Startpagina Bedrijfsnieuws

Nieuwe MF 8S-serie tractoren gaat van 205 tot 265 pk

Massey Ferguson presenteerde eind juli via een wereldwijde online voorstelling haar nieuwe 8S-tractorserie, die een vermogensbereik biedt van 205 tot 265 pk. Tienduizenden geïnteresseerden, waaronder landbouwers, dealers en maar liefst 900 journalisten, waren digitaal aanwezig voor de introductie.

Leestijd : 4 min

E en tipje van de sluier van deze nieuwe tractorserie liet de fabrikant al zien tijdens Agritechnica van november 2019, tijdens de voorstelling van de ‘MF Next visionair concept’. Opmerkelijke kenmerken hiervan zijn opgenomen in de nieuwe 8S-serie. Denk hierbij aan het neo-retro ontwerp.

Massey Ferguson is voor het ontwerp van de nieuwe tractoren niet enkel trouw gebleven aan zijn typerende rode kleur. Ze hebben ook de grijze kleur van vroeger terug van onder het stof gehaald om de tractor een specifiek design mee te geven.

Zeven jaar ontwikkelingswerk zou in de nieuwe tractorreeks gekropen zijn, 170 ingenieurs werkten hieraan mee. Een belangrijke stap in de ontwikkeling was een bevraging bij klanten om te horen wat zij wilden. Dit gebeurde onder andere door een publieksevent ‘MF Vision of the future’ dat in de zomer van 2014 nabij de fabriek in het Franse Beauvais doorging.

Protect-U

Uiterlijk valt op dat de motorkap en de 4 stijlencabine van elkaar gescheiden zijn en een tussenruimte hebben van 24 cm. Dit ‘Protect-U’ ontwerp levert belangrijke voordelen op: zowel een ruimer en dus beter zicht, als minder warmte-, trillings- en geluidsoverdracht richting cabine. Dit laatste zorgt dus voor een verhoogd bestuurderscomfort. Dat blijkt een duidelijke wens te zijn van de personen die ondervraagd zijn, vooraf aan het ontwerp van de cabine.

Volgens opgave van de fabrikant is het geluidsniveau maar 68 dB en hiermee één van de stilste cabines op de markt. Het is ook één van de ruimste met een volume van 3,4m3 en een glasoppervlak van 6,6m2. De Exclusive-modellen van de 8S-serie hebben een mechanisch actieve cabinevering voor een nog beter comfort.

De 8S-reeks kreeg een nieuw, gewaagd uiterlijk mee. Opmerkelijk is de ruimte tussen motorcompartiment en cabine.
De 8S-reeks kreeg een nieuw, gewaagd uiterlijk mee. Opmerkelijk is de ruimte tussen motorcompartiment en cabine. - Foto: MF

De ruimte van 24 cm tussen motor en cabine wordt ook gebruikt om lucht aan te trekken die schoner is (dus minder stof bevat) dan de gekende standaardpositie. De hoofdluchtfilter wordt hierdoor minder belast. Het innovatieve ontwerp zorgt bijkomend voor een betere toegang om de koelradiatoren te reinigen.

Het dashboard is digitaal en intuïtief opgebouwd. Hiernaast is er de Datatronic 5-terminal, een nieuw en uitgebreide MultiPad-bedieningshendel met ‘ControlCentre’-armsteun.

Nieuwe typenummering

Met de 8S-serie wordt een nieuwe, eenvoudige typenummering geïntroduceerd. We gebruiken het voorbeeld van het topmodel uit de vierdelige reeks om te illustreren, de MF 8S 265. De ‘8’ geeft hierbij aan om welke serie het gaat. De ‘S’ staat voor het specificatieniveau en de laatste 3 cijfers geven het maximale vermogen weer. Opgelet, dit is zonder de boost van 20 pk (Engine Power Management).

Het vermogen wordt gehaald uit de nieuwste Agco Power Stage V zescilinder met een inhoud van 7,4 l. Het maximaal vermogen wordt al gehaald bij 1.000 tpm. Dit moet brandstof- en geluidsbesparend werken.

Om te voldoen aan de emissienormen past Massey Ferguson zijn All-in-one SCR-nabehandelingssysteem toe met roetkatalysator, zonder dieselpartikelfilter en zonder turbo met variabele geometrie. Het systeem zou onderhoudsvrij zijn en bedrijfskosten moeten verlagen.

De 8S-reeks heeft 4 modellen met een vermogen van respectievelijk 205, 225, 245 of 265 pk.

Het interieur van de nieuwe cabine, met rechts de bedieningsschermen.
Het interieur van de nieuwe cabine, met rechts de bedieningsschermen. - Foto: MF

Transmissiekeuzes

De 8S-tractoren worden momenteel aangeboden met 2 transmissiemogelijkheden. Dit is ofwel de Dyna-7 semi-powershift of de Dyna E-Power transmissie met dubbele koppeling, die het gevoel van een cvt-versnellingsbak benadert. De Dyna-7 biedt 28 versnellingen vooruit en achteruit in 4 bereiken en 7 naadloze versnellingen. Dit is een kostenefficiënte transmissie die handmatig of automatisch wordt bediend.

In de toekomst, waarschijnlijk ten vroegste tegen de jaarwisseling, zal de Dyna-VT traploze transmissie beschikbaar komen.

Voor welk type versnellingsbak ook gekozen wordt, deze is gekoppeld aan een nieuwe, sterkere achteras. Hierop kunnen grotere banden met een diameter tot 2,05 m worden gemonteerd. Massey Ferguson werkte tijdens de ontwikkeling van de nieuwe 8S-serie samen met Trelleborg. Zo kunnen zij al de VF650/75R42 bandenmaat leveren voor de achteras.

Nog meegeven dat de wielbasis 3,05 m bedraagt en de hefinrichting licht in capaciteit is toegenomen zodat nu 10 ton getild kan worden. De fronthef tilt dan weer op zijn beurt 4,8 ton en is volledig geïntegreerd in de trekker. In optie heeft hij een Isobusaansluiting.

Connectiviteit

Massey Ferguson had bij het ontwerp van de 8S-serie duidelijk aandacht voor connectiviteit en slimme landbouwtechnologie. Met MF Connect Telemetry en het nieuwe MF Customer Portal kunnen gebruikers hun machinepark beheren met MF cloud-gebaseerde oplossingen. Positie-, taak- en machinegegevens kunnen doorgestuurd worden naar de boerderij of het loonbedrijf van de eigenaar. Maar ook foutmeldingen en waarschuwingen voor servicevereisten kunnen bijvoorbeeld vanuit het dealerbedrijf naar de klant gestuurd worden. Alle gegevens worden eenvoudig, veilig en draadloos overgedragen via de Agrirouter Cloud.

Het hart van de 8S-modellen is de Datatronic 5, touch-screen terminal om aan duurzame landbouwtechniek te doen. Deze beheert niet enkel de tractorfuncties, maar kan ook Isobuscompatibele werktuigen aansturen.

Tim Decoster

Lees ook in Bedrijfsnieuws

Meer artikelen bekijken