Startpagina Economie

Chinezen lusten onze Vlaamse Conferenceperen

Hoewel China zelf de grootste producent van peren is, krijgt onze Vlaamse Conférencepeer almaar meer vaste voet aan de grond. Dat komt onder meer door promotiecampagnes die VLAM opzet. Midden november verleden jaar trok zo nog een handelsmissie naar China. Ook daarop werd de Conférencepeer gepromoot. Deels met dank aan een Europees subsidieprogramma.

Leestijd : 2 min

In 2010 werden de eerste Vlaamse peren in China geïntroduceerd. “Om de Chinezen vertrouwd te maken met de Vlaamse peren is uiteraard heel wat promotie nodig”, stelt Vlaams parlementslid Karolien Grosemans (N-VA), die bij Vlaams landbouwminister Hilde Crevits (CD&V) peilde naar de tussenkomst in het promotiebudget door VLAM, het Vlaams Centrum voor Agro- en Visserijmarketing. Dat gebeurde voor de coronacrisis.

Na Noorwegen is China grootste ‘derde land’

Bij de opstart van de Belgische export van peren naar China in 2010 werd zo’n 19 ton peren uitgevoerd. “Tien jaar later, in 2018, wordt een exportvolume van zo’n 3.324 ton peren genoteerd”, antwoordt Vlaams landbouwminister Hilde Crevits (CD&V). “In exportwaarde uitgedrukt gaat dit in 2018 over zo’n 4,4 miljoen euro. China is hiermee in 2018, na Noorwegen, onze tweede afzetmarkt binnen de groep van derde landen.”

Pas sinds enkele jaren voert VLAM in China promotie voor de Vlaamse Conférencepeer. “VLAM organiseert pas sinds 2018 degustatieacties voor peren op de Chinese markt. In 2017 diende VLAM een promotiecampagne in bij de Europese commissie voor EU-cofinanciering. In het najaar van 2017 kreeg VLAM de goedkeuring van dit programma, zodat het op 1 januari 2018 kon starten met de uitvoering van de het 3-jarig promotieprogramma.”

Promotiebudget voor peren in China : 2018 (totaal 383.516 euro, aandeel VLAM 76.703 euro, aandeel Europa 306.813 euro), 2019 (totaal 337.027 euro, aandeel VLAM 67.405 euro, aandeel Europa 269.621 euro), 2020 (totaal 292.317 euro, aandeel VLAM 58.463 euro, aandeel Europa 233.854 euro).

Proeverijen in China

De proeverijen die VLAM in China organiseert, kaderen in het lopende, Europese subsidieprogramma en waren niet speciaal voor de handelsmissie van eind verleden jaar gepland. “Aangezien de Chinese consument de Conférencepeer niet kent, is het belangrijk om de consument via een proeverij met de peer kennis te laten maken”, aldus Vlaams landbouwminister Hilde Crevits. “Uit de evaluatie van de door VLAM georganiseerde proeverijen blijkt dat Chinese consumenten na het proeven van de Conférencepeer vaak overgaan tot een aankoop. Ook de winkeleigenaars zien hun verkoop stijgen.

In 2018 organiseerde VLAM proeverijen in 18 verschillende Chinese steden. De meerderheid daarvan vond plaats in Shenzhen en Beijing. Daarnaast liepen ook acties in andere grote steden, zoals Guangzhou en Shanghai. Voor demonstratiesessies werkte VLAM samen met 8 verschillende supermarktketens, zoals Carrefour, Walmart, Sam’s Club en AEON. “In totaal plande VLAM in 2018 2.588 degustatiedagen, waarmee 517.146 consumenten werden bereikt. In de eerste helft van 2019 organiseerde VLAM al 2.423 proeverijen.”

Lieven Vancoillie

Lees ook in Economie

Meer artikelen bekijken