Startpagina Onderwijs

Sint Jozef in Geel: “Vandaag leren we klauwen bekappen”

De leerlingen van Sint Jozef in Geel komen soms van ver voor het landbouwonderwijs. In de ruime regio vind je immers geen andere landbouwschool met een sterke focus op melkveehouderij. Inge Geunis, praktijkleerkracht in Geel, is trots op het aanbod van de lessen. “Hier leren leerlingen in het middelbaar bijvoorbeeld al klauwen bekappen en insemineren, een troef voor onze school.”

Leestijd : 5 min

De leerlingen van het zesde middelbaar uit de TSO-richting dier- en landbouwtechnische wetenschappen optie Landbouw’ hebben elke week 4 uren praktijkles. In die lessen komen verschillende onderdelen aan bod, aanvullend met bedrijfsbezoeken en bezoeken aan proefvelden. Het klauwen bekappen leerden de leerlingen toen we met Landbouwleven op bezoek gingen, en we zagen dat het goed was!

Ambitieuze toekomstplannen

Marte Boeckx, Ruben Es en Thibaut Peeters staan ons graag te woord over hun opleiding. Ze hopen alle 3 later een melkveebedrijf te hebben. Voor Ruben is dat gemakkelijker dan voor Marte en Thibaut, want enkel hij heeft thuis al een melkveebedrijf.

“Thibaut en ik beseffen dat het voor ons moeilijk zal zijn om een bedrijf te vinden dat we over kunnen nemen, laat staan om zelf één te starten”, vertelt Marte. “Ik denk dat ik eens op zoek moet gaan naar een goede boer die thuis al een bedrijf heeft”, lacht ze. “Ik weet nu al zeker dat ik in september start met de bacheloropleiding Rundveeteelt aan Thomas More. Sinds enige tijd heb ik een studentenjob bij WERKERS agro bedrijfshulp en ik hoop dat ik dat kan blijven combineren.”

Ruben is opgegroeid op een melkveebedrijf en zou dat graag overnemen. “Ik twijfel nog tussen de bacheloropleiding Rundveeteelt en een zevende specialisatiejaar Melkvee op VABI Roeselare, want ik zou graag snel in het bedrijf thuis stappen.”

Thibaut heeft nog andere plannen: “Ik ben geïnteresseerd in rundvee, maar ook in planten, dus ik twijfel nog. Ik wil zeker verder studeren, en na mijn eerste bachelor zou ik graag nog de lerarenopleiding doen en misschien ook nog een master halen. Dat valt nog af te wachten, maar op die manier heb ik meer kans om werk te vinden in de landbouwsector.”

Tevreden over opleiding

De 3 leerlingen zijn zeer tevreden over hun opleiding, maar corona heeft wel veel roet in het eten gegooid. “Ik woon hier 35 km vandaan en kom altijd met de bus”, vertelt Ruben. “Ik koos voor de opleiding in Geel, omdat hier de lessen ook gaan over rantsoen van koeien en stallenbouw, vooral gericht op de melkveesector. Dat was interessant voor mij.

Door de coronacrisis zijn er jammer genoeg wel wat lessen daaromtrent weggevallen. Ik vind het ook veel moeilijker om mijn gedachten bij de les te houden als ik thuis zit”, zegt Ruben. “Soms durf ik naar buiten te gaan om te werken op het bedrijf als ik eigenlijk lessen moet volgen. Ik zou veel liever een hele week les hebben op school. Dan ben ik aandachtiger.”

Marte is het daarmee eens: “Momenteel hebben we halftijds les. De ene week krijgen we die vakken op school, de andere week de andere vakken. Gelukkig krijgen we sinds enkele maanden wel elke week praktijkles, anders missen we te veel leerstof van zo’n belangrijk vak. Ik vind het ook supertof dat we in het middelbaar al leren klauwen bekappen en insemineren. Toch vind ik 4 uren praktijkles nog te weinig. Vaak verliezen we al een uur door bijvoorbeeld de verplaatsing die we moeten maken naar de praktijklocatie.”

