Startpagina Mechanisatie

Fendt-productnieuws in de praktijk beleven

In de pare jaren gaat in het Duitse Wadenbrunn meestal de Fendt Feldtage door, de Werktuigendagen voor Fendt-tractoren en machines. Covid-19 besliste hier echter anders over. Er ging dit jaar geen groot publieksevent door, gelukkig wel een klein praktisch en coronaproof persmoment. De plaatsen hiervoor waren zeer schaars. Landbouwleven kon hier toch een ticket voor bemachtigen.

Leestijd : 8 min

Het opzet van het persmoment was eenvoudig en praktisch: het laatste productnieuws laten we de journalisten in de praktijk ervaren. Schokkende nieuwigheden werden niet ontdekt. De laatste nieuwigheden werden immers al verkondigd tijdens Agritechnica, zo’n 10 maanden terug.

300 Vario en 700 Vario

Het tractornieuws beginnen we met de 300 Vario- en 700 Vario-reeks, waar het FendtONE bedieningsconcept bij is geïntroduceerd (zie kader). Tijdens Agritechnica en Agribex konden we hier al een eerste glimp van opvangen. De 300 Vario-reeks bestaat uit 4 modellen in het vermogensbereik van 113 tot 142 pk. Met het DynamicPerformance power boost-concept kan het topmodel uit de serie, de 314 Vario, 10 pk extra vermogen krijgen en aftikken op 152 pk.

De toegepaste Agco Power-motor in de 300 Vario-serie voldoet aan de Stage V-emissienorm door een dieseloxidatiecatalysator (DOC), dieselpartikelfilter (DPF) en selectieve katalytische reductie (SCR) met Ad-Blue-verbruik dus.

De nieuwe Fendt 700 Vario-reeks bestaat uit 6 modellen in het vermogensbereik van 144 tot 237 pk.

Beide tractorreeksen zijn beschikbaar in Power+, Profi en Profi+ uitvoering. Afhankelijk van de uitvoering zijn bepaalde mogelijkheden standaard of optie. Dit hier in detail bespreken zou ons te ver leiden. Het beste advies dat we kunnen geven is om dit met je dealer te bespreken. Ook de beschikbaarheid van sommige functies en precisielandbouwtoepassingen kan variëren. Ze kunnen in andere landen eerder geïntroduceerd worden dan bij ons.

FendtONE

De grootste nieuwigheid bij de 300 Vario en 700 Vario-reeks is de introductie van het FendtONE-bedieningsconcept en de nieuwe armleuning. Achter het stuur treffen we geen analoge of digitale meters meer aan, maar een 10 inch beeldscherm waar de rijsnelheid, het motortoerental en de vloeistofniveau’s (onder andere brandstofpeil) wordt weergegeven. Om veiligheidsredenen gaat het hier bewust niet om een aanraakscherm.

De Vario Profi-uitvoering heeft naast het 10 inch beeldscherm onder het stuur, ook een optionele 12 inch terminal op de armleuning. Dit is wel een aanraakscherm. De beeldschermen werken samen en de bestuurder kan kiezen welke info hij wil zien op welk scherm naargelang zijn persoonlijke voorkeur en smaak. Eén beeldscherm kan bijvoorbeeld de tractorfuncties laten zien en het andere kan als Isobusterminal gebruikt worden en de werktuigfuncties laten zien.

Voor wie deze 2 beeldschermen nog niet genoeg is, bestaat er een optioneel derde 12 inch beeldscherm dat boven de rechterarmleuning in het cabinedak is gemonteerd. Ook hier kunnen tractor- en werktuiggegevens op weergegeven en ingesteld worden. Maar het is ook mogelijk om hier camerabeelden op weer te geven om de zichtbaarheid op de activiteiten te verhogen.

Het nieuwe bedieningsconcept van Fendt met de 3 beeldschermen. Bemerk ook de nieuwe joysticks en rechter armleuning.
Het nieuwe bedieningsconcept van Fendt met de 3 beeldschermen. Bemerk ook de nieuwe joysticks en rechter armleuning. - Foto: Fendt

Op de rechter armleuning vinden we een nieuwe versie van de multifunctionele joystick weer. Deze bevat talrijke bedieningsknoppen (44!). De knoppen kunnen een verlicht symbooltje hebben om de tractorfunctie te visualiseren. De kleur van het lichtje kan wijzigen om een andere functie aan te duiden.

