Startpagina Actueel

Buurtsuper.be vraagt minister van Economie om onderzoek naar reclameacties Albert Heijn

Buurtsuper.be, de Unizo-organisatie van zelfstandige supermarkten, vraagt minister van Economie Pierre-Yves Dermagne (PS) om een onderzoek in te stellen naar een mogelijke overtreding van het verbod op de verkoop met verlies, na een reclameactie van supermarktketen Albert Heijn.

Leestijd : 2 min

Buurtsuper.be vroeg in de zomer van 2019 al aan toenmalig minister van Economie Kris Peeters en de Economische Inspectie een onderzoek naar een 1+2 gratis actie van Albert Heijn. Het onderzoek toonde aan dat de supermarktketen in overtreding was.

Gratis tomaten, prei en avocado’s

De directie van Albert Heijn werd volgens Buurtsuper.be toen bij de minister ontboden en gewaarschuwd om dergelijke acties niet meer te ondernemen. In januari van vorig jaar organiseerde Albert Heijn opnieuw een 1+2 gratis actie. "Wij hebben toen de Economische Inspectie hiervan op de hoogte gebracht. Ze hebben ons laten weten dat ze deze actie zouden toetsen aan de wetgeving op het verbod op de verkoop met verlies. Jammer genoeg hebben wij nadien niets meer vernomen", vertelt Luc Ardies, directeur van Buurtsuper.be.

Naar aanleiding van de laatste nieuwe actie van Albert Heijn - waarbij de consument bij de aankoop van een product ook gratis tomaten, prei en avocado's krijgt - vraagt Buurtsuper.be minister van Economische Zaken Dermagne om een onderzoek in te instellen naar een mogelijke overtreding van het verbod op de verkoop met verlies. "Koppelverkoop op zich is toegelaten", aldus Ardies, "maar die mag niet de bedoeling hebben om het verbod op de verkoop met verlies te ontwijken." Buurtsuper.be vreest voor de negatieve impact van dergelijke acties op de rendabiliteit van zelfstandige supermarkten. "Voor die supermarkten is een voldoende marge op verse voeding immers noodzakelijk. Maar ook de totale leefbaarheid van onze verse voedingsketen, tot en met de boer, komt hiermee in gedrang", klinkt het.

Boerenbond: heel fout signaal

Eenzelfde geluid bij Boerenbond dinsdag, waar een woordvoerster spreekt over "een heel fout signaal" naar de landbouwsector en voor wat de waarde van voedsel betreft. De landbouwersvereniging noemt de actie "stuitend". "Promotie is ok, maar braderen met voedselprijzen in tijden van torenhoge uitdagingen voor de landbouwsector is dat niet. Voedselproductie verduurzamen kost geld", klinkt het. Boerenbond van haar kant wil nu in eerste instantie gaan praten met de supermarktketen, opdat Albert Heijn "hierop op eigen initiatief zou terugkomen".

Belga

Lees ook in Actueel

Meer artikelen bekijken