Startpagina Bedrijfsnieuws

Nieuwe Agrotron 8280 TTV is technologiebom

Vorig najaar stelde Deutz-Fahr via de sociale media zijn nieuwe Agrotron 8280 TTV voor aan het grote publiek. Deze winter was er even een demomachine beschikbaar om de vakpers meer toelichting te geven. Eén ding werd ons heel duidelijk: de nieuwe Agrotron is niet alleen een krachtbron, maar ook een technologiebom.

Leestijd : 8 min

Het verhaal van de nieuwe Agrotron 8280 TTV is er ééntje dat niet op één pagina te vatten is. Al doen we natuurlijk ons best in dit artikel. Eigenlijk is dit verhaal een stevig boek waard, zo ééntje waar je de moeite voor moet doen om te lezen, maar dan heb je ook wat. Je hebt een tractor die je veel biedt, helemaal bij de tijd is en zijn tijd misschien zelfs vooruit is.

Vermogen is al lang niet meer alles voor een tractor. Bij de 8280 TTV heb je ook een nieuwe transmissie met meerdere aansturingsmogelijkheden te ontdekken én heb je een tractor die ‘altijd verbonden’ is. Zo kan er aan precisielandbouw gedaan worden, maar kan ook het machinepark online worden beheerd, is er Isobusverbinding met werktuigen of TIM-aansturing. Dit laatste is nieuwe technologie waarbij het werktuig aan de tractor zegt wat die moet doen. Tom Stevens, technical advisor en Laurens Smeyers, area manager, gaven ons meer toelichting bij de nieuwe Agrotron 8280 TTV.

Dynamisch vermogen

De kracht wordt opgewekt in een Deutz 6,1 l dieselmotor. Het ‘kale’ zescilinder motorblok is al gekend, maar de technologie errond is vernieuwd. Zo ging de brandstofinjectiedruk nu omhoog naar 2.000 bar en is er een dubbele turbo toegepast. Dit moet volgens de tractorenbouwer zorgen voor een dynamisch gedrag met een hoge respons en laag brandstofverbruik. De techniek van de dubbele turbo is er om zowel bij lage als hoge toerentallen veel vermogen te genereren. Het maximaal vermogen is 287 pk, het maximale koppel 1.226 Nm. Een passieve DPF (dieselpartikelfilter) en een compact uitlaatgasnabehandelingssysteem moet ervoor zorgen dat de motor aan de Stage V-emissienormen voldoet.

Rond de motor is een geavanceerd, dubbel koelsysteem gebouwd. Vooreerst is er het eerste koelcircuit dat de hoofdkoeling van de motor verzorgt. Het tweede koelsysteem koelt de voorgecomprimeerde lucht van de eerste turbo. Na de tweede turbo volgt een intercooler. Het tweede koelsysteem koelt ook de transmissie- en hydraulische olie en wordt aangedreven door een elektrische pomp waarvan de snelheid slim wordt aangepast op basis van verschillende parameters. Voor de diesel is er dan weer een brandstofkoeler aanwezig.

De motorolie dient elke 1.000 uur of jaarlijks ververst te worden. De brandstoftank heeft een inhoud van 505 l, is uit één stuk gevormd en biedt middenin plaats aan de toegangstrap tot de cabine. De traptreden zijn bij de 8-serie niet geschilderd, maar gegalvaniseerd uitgevoerd. De AdBlue tank heeft een inhoud van 35 l.

Compound Transmissie

De 8-serie wordt met een nieuwe transmissie geleverd die in Deutz-Fahr-land in Lauingen wordt geassembleerd, namelijk de eigen SDF T7780 TTV Compound Transmissie. Deze naamgeving slaat op het combineren van het beste van 2 werelden, namelijk de mechanische en hydraulische wereld.

De versnellingsbak beschikt over 2 mechanische bereiken die automatisch en vloeiend worden geschakeld. Ze is zo ontworpen dat er een hoog trekvermogen is bij lage snelheden, ideaal dus om met de tractor te vertrekken uit stilstand of bij veldwerk. Bij toenemende rijsnelheid neemt het aandeel mechanische aandrijving toe in de transmissie, voor een hogere efficiëntie. Een transportsnelheid van 40 km/u wordt gehaald bij een motortoerental van 1.220 toeren per minuut.

De olie in de transmissie is volledig gescheiden van de olie in het hydraulisch systeem, maar ze is wel van hetzelfde type. Dit vergemakkelijkt het onderhoud. Eigenlijk zijn er bij de 8-serie maar 2 oliesoorten nodig: motorolie en transmissie/hydraulische olie.

