Startpagina Actueel

Campagne "Oog voor Lekkers" focust dit jaar ook op beweging en welzijn

De Vlaamse overheid pakt ook dit schooljaar uit met de campagne "Oog voor Lekkers". De focus ligt bij deze editie niet alleen op gezonde voeding, ook beweging en welzijn zijn vaste pijlers in de campagne. Ketnet-held Nicolas Vanhole wordt de ambassadeur van de campagne, en ook de meisjes van K3 werken mee.

Leestijd : 2 min

De insteek van de campagne blijft om kinderen gezonde eetgewoontes bij te brengen. Traditiegetrouw start begin oktober dan ook de verdeling van de wekelijkse porties fruit, groenten en melk in de klassen. Dit jaar krijgen Vlaamse scholen, omwille van de coronacrisis, een maand langer de tijd om zich in te schrijven voor "Oog voor Lekkers".

De campagne, die gefinancierd wordt met Europese en Vlaamse middelen, focust dit jaar echter niet alleen op gezonde voeding. Ook voldoende bewegen en mentaal welzijn zijn prioriteit. Zo krijgen leerkrachten speciaal uitgewerkt lesmateriaal aangereikt waarmee ze aan de slag kunnen. "Er zijn bijvoorbeeld video's rond de mascottes Slurp & Slice. Op een speelse manier willen ze leerlingen aanzetten om gezond te eten en genoeg te bewegen. Maar ook kaarten ze heel toegankelijk problemen aan waarmee kinderen vandaag kunnen kampen, thuis of op school", klinkt het bij Nele Vanslembrouck, woordvoerder Departement Landbouw en Visserij.

Gloednieuw voor scholen is de samenwerking van "Oog voor Lekkers" met Studio 100. Zo zullen de K3-meisjes regelmatig hun gezonde avonturen delen en de leerlingen uitdagen met opdrachten. Ook Ketnet-Held Nicolas Vanhole zal als nieuwe ambassadeur de kinderen en jongeren aanzetten tot meer bewegen.

"Meer bewegen betekent niet per definitie 'meer sporten', we mikken vooral op 'minder zitten'", vertelt Nicolas Vanhole. "Het is trouwens niet alleen gezond om meer te bewegen, het maakt je ook gelukkig. Kinderen krijgen meer zelfvertrouwen en krijgen er snel nieuwe vrienden bij, win-win op alle vlakken dus."

Scholen kunnen nog tot en met 31 oktober intekenen voor 10 of 20 weken via www.oogvoorlekkers.be. Vorig jaar namen er zowat 1.275 scholen deel.

Belga

Lees ook in Actueel

Duurzame bemesting van aardappelen

Aardappelen BELFertil en Belgapom bieden telers, teeltbegeleiders en adviseurs een gloednieuwe website aan rond duurzame bemesting van aardappelen. Je vindt er informatie en praktische tips om de efficiëntie van de bemesting te optimaliseren.
Meer artikelen bekijken