Startpagina Mechanisatie

Van monteur naar gespecialiseerd reviseur

De Nederlander Derk Jan Roelofs was monteur bij een Fendt-dealer. Daar werd kennis en ervaring opgedaan met deze tractoren, maar kreeg hij ook een zicht op de zwakke plekken van de transmissie. Tien jaar terug besloot hij de stap te zetten om Vario’s te gaan reviseren.

Leestijd : 4 min

Door het opstarten van een eigen bedrijf werd er voor Derk Jan Roelofs ruimte gecreëerd om verder de Vario-versnellingsbak te ontleden en het waarom van de zwakke plekken te onderzoeken. Ook kon hij oog hebben voor verbetering. Landbouwleven had een interview met hem.

Was het gemakkelijk om een Vario- aandrijving te doorgronden en te herstellen?

DJR: Neen, het probleem waar ik op stootte, was dat de onderdelen voor de transmissies waren afgeschermd en niet voor wederverkoop beschikbaar zijn. Hier is wel het idee ontstaan dat het anders moet kunnen. In mij zat echt een drijfveer om Vario’s te herstellen en te vermarkten, ook al schermt de fabriek alles af.”

Plan van aanpak

Hoe heb je het dan verder aangepakt?

Een kennis van mij, Eli Achterberg, zat al in de buitenlandse handel, waardoor we toegang hadden tot gebruikte versnellingsbakken en een aanbod onderdelen hadden om transmissies te gaan herstellen.

Derk Jan Roelofs (l) en Elie Achterberg (r), het team achter de revisie van Vario’s.
Derk Jan Roelofs (l) en Elie Achterberg (r), het team achter de revisie van Vario’s. - Foto: EA

Na vallen en opstaan hebben we toch ervaren dat we niet op het juiste spoor zaten. Het moest anders dan met gebruikte onderdelen herstellingen te doen.

Hoe anders dan?

We wouden met onze naam een begrip creëren waar de klanten vertrouwen in hebben. Dus besloten we naar een volledig ruilsysteem te gaan, meer dus dan enkel herstellen wat stuk was. Bij enkel reparaties (ook al zijn ze in theorie mogelijk) hebben we onvoldoende vat op de ‘kwaliteit’ waarvoor we willen staan, omdat we geen versterkingen hebben doorgevoerd. We werkten daarom een concept uit waarbij alle slijtdelen altijd vervangen worden en eventuele kapotte tandwielen en dergelijke altijd door nieuwe worden vervangen.

Eerder in ons gesprek zei je dat de onderdelen voor de transmissies zijn afgeschermd. Hoe vang je dat dan op?

De eerste jaren hebben we veel geld gestoken in het laten analyseren en ontwikkelen van onderdelen. Doordat we de zwakke plekken kenden, wisten we waar we onderdelen konden verbeteren/versterken. We zochten dus een alternatief voor de fabriek als onderdelenleverancier.

Naast transmissies worden er ook motoren gereviseerd.
Naast transmissies worden er ook motoren gereviseerd. - Foto: EA

Verbeteringen

Welke verbeteringen werkten jullie uit?

Het gietdeel/basisbehuizing van het transmissiehuis wordt door ons nagemeten. Gaten die buiten de door ons opgestelde toleranties vallen, worden bewerkt. Er zijn diverse gaten die we standaard bewerken/versterken. Dit wordt gedaan door schroefdraad in het huis te frezen en daar verlengde moeren in te plaatsen. Dit vergroot het draagvlak van de lagercup, waardoor er minder kans is op slijtage en/of breukschade.

Zijn er nog verbeteringen?

Ja, de holle as van het planetair van de ML160-transmissie heeft weinig draagvlak ten opzichte van het tandwiel dat naar de motoras gaat. Wij hebben een holle as gemaakt met verstoken vertanding, waardoor het draagvlak met meer dan 100% is vergroot.

Roelofs verbeterde zelf componenten uit de transmissie, zoals tandwielen.
Roelofs verbeterde zelf componenten uit de transmissie, zoals tandwielen. - Foto: EA

Kunnen jullie herstellingen en verbeteringen bewijzen aan de klant?

Ja, hiervoor hebben we een testbank ontworpen die ieder Vario-model aankan. De testbank wordt bediend via het originele Fendt-programma. De ruiltransmissie die hier de deur uit gaat, is dus volgens een streng protocol getest.

Hebben jullie naast de testbank nog specifieke apparatuur nodig? Welk gereedschap staat er in jullie werkplaats?

We hebben speciaal gereedschap aangeschaft om de tandwielen na te meten. Verder gebruiken we draaimomentmeters, en diverse schroefmeters om de Vario`s op te bouwen.

Om de werking van iedere gereviseerde Vario na te gaan werd een testbank ontwikkeld.
Om de werking van iedere gereviseerde Vario na te gaan werd een testbank ontwikkeld. - Foto: EA

Only Fendt

Reviseren jullie enkel Fendt transmissies of ook ander merken?

We richten ons enkel op Fendt, initieel op de Vario’s, recenter hebben we ook een revisielijn opgezet voor motoren uit Fendt-trekkers. We hebben heel wat van deze tractoren gekocht om te demonteren voor onderdelen. Het resultaat is dat er nu 15.000 gebruikte onderdelen snel leverbaar zijn. Wat zijn de hersteltijden? Krijgt een klant zijn exemplaar terug of liggen er afgewerkte exemplaren klaar. We hebben altijd een ruiltransmissie op voorraad staan. De klant heeft ook de mogelijkheid om zijn eigen transmissie te laten reviseren. Dit duurt maximaal 10 werkdagen.

Een ruime voorraad gebruikte onderdelen is op stock.
Een ruime voorraad gebruikte onderdelen is op stock. - Foto: EA

Is er vooraf een correct kostprijs gekend?

Ja we werken met vaste prijzen, ook als we de wisseling van de Vario in onze eigen werkplaats uitvoeren. Zo weet de klant tevoren waar hij aan toe is en komt hij niet voor onverwachte kosten te staan.

Hoe staan dealerbedrijven, invoerders en de fabrikant ten opzichte van jullie activiteiten?

Goed, er zijn ook dealers die transmissies van ons monteren. We hebben uiteindelijk toch allemaal dezelfde passie om de trekkers op de baan te houden.

Tim Decoster

Lees ook in Mechanisatie

Meer artikelen bekijken