Startpagina Bedrijfsnieuws

Valtra introduceert 5e generatie A-serie

Valtra maakt bekend dat ze de 5de generatie van haar A-serie tractoren gaat bouwen. Vooral de bediening is efficiënter en comfortabeler gemaakt.

Leestijd : 2 min

De A-serie bestaat nog steeds uit 7 modellen binnen het vermogensbereik van 75 tot 135 pk. Ze zijn allemaal leverbaar als zogenaamde GL-modellen. Deze hebben een gebruiksvriendelijke mechanische transmissie.

De best verkochte modellen met 105 en 115 pk, zijn tevens leverbaar met een viertraps powershift-transmissie. Bij deze HiTech 4-modellen wordt de transmissie elektronisch geregeld. Alle A-serie modellen zijn uitgevoerd met Valtra's gekende shuttle-transmissie met geïntegreerde handrem.

Voorladerwerk vergemakkelijken

Meer dan de helft van de tractoren uit de A-serie is in de fabriek uitgerust met een voorlader. Juist daarom zijn veel van de upgrades ontworpen om het werk van de voorlader nog gemakkelijker te maken, zoals de powershift-versnellingen en de bijgewerkte bedieningsarmsteun.

De driecilindermodellen A75-A95 zijn leverbaar met de HiTech 2-transmissie met powershift. Dit resulteert in efficiënter veldwerk en maakt wegtransport bij lagere motortoerentallen mogelijk. De HiTech 2-modellen hebben een 24/24 transmissie. Bovendien kunnen alle modellen uit de A-serie worden uitgerust met kruipversnellingen. De laagste snelheid wordt hiermee teruggebracht tot ongeveer 100 m per uur.

Motorupdate

Het motorvermogen bij viercilindermodellen is met 5 pk verhoogd en komt nu overeen met de modelaanduiding. Alle motoren voldoen aan de Stage V-emissienormen en zijn nu voorzien van een dieselpartikelfilter (DPF) naast SCR en zonder uitlaatgasrecirculatie (EGR). Het motortoerental en het vermogen kunnen nu nog nauwkeuriger worden geregeld dankzij een nieuw gaspedaal. Door het onderhoudsinterval te verlengen van 500 naar 600 uur, zijn de onderhoudskosten lager.

Volgens de huidige regelgeving moeten trekkers te koppelen zijn aan aanhangwagens met een dubbel remsysteem. De A-serie is verkrijgbaar met persluchtremmen of een hydraulisch remsysteem voor de aanhanger.

Tim Decoster

Lees ook in Bedrijfsnieuws

Meer artikelen bekijken