Startpagina Auto

Toyota Highlander: hybride én klaar om te werken!

Sommigen herinneren het zich misschien niet, maar ruim een jaar geleden presenteerde Ford zijn Explorer. Het was een SUV die voorbestemd leek voor de Verenigde Staten maar plots werd toch beslist om hem te importeren in Europa. Enkele maanden later heeft Toyota vermoedelijk gedacht dat dit een goed idee is, en deed hetzelfde met zijn Highlander.

Leestijd : 3 min

De Toyota Highlander is inderdaad in de eerste plaats gemaakt voor de Amerikaanse markt, waar hij al een twintigtal jaar aanwezig is. Vandaag komt er de derde generatie op ons af. Hiermee kan Toyota bij ons de concurrentie aangaan met een VW Touareg, Hyundai Santa Fe en Kia Sorento.

Familiedesign

Met een lengte van 5 m is de Highlander de langste uit zijn categorie. Hij komt op gelijke hoogte met de Ford Explorer. Hij geeft ons echter de minst massieve aanblik, vermoedelijk door zijn vloeiendere lijnen. Het ontwerp komt ons heel familiaal over. Het lijkt alsof hij stijlkenmerken van Toyota overneemt, waardoor een ongeoefend oog verward kan zijn met de Rav4.

De Highlander kan vergeleken worden met een Rav4 XL, standaard voorzien van 2 extra zitplaatsen in een immense koffer van 865 l, in de uitvoering met 5 zitplaatsen. Als we voor 7 zitplaatsen kiezen, blijft er een koffervolume van 336 l over, wat heel uitzonderlijk is. Begrijp echter dat deze laatste zitplaatsen er echt zijn om te behelpen, ondanks de verschuifbare achterbank. Deze laat toe om de ruimte optimaal te configureren. Maar wie groter is dan 1,70 m heeft slechts een heel krappe ruimte om zijn knieën en benen kwijt te geraken. De configuratie met 5 zitplaatsen biedt royale ruimte aan iedere inzittende.

Wat de technologiekant betreft, vervult de Highlander zijn rol aan de bovenzijde van het aanbod, met een zeer rijke uitrusting in de basisuitvoering. Een geconnecteerd infotainmentsysteem van de laatste generatie is aanwezig, net als een uitgebreide lijst van rijhulpsystemen en enkele bijzondere verfijningen. Denk hierbij aan de achteruitkijkspiegel die het beeldscherm kan worden van de achteruitrijcamera. Dat is heel handig als de koffer tot het dak toe geladen is.

Twee ton

In Europa wordt de Highlander enkel in hybrideversie aangeboden met onder de motorkap dezelfde configuratie als de Rav4, maar krachtiger. Toyota haalt 258 pk vermogen uit de configuratie van een 2,5 l benzinemotor die gekoppeld is aan 2 elektromotoren. De Highlander is sowieso uitgevoerd in vierwielaandrijving voorzien van meerdere rijmodussen, waardoor de asfaltwegen al eens mogen verlaten worden. Bovenal laat voorgaande toe om een sleepgewicht van 2 ton te trekken. Dit zagen we niet eerder bij een hybride van dit merk.

De Highlander is geen klimbeest (bodemvrijheid van slechts 20 cm), noch een trekpaard, maar eerder een genereus familievoertuig. Ook professionele dienstverlening is ermee mogelijk.

Beter dan beloofd

Tijdens een testrit toonde de Highlander op een bochtig parcours om over veel houvast te beschikken en heel toegewijd te zijn om zijn taak te vervullen. Het comfortniveau komt echter bovendrijven: de vering is heel verzorgd en de geluidsisolatie is nog beter zelfs.

Wat verwachten we van een hybride van Toyota? Vooral een economisch verbruik. De ervaring die we met die andere hybride van Toyota al hadden, de Rav4, wordt hier bevestigd. Het gaat hier om de beste hybride-uitvoering van het merk. De elektrische aandrijving staat garant voor een excellent verbruik in de stad (net zoals bij de Yaris en de Camry). Bijkomende biedt de 2,5 l benzinemotor heel wat kracht op de autosnelweg. Dit kunnen we niet zeggen van de 1,8 of 2 l uitvoering.

Officieel geeft Toyota een verbruik op voor de Highlander van 6,6 l/100 km (WLTP normen). Wij hebben tijdens een stevige testrit op een parcours bestaande uit autosnelwegen en beperkt verstedelijkte wegen een gemiddeld verbruik opgetekend van 6,3 l/100km! We denken dat het verbruik zelfs nog omlaag zou zijn gegaan, moesten we er meer mee in de stad hebben gereden. Voor een wagen van deze omvang, die geen herlaadbare hybride is, maar een eenvoudig uitgevoerde hybride is dit heel opmerkzaam!

De Toyota Highlander in enkele cijfers

Motor (cm3): 4 cil,

           benzine-hybride, 2.487

Vermogen (pk): 258

Koppel (Nm): 239 + 270 +          121

Transmissie:

           vierwielaangedreven

Versnellingsbak: automaat

L/b/h(mm): 4.996/         1.930/ 1.755

Leeggewicht (kg): 2.015

Maximaal trekgewicht            (kg): 2.000

Koffervolume (l): 865-1.909

0 tot 100 km/u (sec): 8,3

Max. snelheid (km/u): 180

Gemengd verbruik          (l/100km): 6,6-7,0

CO2 (g/km): 149-161

Prijs (euro ex. BTW):  46.661

Stéphane Lémeret

Lees ook in Auto

SsangYong Torres zorgt voor nieuw leven

Auto Nu de Zuid-Koreaanse constructeur eindelijk verlost is van zijn financiële problemen, keert hij terug, met een nieuwe SUV die de kaart van de verleiding trekt. De nieuwe Torres wil meespelen met enkele gevestigde waarden op de markt.
Meer artikelen bekijken