De achteras heeft aan ieder zijde 2 zwaar uitgevoerde natte schijfremmen. Ook bij 60 km/u is 16 ton totaalgewicht toegestaan. Nuttig om weten is dat de transmissie een ‘Trailer stretch mode’ heeft waarbij er continu interactie is met de aangekoppelde aanhangwagen. Zo weet de tractor of de kar duwt aan de tractor of niet en kan de intelligente elektronica van de 8280 TTV de transmissie en remmen van tractor en aanhangwagen beter aansturen. De nieuwe 8-serie beschikt over ‘advanced Trailer Brake Management (aTBM)’ om het remgedrag dus te optimaliseren, maar ook om de reactietijd te verminderen en de chauffeur te informeren over de conditie van de aanhangerrem.

Dual-Mode is een hydraulisch aanhangerremsysteem waarbij zowel aanhangwagens met het nieuwe dubbele leiding remsysteem als met oude remsystemen kunnen worden aangesloten met een automatische aanpassing van het remvermogen.

In lijn met wat verwacht mag worden van een hedendaagse CVT-transmissie biedt ook de nieuwe SDF T7780 meerdere rijstrategieën: auto, pto en manuele mode. De auto-mode zorgt voor het meest economisch verbruik. De pto-mode geeft voorrang aan het op toeren houden van de aftakas. De manuele-mode valt te vergelijken met een powershift-functie. Het rijpedaal is dan een echt gaspedaal en via de rijhendel stuur je de versnelling aan.

De hefarmen kunnen in een hoge positie geplaatst worden als er bijvoorbeeld een aanhangwagen is aangekoppeld, om zo de dissel en cardanas niet te beschadigen.
De hefarmen kunnen in een hoge positie geplaatst worden als er bijvoorbeeld een aanhangwagen is aangekoppeld, om zo de dissel en cardanas niet te beschadigen. - Foto: TD

Hydrauliek

Daarnet vernoemden we reeds dat het hydraulisch circuit afzonderlijk is opgebouwd van de olie in de transmissie. Dit moet de zuiverheid van beide oliestromen waarborgen. Er is 90 l afneembare hydraulische olie en keuze uit 3 oliepompen: 120, 160 of 210 l/min.

Achteraan de tractor zijn tot 5 hydrauliekventielen leverbaar, vooraan 2. Allen met tijds- en volumestroomregeling. Dankzij de MaxCom-joystick in de cabine kunnen alle ventielen proportioneel bediend worden. Voor wie wil, kan hij in optie over een Power beyond-ventiel met vlakke koppelingen beschikken.

De achterhef kan 11.100 kg tillen en heeft een hefbereik van 850 mm. De hefstangen beschikken over een transportpositie. Zo staan ze niet in de weg voor de dissel van een aanhangwagen en blijven ze toch aanwezig op de tractor. De trekarmen kunnen hydraulisch vergrendeld worden. Dit gebeurt manueel of automatisch afhankelijk van de positie van de achterhef.

De aftakas beschikt achteraan over 3 toerentallen: 540E, 1.000 en 1.000E; naast een neutraalstand voor het eenvoudig aankoppelen van werktuigen. De Eco-uitvoering zou een brandstofbesparing tot 18% moeten realiseren. De aftakas kan gedoseerd opgestart worden waarbij de intensiteit via de iMonitor3 is in te stellen.

De fronthef tilt 5.450 kg en wordt in positie gestuurd via een onafhankelijk hydrauliekventiel. Aan de voorzijde is er ook een geïntegreerde trekhaak, Isobus-aansluiting, 3-polige voedingsstekker en camera-aansluiting. Bemerk ook de Dualspeed frontaftakas die vanuit de cabine kan wisselen tussen 1.000 en 1.000E toerental.

Comfort

De nieuwe 8280 TTV beschikt niet alleen over hedendaagse technologie, maar ook over bijhorend comfort. Dit laatste uit zich op verschillende punten en zit hem tevens in details. Bijvoorbeeld met een coming home functie of verlichte spatbordbediening waardoor in het donker comfortabel werktuigen aangekoppeld kunnen worden. Alle lichten zijn optioneel LED-lampen: zowel de richtingaanwijzers, achterlichten, zwaailampen, werk- en remlichten. 23 LED-lampen zorgen in totaal voor 50.000 lumen. Bovendien is er voor gezorgd dat de reflectie tijdens regen en mist wordt verminderd.

Aan het comfort wordt met de 8280 TTV verder gewerkt door een mechanische of pneumatische cabinevering. Deze laatste uitvoering is met gewichtsaanpassing. De positie van de demper werd gewijzigd voor een betere respons en een dynamischere manier van vering. Vuilophoping errond wordt nu vermeden en een smallere spoorbreedte is mogelijk.

In de cabine is gewerkt aan betere luchtverdeling van de airco. Meer luchtvolume heeft gezorgd voor minder ventilatorgeluiden. In de gehele cabine zijn in dit kader 15 luchtuitlaten te vinden.