Voor Thibaut ligt de zaak anders door de coronacrisis. Hij volgt liever veilig les van thuis uit, want zijn vader is een risicopatiënt. “Van thuis uit ligt er wel wat druk op mijn schouders om zoveel mogelijk contacten te vermijden”, vertelt Thibaut. “Mijn papa loopt veel risico en een tante is vorig jaar overleden aan corona. Er zijn maanden geweest dat ons gezin het huis niet uit kwam. Ik kan mijn lessen goed bijhouden van thuis uit, en mijn punten zijn ook nog niet gezakt. Daar ben ik blij om. Ik zoek niet graag het gevaar op op school.”

3 weken stage

Marte, Ruben en Thibaut kozen er tijdens hun opleiding voor om 3 weken stage te doen op een melkveebedrijf. In het vijfde jaar deden ze één week stage op dat bedrijf, in het zesde jaar kwamen daar nog 2 weken bij.

“Ik vind het goed dat we 2 keer stage mochten doen op hetzelfde bedrijf”, zegt Ruben. “Doordat je het bedrijf al een beetje kent, krijg je tijdens de tweede stageperiode meer verant-woordelijkheden. Ik heb ook veel bijgeleerd tijdens mijn stage, en die kennis heb ik mee naar huis genomen.

Zo had de landbouwer waarbij ik stage deed een melkrobot, en daarin had hij zelf een opstelling in elkaar gelast die vaarzen beter kon insluiten. Vaarzen die voor de eerste keer in de robot gemolken worden, kunnen wat wild zijn en veel bewegen, waardoor de robot de spenen niet vindt. Als de vaars beter ingesloten staat, gaat dat gemakkelijker. Ik vond dat heel slim gezien van die boer, dus heb ik dat thuis nagemaakt.”

“Ik ging ook heel graag op stage”, vertelt Marte. “Ik vind het wel spijtig dat we maar 3 weken mochten gaan. Nu hebben we 3 weken van een heel jaar op een landbouwbedrijf meegemaakt, maar het werk op zo’n bedrijf is elk seizoen anders. Het zou interessanter zijn om ook nog andere dagen door het jaar op stage te gaan.” Leerkracht Inge is het daarmee eens: “Jullie mogen inderdaad pleiten voor meer stagedagen, want dan leren jullie heel veel bij.”

Veel lessen via BookWidgets

“We geven nu veel lessen via BookWidgets, een heel handige tool van Smartschool”, legt Inge Geunis uit. “Daar kan ik bijvoorbeeld een filmpje op zetten, waarna de leerlingen daar vragen over moeten beantwoorden. Dan kan ik kiezen voor het geven van meerkeuzevragen, invulzinnen, het verbinden van afbeeldingen, enzoverder. Als de leerlingen iets fout aanduiden, krijgen ze ook meteen de verbetering te zien. Zo leren ze snel bij.”

“We hebben jammer genoeg veel theorie- en praktijklessen gemist in het vijfde jaar, doordat we maar halftijds thuisonderwijs kregen”, vult Ruben aan. We zijn maanden niet naar school kunnen komen en ook voor de leerkrachten was het nog zoeken. Nu dat we meer naar school mogen komen, hebben we nog steeds te weinig tijd om alles te zien. De leerkrachten deden wel steeds hun best voor ons.”

“Dat is zo”, zegt Marte. “Ook de oudere leerkrachten zijn nu mee met het online lesgeven. Ik denk dat elke leerkracht zeer veel tijd steekt in het maken van die lessen, en daar heb ik veel respect voor. Voor hen is het ook niet gemakkelijk.”

Sanne Nuyts

Lees ook in Onderwijs

Ondersteun duaal leren via bestaande aanbieders, niet via de RTC’s

Actueel Het takenpakket van de Regionale Technologische Centra (RTC’s) uitbreiden met het ondersteunen van duaal leren is geen goede zaak. Wend de voorziene middelen aan om de huidige aanbieders en ondersteuners van duaal leren te versterken. Dat adviseert de SALV in het kader van het voorontwerp van programmadecreet ter aanpassing van de begroting voor 2023.
Meer artikelen bekijken