alle functies en de machinestatus. Verder zijn op de Ventor het videobewakingssysteem Visual Protect, een Coming Home functie en MemoryControl aan boord voor het opslaan en oproepen van rooiparameters.

De nieuwe CCI 1200 terminal heeft een 12,1 inch groot beeldscherm met het nieuwe,  intuïtieve GDI-bedieningsscherm. Met deze terminal heeft de Ventor-chauffeur een perfect overzicht van alle functies en de machinestatus.
De nieuwe CCI 1200 terminal heeft een 12,1 inch groot beeldscherm met het nieuwe, intuïtieve GDI-bedieningsscherm. Met deze terminal heeft de Ventor-chauffeur een perfect overzicht van alle functies en de machinestatus. - Foto: DvD

Actuele updates

De Ventor-modellen die dit jaar van de montageband rollen zullen een Stage 5 Mercedes-Benz motor hebben in plaats van een Stage 4-motor. Een andere hele belangrijke update en verbetering zijn aanpassingen aan het loofmes. Die is op de geüpdatete Ventor-versie nog optimaler ingesteld, waardoor je echt verstoppingsvrij kunt rooien. Door middel van een stevige band wordt het loof goed in het loofmes getrokken, zodat het gesneden kan worden. Rüdig: “En er is meer plaats gecreëerd om het loof goed aan te kunnen snijden.”

Misschien wel de belangrijkste update is de aanpassing van het loofmes. Die is op de geupdate Ventor-versie nog optimaler ingesteld, waardoor je echt verstoppingsvrij kunt rooien. Door middel van een stevige band wordt het loof goed in het loofmes getrokken, zodat het gesneden kan worden.
Misschien wel de belangrijkste update is de aanpassing van het loofmes. Die is op de geupdate Ventor-versie nog optimaler ingesteld, waardoor je echt verstoppingsvrij kunt rooien. Door middel van een stevige band wordt het loof goed in het loofmes getrokken, zodat het gesneden kan worden. - Foto: DvD

Een andere belangrijke update is dat het luchtaanzuigpunt voor de motor tot vlak boven de bovenzijde van de machine gebracht is. Voorheen zat het aanzuigpunt vrij ver onderaan (motor zit ook onderaan), waardoor het luchtfilter tijdens het oogsten met droog weer in het stof zat. Dat is nu verleden tijd.

Verder is bij deze Ventor-versie de transportsnelheid enorm verbeterd doordat het transportwielstel vooraan op de rooibek veel sneller onder de Ventor kan worden gezet. Moest je voorheen de schijven weghalen om het transportwielstel eronder te zetten, nu is het nog slechts een kwestie van ervoor rijden, hechten door middel van snelkoppelingen en daarna kan het transport onmiddellijk gebeuren.

Een andere praktische update is het verplaatsen van de rijverlichting van het transportwielstel naar de Ventor zelf. Nadeel van de rijverlichting op het transportwielstel was dat op een hobbelige weg de lampen gingen trillen, waardoor je flikkeringen van de lampen kreeg. Volgens Rüdig zal het Ventor 2020-model dat er aan zit te komen nog een aantal updates krijgen. “Maar daar brengen we nu nog niets over naar buiten,” lacht hij. De huidige geüpdatete Grimme Ventor 4150 kost 648.000 euro (excl. btw).

Dick van Doorn

Lees ook in PotatoEurope

Aardappelteler René Mesken (NL): Vrijwel niemand gaat het redden om alles voor 1 oktober in de bewaarloods te hebben

PotatoEurope Als een echte Fries durft de Nederlandse akkerbouwer René Mesken van gebaande paden af te gaan. Hij verkocht 30 ha akkerbouwgrond om volledig zonder bankfinanciering te kunnen werken. De belangrijkste reden daarvoor is meer ‘vrijheid te kunnen voelen’. Een ander punt waarop hij afwijkt van de standaard, is dat hij vrijwel niets meer op contract doet wat zijn akkerbouwproducten betreft.
Meer artikelen bekijken