Startpagina Mechanisatie

Weinig John Deere dealers in Nederland, wel veel vestigingen

Het laatste jaar zijn er in Nederland 3 John Deere-dealers overgenomen door andere John Deere-dealers. Nederland had al weinig dealers van het groengele merk door een grote reorganisatie van het netwerk in 2011. Hoe is de situatie nu en verloopt het met andere merken?

Leestijd : 6 min

In 2010 verraste John Deere met een grote reorganisatie van het dealernet in Nederland. Aanvankelijk haalde John Deere het importeurschap weg bij Louis Nagel. Dat paste in het streven van de trekkerfabrikant om een klein aantal dealers in het land te hebben, die minder ondersteuning nodig hebben van een importeur.

Dealers of Tomorrow

John Deere streefde op dat moment naar 5 tot 12 grote ‘Dealers of Tomorrow’, bijgestaan door een kleine eigen John Deere-verkooporganisatie. Model voor deze structuur staat de organisatie in de Verenigde Staten. Grote dealers werken daar vaak over meerdere staten en soms zelfs ook in andere landen.

Ook Duitsland kent een aantal zeer grote dealers. John Deere wil het marktaandeel vergroten en ziet daartoe de beste mogelijkheden, met grote dealers, die nagenoeg alleen John Deere verkopen. Het legt de dealers strakke richtlijnen op ten aanzien van marktaandelen, aantal verkopers en de uitstraling van het bedrijf.

In 2011 ontvingen de Nederlandse dealers een brief, waarin ze op de hoogte werden gebracht van de eisen. Kort gezegd kregen ze de keuze uit 3 mogelijkheden: ten eerste Dealer of Tomorrow worden en dus groeien of als tweede optie klein blijven, maar dan wel als subdealer en onderdeel van een grote dealer. De derde mogelijkheid was om te stoppen met John Deere.

Met 8 dealers gestart

Toen in 2012 de stofwolken een beetje waren opgetrokken kende Nederland een situatie met 8 grote dealers: In het noorden Groenoord en Greve, in het midden Jan de Winkel, Westrenen en Kraakman-Perfors en in het zuiden Staadegaard, Geert Jan de Kok en Vervaet-Van Weele. Groenoord en Vervaet-Stehouwer zijn het resultaat van fusies, terwijl de andere bedrijven zijn gegroeid door hele of gedeeltelijke overnames van kleinere dealers en het openen van meerdere vestigingen.

Een aantal kleine dealers in Nederland heeft afscheid genomen van John Deere en een ander merk genomen. Anderen noemen zich John Deere-specialist en proberen elders aan trekkers, onderdelen en kennis te komen.

Maar in de loop der jaren is wel duidelijk geworden dat John Deere de teugels niet helemaal zo strak aantrekt als het destijds liet voorkomen. Maar het netwerk leek klaar te zijn voor de toekomst.

Eerste faling

Sinds 2012 is het landschap al weer grondig veranderd. Dat begon er mee dat Westrenen Mechanisatie in Kesteren failliet ging. Westrenen had inmiddels 4 vestigingen. Dat waren deels nieuw geopende vestigingen en een enkele overname.

Aanleiding voor het faillissement waren tegenvallende resultaten. Het marktaandeel was sterk gedaald. Het werkgebied werd verdeeld onder de aangrenzende dealers Staadegaard, Jan de Winkel en Geert-Jan de Kok.

Alweer veel veranderd

In 2017 volgde een nieuwe wijziging. Groenoord nam toen Greve over. Greve was dealer voor Flevoland en Friesland, Groenoord voor Groningen, Drenthe en een deel van Overijssel.

Eind 2019 nam Groenoord ook Jan de Winkel over. Jan de Winkel was de dealer voor Gelderland en Overijssel.

Begin 2020 kondigde Kraakman, dat inmiddels Tuin en Park dealer Perfors volledig had ingelijfd, heel verrassend aan Staadegaard over te nemen. Kraakman was dealer voor Noord- en Zuid-Holland en Utrecht. Staadegaard was dealer voor het oostelijk deel van Brabant, Limburg en een deel van Gelderland. Het aantal vestigingen van Kraakman steeg door de overname van 6 naar 11.

Eind augustus 2020 kwam daar ook de overname bij van Vervaet Stehouwer. Dit bedrijf was ontstaan uit een fusie van de dealers Vervaet-Van Weele en Stehouwer. Het was dealer voor Zeeland, het westelijk deel van Brabant en de Zuid-Hollandse eilanden. De overnames passen allemaal prima in het streven van John Deere naar grote dealers en zijn door John Deere gestimuleerd.

Schaalvergroting past perfect in de ‘Dealer of Tomorrow’-strategie van John Deere.
Schaalvergroting past perfect in de ‘Dealer of Tomorrow’-strategie van John Deere. - Foto: A-J.B.

3 dealers bleven over

Er zijn nu dus nog 3 dealers over in Nederland. Die doen niet alleen de landbouwmachines, maar ook tuin- en parktechniek. Groenoord is actief in 6 provincies en heeft daar 19 vestigingen. Het werkt met een personeelsbestand van 280 mensen. Daarbij is ook Jan de Winkel inbegrepen, dat voorlopig nog onder eigen naam werkt. Op termijn zal dat echter onder de naam Groenoord gebeuren. Kraakman is ook actief in 6 provincies. Het werkt met 16 vestigingen en biedt werk aan 290 mensen. De derde dealer is Geert-Jan de Kok. Dit bedrijf werkt in delen van Brabant, Zuid-Holland, Gelderland en Utrecht. Het heeft 5 vestigingen en werkt in het gebied nauw samen met 3 subdealers. Geert-Jan de Kok heeft 105 medewerkers.

