Startpagina Partner content

70 jaar ontzorging van dealer en landbouwer

Toen Johan Kramp in 1951 in Varsseveld (NL) zijn bedrijf opstartte, had hij een duidelijk plan: hij wilde kort bij de voedselproductie actief zijn. Daarnaast wist hij dat de landbouwsector - ook toen al - een uitdagende sector was. Boeren en leveranciers willen geen tijd verliezen aan dingen die er niet toe doen. Het voor zijn klanten zo eenvoudig mogelijk maken, was zijn devies.

Leestijd : 5 min

En dus zorgde Johan dat zijn klanten in de buurt voorzien werden van onderdelen voor hun landbouwmachines. De eerste jaren deed hij dat zelfs met de fiets.

Nu 70 jaar later fietsen de Kramp-medewerkers nog wel maar niet meer om bij hun klanten te komen. “Maar de focus is gebleven”, benadrukt Bram Vanstraelen, commercieel directeur bij Kramp België: “De klanten ontzorgen, hen geen tijd laten verliezen. Vandaar ons motto: It’s that easy.”

Webshop en app

Kramp is ondertussen uitgegroeid tot internationale marktleider, actief in 24 Europese landen. Het bedrijf biedt het volledige productengamma dat de landbouwer nodig heeft. Innovatievermogen en digitalisering, zijn de focus. Vanstraelen: “In 2000 waren wij de eersten in de landbouwsector die een webshop in de markt zetten. Nu is dat allemaal heel gewoon maar toen was dat erg vooruitstrevend.” Het is opmerkelijk dat het bedrijf ervoor koos om de webshop volledig zelf te ontwikkelen, hoewel er heel wat aanbieders van digitale oplossingen op de markt zijn. “De logica daarachter is nochtans eenvoudig”, vindt Bram. “We kunnen onze unieke aanpak niet vatten in een standaardoplossing. Ook bij onze App houden we graag de touwtjes in handen. We stelden deze eind 2019 aan de wereld voor tijdens Agritechnica en zijn er best wel fier op. Met de app weet de gebruiker meteen welk onderdeel hij nodig heeft zodat hij de dealer kan contacteren om het te bestellen. Je scant de streepjescode of je neemt gewoon een foto van het onderdeel en de app begeleidt je tot bij het juiste product. Dat bespaart heel wat opzoekwerk en dus heel wat tijd. We lanceerden de app samen met Google Cloud, een bedrijf dat toch erg kieskeurig is wat zijn partners betreft.” Dealers gebruiken de app niet enkel om onderdelen te identificeren maar kunnen er ook rechtstreeks hun bestellingen mee doorgeven.

Van generatie op generatie

“Dealers zijn cruciaal in ons succesverhaal”, zegt Bram Vanstraelen. “Zij kennen hun klanten door en door en ze kennen de producten die wij aanbieden. De service die zij leveren, is de lijm tussen alle schakels. Het is dus onze plicht om het ook voor hen zo eenvoudig mogelijk te maken. Zoals landbouwbedrijven van generatie op generatie overgaan, zo is dat ook bij veel dealers en eveneens bij Kramp zelf, het geval. “Vele van onze Belgische klanten kennen ons al meer dan 30 jaar. Als ik er langsga, tonen ze me fier een foto waarbij ze als kleine jongen op schoot zitten bij onze toenmalige accountmanager. Ondertussen hebben ze zelf het bedrijf van hun ouders overgenomen. We zien dat trouwens ook bij onze medewerkers. Er zijn er een heel aantal die al veel Kramp-jaren op hun teller hebben staan, waardoor we dus veel experten in huis hebben.” Die medewerkersgerichte aanpak is niet toevallig. “Goeie medewerkers zijn schaars”, weet Vanstraelen. “Ze vinden is maar het begin, ze houden is de kunst. Wij hebben specialisten nodig, mensen die hun sector van binnen en van buiten kennen. Hoe zouden we anders de evoluties in de landbouwsector kunnen volgen, die producten aanbieden die vandaag relevant zijn en weten welke oplossingen de landbouwer morgen zal nodig hebben?”