Wie wil, kan op de rechter armleuning in plaats van voor de gekende kruishendel joystick te kiezen, voor een optionele nieuwe versie kiezen, de 3L joystick. Het is handig om hieraan bijvoorbeeld de bediening van de frontlader toe te wijzen. Zeker daar deze 3L-joystick ook een vooruit-achteruitschakeling heeft. Voorladerwerk kan men dus uitvoeren met de rechterhand op de joystick en de linkerhand aan het stuur. Tijdens het persmoment hebbben we dit zelf mogen ervaren en het moet gezegd worden, het werkt heel aangenaam.

Voornoemde beeldschermen of beter gezegd bedieningsterminals kunnen ook precisielandbouwtoepassingen doen. De Profi+ uitvoering bevat zo standaard het Fendt Guide gps-besturingssysteem met inbegrip van velddatamanagement. Met deze technologie is het mogelijk om op het kantoor van het landbouwbedrijf ‘taken’ aan te maken. Bijvoorbeeld: met die tractor en dat werktuig ga ik meststoffen strooien aan die welbepaalde dosering op dat veld. Nadat de ‘taak’ op kantoor is aangemaakt, kan de bestuurder deze heel snel vinden op zijn bedieningsterminal in de tractorcabine. Fendt benadrukte ons dat wanneer aan precisielandbouw gedaan wordt, het verleden tijd moet zijn om met usb-sticks data over te brengen. Zij doen dit draadloos op enkele seconden tijd.

Omgekeerd kan ook: ik heb op het veld een taak uitgevoerd en alle gegevens hierover rapporteer ik aan het kantoor. Via de bedieningsterminal op de rechter armleuning, kan de bestuurder de tractor zijn taken aanleren en het kopakkermanagement inplannen.

1100 Vario MT

Enkele jaren terug werd bij Agco, het moederbedrijf van Fendt, beslist om de Challenger-rupstractoren die het in haar aanbod had, onder de Fendt-merknaam en kleurstelling te vermarkten in onze regio. Bij Fendt noemden ze de 900 en 1100 Vario MT-series de perfecte symbiose van 35 jaar ervaring met Challenger-rupstractoren én 25 jaar ervaring met Fendt Vario-versnellingsbakken.

Naast de typisch groen-rode kleurstelling beginnen de rupstractoren steeds meer Fendt-technologie te integreren. De traploze Vario-transmissie van Fendt wordt nu ook geïntroduceerd op de 4 grootste rupstractoren in het vermogensbereik van 511 tot 673 pk.

De nieuwe Fendt 1100 Vario MT rupstrekker. Hier staat hij op foto met nog enkele ‘camouflagevlekken’ omdat het over een prototype gaat dat we konden fotograferen.
De nieuwe Fendt 1100 Vario MT rupstrekker. Hier staat hij op foto met nog enkele ‘camouflagevlekken’ omdat het over een prototype gaat dat we konden fotograferen. - Foto: TD

De Fendt VarioDrive cvt-transmissie heeft 2 hydromotoren, ééntje voor de achteras en ééntje voor de vooras. Bij de rupstractor is het enige verschil dat beide hydromotoren de achteras aandrijven bij gebrek aan vooras. Ook het Fendt iD low-speedconcept, zoals het al gekend is bij de 900 Vario, 900 Vario MT en 1000 Vario-serie wordt nu ook toegepast bij de 1100 Vario MT. Het vermogen en koppel kan zo bij een brandstofbesparend toerental van 1.500 toeren per minuut geleverd worden. Ook zorgt dit toerental voor minder geluid, slijtage en warmteontwikkeling. De koelventilator is hydraulisch aangedreven en kan zo onmiddellijk bijgestuurd worden als er een machineonderdeel meer koeling vereist. De 1100 Vario MT is trouwens zo opgebouwd dat de warmte zo snel mogelijk weggevoerd wordt, zodat andere componenten, kabels en connectoren niet onnodig opwarmen. De warmte achter de koelradiator wordt naar buiten weggeleid nog voor het de motor kan bereiken.