Schaalvergroting past perfect

De schaalvergroting past perfect in de Dealer of Tomorrow strategie. Grote dealers, die voldoende omvang hebben, om ook aan de toenemende kennisbehoefte van klanten op het gebied van precisielandbouw te kunnen voldoen. En om het personeel adequaat te kunnen scholen om de steeds complexer technologie van trekkers en andere machines te kunnen servicen.

John Deere heeft daar inmiddels ook weer op ingespeeld door de verkoopvestiging in Horst, naast de spuitmachinefabriek die het daar heeft, te sluiten. De Nederlandse dealers krijgen nu ondersteuning van de John Deere-verkooporganisatie voor Duitsland.

Cofabel niet ter discussie

In België ligt de import van John Deere bij Cofabel, dat onderdeel is van Arvesta. Op de website van John Deere staan voor België 18 dealers opgelijst. Het al dan niet doorgaan met het importeurschap van Cofabel lag volgens ingewijden wel op tafel in Mannheim, bij John Deere Europa. Maar uiteindelijk was de situatie niet goed vergelijkbaar met Nederland. Om te beginnen is het voor een machinebouwer juridisch in Nederland gemakkelijker en goedkoper om van een importeur af te komen dan in België.

In Nederland liepen verkopen van John Deere bovendien matig, waar het merk de afgelopen paar jaar in ons land juist terrein won. Ook speelde bij de Nederlandse importeur Louis Nagel mee dat haar eigenaar financieel op zwak ijs terecht kwam. Cofabel daarentegen is als onderdeel van de groep Arvesta eigendom van MRBB, dat eigendom is van Boerenbond en een rijke organisatie mag heten. Cofabel en John Deere hebben zich vorig jaar voor jaren aan elkaar gecommitteerd.

John Deere rolt wel een ‘Dealer of Tomorrow’-strategie zoals in Nederland uit in Duitsland. De Amerikaanse machinebouwer wil hier werken met dealers die minimaal 3 tot 5 vestigingen hebben en een omzet van 50 miljoen dollar (44 miljoen euro). John Deere rolde de strategie eerder ook al uit in de VS en Canada. In Duitsland zou door de structuurwijziging maar 40 dealers, een derde, over blijven, schrijft vakblad Top Agrar. In de VS bleef ook ongeveer een derde over. De overige dealers blijven in de meeste gevallen wel bestaan, maar worden dan bijgestaan door grote dealers.

Zo verloopt de verdeling van andere merken in Nederland

New Holland heeft een Benelux verkooporganisatie, met een eigen vestiging in Nederland. Het werkt met sterdealers, dat wil zeggen grote dealers, die de kleinere subdealers kunnen ondersteunen. Voor de maaidorsers, hakselaars en grootpakpersen werkt New Holland met gespecialiseerde dealers.

Fendt heeft in Nederland 2 importeurs. Voor Brabant, Zeeland en het noorden van Limburg is dat Agromec. Dit was voorheen Abemec. Agromec is daar een afsplitsing van en verkoopt alleen Fendt als full liner. Abemec verkoopt concurrerende werktuigmerken, zoals bijvoorbeeld Krone en Agrifac. Agromec is tegelijk importeur en dealer en werkt met 11 vestigingen in het werkgebied dat het als importeur heeft. Abemec heeft daarnaast ook vestigingen in de rest van Nederland. Agromec en Abemec zijn onderdeel van de grote Duitse coöperatie Baywa. De importeur in de rest van Nederland is de Mechan Groep, die daarnaast ook de Agco merken Massey Ferguson en Valtra importeert. De Mechan Groep werkt met dealers, maar heeft ook zelf een aantal dealerbedrijven. Die werken echter niet onder de naam Mechan Groep, maar onder eigen naam.

Ook Case IH heeft een Benelux verkooporganisatie met een eigen vestiging in Nederland. Het werkt ook met hoofd- en subdealers.

Deutz-Fahr heeft ook geen importeur meer, maar een Benelux verkooporganisatie in Nederland. Het werkt met een groot aantal, soms kleine dealers.

Massey Ferguson wordt, zoals gezegd, geïmporteerd door de Mechan Groep. De verkoop gebeurt deels door eigen dealerbedrijven van de Mechan Groep, maar merendeels door particuliere dealers.

Claas wordt al sinds jaar en dag geïmporteerd door Kamps de Wild. Ook Kamps de Wild heeft een aantal dealervestigingen, die echter niet als Kamps de Wild opereren. Het heeft voor de hakselaars en maaidorsers een aantal gespecialiseerde dealers. Voor de trekkers zijn er zowel grote als kleine dealers.

Valtra, geïmporteerd door de Mechan Groep, heeft in 2014 het dealernet grondig gereorganiseerd en het aantal dealers terug gebracht van 48 naar 24. De Mechan Groep ondersteunt deze dealers onder meer met marketingacties. Het heeft in Achterveld ook een afdeling Precisielandbouw, die zowel voor Valtra, als Massey Ferguson en Fendt werkt. Argi uit het Nederlandse Didam is tot slot een Beneluxdealer voor Landini en Mc Cormick.

Arend-Jan Blomsma

Lees ook in Mechanisatie

Meer artikelen bekijken