Die mensgerichte aanpak zorgt ervoor dat ook dealers volop ondersteund worden via de Kramp Academy. In opleidingen leren de dealermedewerkers de kneepjes van het vak, krijgen ze instructies in verband met nieuwe producten maar evengoed advies over de inrichting van hun magazijn of de winkel.

Blijven evolueren en innoveren

70 jaar is een respectabele leeftijd maar Kramp denkt er niet aan om op de lauweren te rusten. “We sleutelen momenteel volop aan ons netwerk van 11 Europese magazijnen”, legt Vanstraelen uit. Nu willen we onze capaciteit vergroten, niet zozeer door meer oppervlakte te voorzien maar door innovatieve magazijnsystemen met robots en geautomatiseerde aansturing. Op die manier kunnen we onze levertermijnen optimaliseren voor heel Europa. Daarnaast blijven we digitaal verbeteren zodat klanten op elk moment van de dag en de nacht bij ons terechtkunnen.

We zijn nu al dé ‘one stop shop’ in de sector. Binnen vijf jaar willen we dé essentiële partner voor diensten en onderdelen zijn. Dankzij onze hechte band tussen medewerkers, dealers, leveranciers en landbouwers, ben ik er zeker van dat dit ons gaat lukken.”

In de winkel of online kopen? Eenvoudig voor de dealer en zijn klant.

Bij Kramp maakt het trouwens niet uit of je bij de dealer in de winkel koopt of online bestelt. “Die verschillende punten maken allemaal deel uit van het uitgebreide Kramp-aanbod. Het belangrijkste is dat we altijd de service, de kwaliteit en de snelheid bieden waar we voor staan”, vindt Vanstraelen. “Daarom ondersteunen we dealers bijvoorbeeld bij de inrichting van hun winkel via het ‘Powered by Kramp’-concept. We richten de winkel zo in dat hun klanten er altijd die producten vinden die zij nodig hebben. Zo verliest de klant geen tijd en de dealer heeft de juiste producten in huis.

Maar daar blijft het niet bij. Willen diezelfde klanten ook online vlot kunnen bestellen, dan configureert hun dealer voor hen een eigen bestelaccount via Kramp Online Service. Bestelt de landbouwer voor 18.30 u., dan worden de producten al de volgende ochtend bij de dealer of bij de landbouwer zelf geleverd. Ik raad iedereen aan om de Kramp Online Service te ontdekken en daarna een dealer in de buurt te contacteren om samen te kijken of een eigen account interessant kan zijn. Zo ervaar je zelf hoe offline en online elkaar perfect aanvullen zonder in te boeten op service.”

Ontdek de Kramp Online Service: scan de QR-code!

QR_Platinum_farmer_be-nl (2)

Meer over Kramp

- 1951 in Varsseveld (NL) door Johan Kramp - 1969: Kramp en Perdok starten een intensieve samenwerking

- 1977: Internationale uitbreiding start met een vestiging in Duitsland.

- 1992: Ook België krijgt een Kramp-vestiging. Ervoor werd België bediend vanuit Nederland. Momenteel werken er 50 medewerkers in de Belgische vestiging.

- 2000: Kramp introduceert de 1ste webshop in de landbouwsector.

- 2019: De volledige Kramp-catalogus zit voortaan in een app, die een onderdeel herkent aan de hand van de foto die je neemt.

- 2021: 70 jaar Kramp. Het bedrijf is actief in 24 Europese landen en werkt vanuit 11 logistieke centra.

- To be continued …

kramp-brand-logo

http://www.kramp.com

BV_Kramp

Bram Vanstraelen, commercieel directeur Kramp België: “Als wij ervoor kunnen zorgen dat onze dealers en hun klanten geen tijd verliezen bij het bestellen, leveren en installeren van onderdelen, dan is onze missie geslaagd. It’s that easy!”

Meest gelezen