De 3 ‘kleinste’ modellen uit de reeks halen hun vermogen uit een 15,2 l zescilinder MAN-motor. Het topmodel heeft 16,2 l motorinhoud en 673 pk. Dezelfde motor wordt trouwens toegepast op de Ideal 10 maaidorser. Beide motoren voldoen aan de Europese uitlaatgasnormen door toepassing van EGR, DOC, DPF en SCR.

De trekhaak en de driepuntslift scharnieren beide respectievelijk 28° en 12° naar links én naar rechts. Dit haalt stress van zowel het werktuig als van de tractor. Machines met een brede werkbreedte kunnen zo beter de contouren van het veld volgen.

De nieuwe 1100 Vario MT-tractoren kunnen nu met het Fendt VarioGuide gps-stuurhulpsysteem uitgerust worden. De gps-navigatie werkt bij deze rupstractoren op dezelfde wijze als bij de wieltractoren. Tijdens het persmoment konden we hier een korte rit mee maken. We waren onder de indruk van het rijcomfort, de trekkracht én de wijze waarop alle tractortaken konden geprogrammeerd worden, met inbegrip van het kopakkermanagement en de gps-geleiding. We moeten gewoon plaats nemen achter het stuur, op ‘GO’ duwen en de tractor deed wat hem was aangeleerd. Op de kopakker keerde hij probleemloos met de 12 m brede getrokken cultivator en stuurde hij naar een parallelle werkgang.

e100 Vario

Zo’n 3 jaar geleden toonde Fendt zijn e100 Vario elektrisch aangedreven tractor. Heel eenvoudig uitgelegd gaat het hier om een gekende Fendt-smalspoortractor waarvan de klassieke dieselmotor verwijderd is en een batterijpakket voor de aandrijving in de plaats kwam. De accu drijft dus de Vario-transmissie aan, de aftakas en de hydrauliek. Het is dus niet zo dat de accu elektrische wielmotoren aandrijft.

Te dure batterijen verhinderen de introductie van  de elektrisch aangedreven e100 Vario bij Fendt.
Te dure batterijen verhinderen de introductie van de elektrisch aangedreven e100 Vario bij Fendt. - Foto: TD

Fendt heeft naar eigen zeggen heel veel testen met deze elektrische tractor achter de rug en heeft een concept klaar dat verkoopbaar is. Er is echter één struikelblok: de kostprijs van de batterijen. Zelf dacht Fendt enkele jaren terug dat de batterijkost in de toekomst sterk ging dalen. Maar dit blijkt vooralsnog niet het geval te zijn. Er wordt wel eens gezegd dat de vraag naar elektrische auto’s, de batterijprijs hoog houdt.

De reden dat Fendt voorlopig een ‘kleine’ elektrische tractor uitbrengt zit in het benodigde accupakket. Nu wordt er een batterij van zo’n 600 kg toegepast. Willen we een tractor uit de 900 Vario-reeks met batterijen aandrijven dan zou een accu van 15 ton nodig zijn... momenteel dus niet echt realistisch op deze wijze. Tijdens een korte testrit ervaarden we voor het eerst deze e100 Vario. We waren enorm onder de indruk van het acceleratievermogen van de tractor. Duw je op het gaspedaal, dan schiet de tractor als een speer weg. Blijkbaar een ervaring die iedere chauffeur deelt. Bij Fendt geven ze nochtans aan om bij de elektrische uitvoering dezelfde motorkarakteristieken te hebben nagestreefd als bij de dieselmotor.

Xaver

Fendt werkt al enkele jaren aan veld-robots, Xaver genaamd. Er werden al meerdere versies voorgesteld. Ook tijdens de afgelopen persconferentie kregen we een nieuwe uitvoering van de Xaver-robot te zien. Ten opzichte van het vorige ‘concept’ verliest de nieuwe uitvoering één wiel en werden de wielen groter voor meer bodemcontact, hogere bodemvrijheid en preciezer werken. De versie is grof gezegd opgebouwd rond een precisiezaaielement voor bijvoorbeeld maïs. Deze zaaitechnologie komt van de firma Precision Planting die Agco overkocht in 2017.