Connected

Deutz-Fahr lanceert zijn nieuwe 8280 TTV met de slogan dat hij altijd geconnecteerd is. Dit kan zowel met het werktuig zijn, met het internet voor data-uitwisseling, met het Fleet Management platform, met de gps-stuurgeleiding of met de lokale dealer.

In de cabine is er één display (8”of 12”) om alle toepassingen aan te sturen met een logische en simpele gebruikersinterface. Tractorinstellingen aanpassen, camera’s bekijken, automatische besturing, Isobus-functies, databeheer, prestatiemonitoring en externe ondersteuning gebeurt allemaal via deze iMonitor3.

Vier camera’s kunnen aangesloten worden, waarvan de monitor er 2 tegelijk kan tonen. Tevens zit er een automatische trigger op zodat bijvoorbeeld bij het bedienen van aftakas, achterhef of nog de achteruitversnelling automatisch dit beeld wordt getoond.

Voor wie voornoemde monitor niet voldoende is, kan dankzij de Xtend-functie een extra tablet (of smartphone) aankoppeld worden. Deze staat draadloos (zonder dataverbruik) in verbinding met de tractor. Het is een ideale methode om bijvoorbeeld de Isobusfuncties van een aangekoppeld werktuig te bedienen. Door de draadloze verbinding kan dit ook buiten de tractorcabine. Zo kan bijvoorbeeld een werktuig gecalibreerd worden of een afdraaiproef gedaan.

De iMonitor3 werkt met standaard bestandsformaten en kan aan gegevensuitwisseling doen via een usb-geheugenstick of draadloos via bijvoorbeeld Agrirouter. Een interessante mogelijkheid met dit display is de ondersteuning van de chauffeur door de lokale tractordealer om onder meer problemen onderweg te verhelpen. Hiervoor moet er wel beschikking zijn over een mobiele internetverbinding en een actief datapakket (dit is het eerste jaar standaard aanwezig).

opstapvooras

Tijdens de voorstelling van de 8280 TTV werd er niet alleen op gedrukt dat deze tractor volledig klaar is voor Isobus-toepassingen maar ook voor TIM-functionaliteiten. TIM is hier de afkorting van Tractor Implement Management en houdt in dat het werktuig aan de tractor vertelt wat van hem verwacht wordt. Zo kan de aangekoppelde machine de rijsnelheid, hydrauliekventielen, hef- en aftakas aansturen. Er is dus Isobus-communicatie in de 2 richtingen.

Wie wil, kan beschikken over SDF Guidance gps-stuurgeleiding volledig geïntegreerd in de iMonitor3. Het kan gaan van een visuele aanduiding over welk spoor het best genomen wordt tot automatische besturing. Er is hiervoor een nieuwe SR20 ontvanger toegepast. Deze biedt een Skybridge-functie: tot 30 minuten zonder RTK-signaal doorrijden met vergelijkbare nauwkeuringheid. Dit is bijvoorbeeld handig in boomrijke omgevingen waarbij de trekker gestoord kan worden in het opvangen van het signaal.

De 8280 TTV is een echte tractor voor akkerbouwers, loonwerkers en transporteurs zodat de mogelijkheid van Fleet Management niet uit het oog mag verloren worden. Ook hier dacht SDF aan bij de ontwikkeling.

De positie van de tractor opvolgen in een plattegrondoverzicht is mogelijk, net als historie en de huidige status van de voertuigen opvragen. Ook kunnen meldingen bekeken worden en het brandstofverbruik opgevolgd. Desgewenst kan de lokale dealer de status van de machines zien.

Handige details

Een laatste punt waarop gewezen werd, zijn de inspanningen die de tractorenbouwer leverde om het onderhoud te vergemakkelijken. Zo is er een nieuwe generatie vloeistoftanks gekomen met een betere niveau-aanduiding. Om betere toegang tot het motorcompartiment te krijgen, voorzag Deutz-Fahr een voetplankje boven de vooras. Kleine details die het hem maken. Zo ook de voorziening van een externe aansluiting onder de linker cabinetrap voor perslucht. Ideaal dus voor het reinigen van radiatoren, filters en cabine.

Zoals gezegd: de 8-serie bestaat momenteel uit één model. We vermoeden dat hier zeker uitbreiding komt. Hoogstwaarschijnlijk eerst aan de onderzijde, want er is een grotere vermogenskloof met de 7-serie (246 pk) dan wel met de 9-serie (295 pk).

Het lijkt ons ook onwaarschijnlijk dat SDF zijn nieuw ontwikkelde transmissie exclusief voor de 8280 TTV blijft. We vermoeden sterk dat deze ook op andere tractormodellen aangeboden wordt in de toekomst.

Tim Decoster

Lees ook in Bedrijfsnieuws

Meer artikelen bekijken