Startpagina Bedrijfsnieuws

FrieslandCampina: stabiele omzet, minder winst

FrieslandCampina heeft het eerste halfjaar evenveel omzet geboekt als een jaar eerder: 5,6 miljard euro. De winst kelderde door de coronapandemie dan weer met 37%. De prijs van basiszuivel daalde, de verkoop aan de horeca viel stil en de afzet van kindervoeding via Hongkong leed onder de sluiting van de Chinese grens. De melkprijs voor leden-melkveehouders daalde met 3,5% naar gemiddeld 36,56 euro per 100 kilo melk.

Leestijd : 2 min

Leden-melkveehouders van FrieslandCampina ontvangen over het eerste halfjaar van 2020 een interim-uitkering van 22 cent per 100 kilo. Deze interim-uitkering wordt voor 1 september overgemaakt op de zogeheten ledenrekening. Over de eerste helft van 2019 was de interim-uitkering nog 65 cent per 100 kilo. In de eerste helft van 2018 was ruim 40 cent.

FrieslandCampina begon dit jaar naar eigen zeggen uitstekend, met betere resultaten dan in 2019. Maar de uitbraak van de coronapandemie leidde tot grote druk op de bedrijfsvoering en resultaten. De markt verslechterde dus terwijl door gunstige weersomstandigheden de melkaanvoer juist met 1,1% steeg tot 5,1 miljard kilo. Veel kosten zoals transport en zeecontainers stegen in deze periode.

Topman Hein Schumacher geeft de boeren die leveren aan FrieslandCampina, waaronder zo’n 300 Belgen, en de personeelsleden van het bedrijf een schouderklop. “Deze ongekende situatie zijn onze leden-melkveehouders altijd melk blijven leveren die door ons op tijd werd opgehaald en volledig verwerkt in onze productielocaties. Ook onze klanten hebben we de afgelopen maanden steeds van producten kunnen blijven voorzien. We hebben hier met z’n allen gedisciplineerd en hard aan gewerkt.”

Vooruitblik

Vooruitkijkend gaat Schumacher er vanuit dat we in 2020 in een wereldwijde recessie terecht komen en dat het herstel hiervan tijd zal vergen. “Dit vereist dat we verder ingrijpen in onze kostenstructuur en maatregelen nemen om onze productiviteit structureel te verhogen. We zullen echter ook blijven investeren in onze merken, innovaties, verkoopkanalen - zoals e-commerce- en groeimarkten. Deze combinatie moet er voor zorgen dat we sterker uit deze uitdagende periode tevoorschijn komen.”

De uitgangspositie van het bedrijf is goed, denkt hij. “Er is een enorme focus op het primaire proces, op het produceren en leveren van onze producten en we maken enorme slagen met verdere digitalisering en met e-commerce. Ten slotte hebben we onze marktposities in Ingrediënten wereldwijd en belangrijke consumentenmarkten zoals China, Indonesië, Nigeria, Pakistan en onze thuismarkten Nederland en Duitsland, de afgelopen periode weten te versterken.”

Jan Cees Bron

Lees ook in Bedrijfsnieuws

Meer artikelen bekijken