Startpagina Bedrijfsnieuws

Verdere vernieuwing bij 6M- en 7R-serie

John Deere vernieuwde afgelopen najaar al zijn 6 en 7 serie tractoren. Nu, enkele maanden later, kondigen ze nog een verdere vernieuwing aan.

Leestijd : 4 min

De belangrijkste vernieuwing is het beschikbaar komen van de AutoPowr traploze transmissie bij de viercilinder 6M-serie. Dit is een reeks die gekenmerkt wordt door het korte chassis met een wielbasis van 2.400 mm. Het zorgt voor een heel wendbare tractor met een draaicirkel van maar 4,35 m. Opmerkelijk is dat deze compacte tractoren een maximaal toegestaan brutogewicht hebben van 10,45 ton. Ze kunnen dus met 4,7 ton belast worden.

AutoPowr

De 6M-serie was al met verschillende transmissies uitvoerbaar. Dankzij de komst van AutoPowr is er nu ook een functie – de AutoClutch – waarbij de tractor tot stilstand gebracht kan worden door gewoon het rempedaal in te drukken. Het automatisch geregeld motortransmissiebeheer zorgt hiervoor. Dit is heel handig als er vaak gestopt en gestart moet worden, bijvoorbeeld bij voorladerwerk. In die optiek is het ook handig als men weet dat de gevoeligheid van de vooruit-achteruitschakeling ingesteld kan worden.

M-serie frontladers

Wat voorladerwerk betreft kondigde John Deere in mei al nieuwe modellen aan, de M-serie. Deze zijn lichter en dus prijsgunstiger uitgevoerd dan de gekende R-serie frontladers zonder dat er aan hefhoogte wordt ingeboet.

Als instapversie is AutoPowr beschikbaar op het rechter bedieningspaneel met mechanisch of elektrohydraulisch aangestuurde hydraulische ventielen. Wie meer comfort wil, kan kiezen voor de Premiumeditie waarbij AutoPowr op de compacte Command-ARM rechterarmleuning staat.

AutoTrac

John Deere introduceert nu bij de nieuwe 6M-modellen een scherp geprijsd gps-systeem, de AutoTrac, voor gebruikers die hun eerste stappen zetten naar gps-geleiding. AutoTrac wordt bediend via een display in de hoekstijl, waardoor geen extra scherm nodig is.

De 6M-serie krijgt enkele vernieuwingen mee, waaronder de AutoPowr transmissie een hele opmerkelijke is.
De 6M-serie krijgt enkele vernieuwingen mee, waaronder de AutoPowr transmissie een hele opmerkelijke is. - Foto: JD

Verschil 6M-6R

Tijdens de persvoorstelling van de vernieuwingen, die omwille van de Covid-19-pandemie digitaal doorging, werd benadrukt dat de 6M-serie de 6R-serie niet beconcurreert. De 6M-serie breidt uit met meer opties en is dus flexibel om de klantnoden uit te voeren Zo zijn de 2 topmodellen, de 6175M en 6195M uit te rusten met een grotere hydropomp die 155 l/min levert.

De 6R-serie biedt net dat beetje meer comfort en meer mogelijkheden in de cabine. Zo is de John Deere Link telematica opgenomen in de basisuitvoering van de 6R-serie. JD Link maakt draadloze gegevensoverdracht mogelijk tussen de tractor en het Operations Center in MyJohnDeere.com zodat de configuratie op de werkplek sneller verloopt. JD Link bevat ook de middelen om de productieve tijd op proactieve wijze maximaal te houden. Dit bevat machinecontrole op afstand en een waarschuwingssysteem als potentiële machineproblemen zich kunnen voordoen.

Nieuw 7R-topmodel

De vernieuwingen die deze zomer werden aangekondigd door John Deere, stoppen niet bij de 6M-serie. Zo komt er een nieuw topmodel bij de 7R-serie, de 7R 350.

Zoals de kleine broertjes uit de reeks heeft ook het nieuwe vlaggenschip een splinternieuwe luxecabine met de CommandPRO joystick, een luxueuze stoel met massagefunctie, DAB+ touchscreenradio met Apple CarPlay compatibiliteit, een 6.1 luidsprekersysteem, en uitgebreide precisielandbouwfuncties.

388 pk

De nieuwe 7R 350 biedt met IPM (Intelligent Power Management) een vermogen van 388 pk. Deze ‘boost’ komt vrij bij aftakas of transportwerk. Het nominale vermogen ligt op 350 pk. Vandaar dit cijfer in de type-aanduiding. Met een transportgewicht van 11,4 ton biedt hij een vermogen-gewichtverhouding van slechts 29 kg/pk. Dit biedt heel wat acceleratie en transportefficiëntie.

John Deere geeft aan dat het gat tussen de 7R- en 8R-serie kleiner wordt, nu het vermogen van de 7R verhoogde. Maar ze geven aan dat beide series toch nog andere tractorconcepten blijven.

Nu zijn er ook grotere bandenmaten mogelijk op de voor- en achteras, namelijk IF650/60R34 en IF900/60R42. Dit zorgt voor een grotere voetafdruk en minder bodemverdichting in het veld. Dit is interessant als we weten dat de maximale voertuigbelasting van de 7R-serie tractoren met 2 ton is omhoog gegaan tot 18 ton.

ActiveCommand besturing

Vermeldenswaardig is de ActiveCommand besturing op de 7R die topklasse stuurcapaciteit biedt door het elektronisch stuursysteem met gyroscoop. Deze detecteert koersafwijkingen en compenseert automatisch drift om de tractor op de perfecte weg te houden. Een heel interessant gegeven voor een tractortype dat zich prima leent voor transportwerkzaamheden.

Chauffeurs kunnen de stuurinstellingen aanpassen naargelang hun voorkeur. Zo kan de stuurfunctie met variabele ratio worden in- en uitgeschakeld, kan de stuurgevoeligheid en de stuurwielweerstand onafhankelijk van elkaar aangepast worden. Om snel op de kopakker te manoeuvreren kan bijvoorbeeld het aantal stuurwielomwentelingen gereduceerd worden. Minimaal zijn er 3,1 omwentelingen van linker aanslag tot rechter aanslag.

Digitale dienstverlening

John Deere breidde zijn aanbod ‘digitale’ producten verder uit. Nu is er een nieuwe versie beschikbaar van de MyOperations App. Dit is eigenlijk een digitaal dagboek van wat op het veld gebeurde. Bestuurders kunnen met deze app hun werkzaamheden documenteren en zeker zijn dat ze veilig worden opgeslagen op hun persoonlijk account in het Operations Center. Nieuwe, uitgebreide functies zorgen er nu ook voor dat grens- en documentatiegegevens van andere displays en portals kunnen geïmporteerd worden. Dat maakt naadloze gegevensoverdracht en samenwerking binnen gemengde machineparken en klanten mogelijk. Iets wat loonwerkers graag zullen horen.

Tim Decoster

Lees ook in Bedrijfsnieuws

Meer artikelen bekijken