De nieuwe uitvoering van de Xaver-veldrobot is een driewieler met ingebouwd precisiezaaielement. De visie is dat de robots vooral in ‘groep’ gaan werken in de toekomst.
De nieuwe uitvoering van de Xaver-veldrobot is een driewieler met ingebouwd precisiezaaielement. De visie is dat de robots vooral in ‘groep’ gaan werken in de toekomst. - Foto: TD

Twee loopwielen zijn gemonteerd naast het elektrisch aangedreven zaaielement. Een derde wiel staat er achter en drukt tevens de zaaivoor aan. Verder vinden we een zaadtank van 20 l weer, een accu en elektrische wielmotoren voor de aandrijving. De gebruiker beschikt over elk afgelegd zaadje uitgebreide gps-gegevens. Deze kunnen achteraf bijvoorbeeld de onkruidbestrijding of ziektebehandeling vereenvoudigen.

Bij Fendt zien ze de veldrobots vooral ‘in groep’ werken. Ze denken bijvoorbeeld aan een concept van een ‘centrale logistieke unit’ van waaruit de robots vertrekken om hun taak uit te voeren. Dit zou op een afzetcontainer gemonteerd kunnen worden met een grote zaadvoorraadtank zodat de robots autonoom een nieuwe dosis zaad kunnen halen.

Cargo T955 verreiker

Het was dé grote aandachtstrekker op de afgelopen Agritechnica landbouwbeurs, de presentatie van een Fendt-verreiker. Deze kopen ze in bij Sennebogen. Een fabrikant die vooral gekend is van industriële machines zoals overslagkranen, maar die ook al 15 jaar verreikers bouwt. Deze worden soms in een drieploegenstelsel ingezet in de haven om bulkgoederen te verladen of in afvalsorteercentra. Deze sectoren hebben een sterke, betrouwbare machine nodig. Hierom denkt Fendt met de juiste partner in zee te zijn gegaan.

De verreiker die Fendt samen met Sennebogen op de markt gaat brengen, valt op door zijn verhoogbare cabine.
De verreiker die Fendt samen met Sennebogen op de markt gaat brengen, valt op door zijn verhoogbare cabine. - Foto: TD

Deze T955 verreiker kan maximaal 5,5 ton tillen en bereikt een hoogte van 8,5 m. Er is een vermogen van 168 pk beschikbaar, standaard is de rijsnelheid 20 km/u, optioneel 40 km/u.

Uiterlijk meest opvallend zal voor velen de verhoogbare cabine zijn. Dit gebeurt via een hydraulische cilinder en de bestuurder geeft het commando om te stijgen of dalen via een pedaal. Grote voordeel hiervan is de verhoging van de zichtbaarheid. De cabine kan tot op een ooghoogte van zo’n 4,25 m gaan. Dit kan in stapjes van 20 à 30 cm . Zelfs de cabine maar één stapje verhogen verbetert al de zichtbaarheid.

Fendt geeft aan dat Sennebogen door deze functie de motorruimte minder compact heeft moeten uitvoeren. Tussen de diverse componenten onder de motorkap rechts is voldoende plaats voor onderhoud of technische ingrepen. In vergelijking met concurrerende machines komt hun motorkap misschien wel iets hoger en dit zou dus de zichtbaarheid nadelig beïnvloeden. Maar Fendt geeft aan om na het instappen in de cabine heel eenvoudigweg je werkpost met 30 cm te verhogen. Dit nadeel is dus onmiddellijk verholpen.

De voorruit werd ontworpen met een glazen ruit van boven naar beneden, zonder onderbrekingen of dashboard dat zicht wegneemt. We hebben even met de machine kunnen werken en moeten toegeven dat het een zekere ‘schrik’ overwinnen is. Zeker bij laadwerkzaamheden op onverharde ondergrond of in veldomstandigheden. Op 4,25 m ooghoogte gaat de cabine wel lichtjes heen en weer. Maar het zicht dat je ervoor in de plaats krijgt is subliem, zeker op goederen die op de vlakke grond liggen en geladen moeten worden. Bij aanhangwagens tot 4 m hoog, kijk je zelfs vanaf deze positie nog niet op de bodem. Maar is dat nodig als je weet dat je een lege kipper vult?...

Tim Decoster

Lees ook in Mechanisatie

Meer artikelen bekijken