Startpagina Bedrijfsnieuws

Belhaize bedankt Belgische leveranciers

Volgens Delhaize is de vraag naar Belgische producten in 2020 met meer dan 15% gestegen. Tijdens de maand mei krijgen de 1.600 Belgische leveranciers van de warenhuisketen dan ook extra erkenning met een duidelijk signaal: Delhaize wordt Belhaize.

Leestijd : 3 min

Delhaize heeft altijd al ingezet op de Belgische herkomst van haar assortiment. Bovendien is de klant zelf meer en meer bewust op zoek naar producten van Belgische origine. Sinds het begin van de gezondheidscrisis is de populariteit ervan nog nooit zo hoog geweest, stelt Delhaize in een persbericht.

Maar liefst 70% van het assortiment in een Delhaizewinkel is van Belgische origine. Sinds de start in 1867 geeft de keten zoveel als mogelijk prioriteit aan Belgische producten. Volgens Delhaize is de vraag naar Belgische producten in 2020 met meer dan 15% gestegen. De Covid 19-crisis heeft hierbij duidelijk als accelerator gewerkt.

Erkenning van Belgische leveranciers

De redenen waarom de klant Belgisch kiest, liggen volgens Delhaize voor de hand: kwaliteit, smaak, variatie, transparantie, duurzaamheid en de ondersteuning van de lokale economie. Volgens een onderzoek van Fairtrade van april 2020 geeft 42% van de Belgen aan dat ze in de toekomst meer en meer bewust lokaal en Belgisch willen consumeren.

Daarom wil de warenhuisketen zijn 1.600 Belgische leveranciers bedanken. Het bedrijf verandert voor 1 maand van naam: Delhaize wordt Belhaize. “De 32 000 medewerkers van Belhaize en ikzelf willen onze 1.600 Belgische producenten van harte bedanken voor hun passie, de uitmuntende kwaliteit en de smaak van hun producten waarvan onze klanten dagdagelijks kunnen genieten. We zijn trots op de samenwerking die we met elk van hen hebben opgebouwd. Het is dan ook onze ambitie om het aandeel van Belgische producten in onze rayons te blijven laten groeien. Elke dag zetten onze aankopers zich in om nieuwe samenwerkingen op te zetten met lokale producenten of om bestaande samenwerkingen verder uit te breiden”, stelt Xavier Piesvaux, CEO van Belhaize.

Belhaize kiest voor producten van Belgische origine, op voorwaarde dat er voldoende volume beschikbaar is voor alle 763 Belgische winkels. Voor sommige producten is er helaas geen Belgisch alternatief in voldoende volume. Denk maar aan exotisch fruit, Franse wijnen…

Win-win voor iedereen

Lokaal consumeren heeft heel wat voordelen voor iedereen, stelt Belhaize. In de eerste plaats kan de klant zo rekenen op verse producten. Maar er is uiteraard ook een economisch aspect: de Belgische aankopen van Belhaize vertegenwoordigen namelijk een bedrag van 3 miljard euro per jaar. Een bedrag dat zo terugvloeit naar de lokale Belgische economie. Door met Belgische producenten te werken, kunnen er ook tenslotte kortere circuits en rechtstreekse relaties worden opgezet om de leveranciers zo een beter inkomen te garanderen.

Belhaize wil bovendien kansen creëren, ook voor lokale ondernemers. Er zijn tientallen voorbeelden van kleine producenten die dankzij Belhaize de mogelijkheid hebben om verder door te groeien en hun dromen waar te maken, met respect voor hun visie en hun authenticiteit.

Door te kiezen voor een ruim Belgische assortiment kan Belhaize ook haar CO2-voetafdruk verder beperken dankzij de kortere afstanden die worden afgelegd van de producent tot de distributiecentra. Dit is één van de vele inspanningen van de retailer op dit gebied binnen het duurzaamheidsprogramma Lion’s Footprint. Vanaf dit jaar zijn alle 763 winkels CO2-neutraal.

1.600 Belgische leveranciers in de kijker

Belhaize zet de hele maand mei die 1.600 Belgische producenten extra in de kijker in de winkels, op de website en in het Delhaize-magazine. Om dit te benadrukken wordt Delhaize dus tijdelijk Belhaize. Niet alleen het logo verandert, ook enkele verpakkingen zullen tijdelijk andere logo’s krijgen om deze lokale verankering extra te benadrukken.

Anne Vandenbosch

Lees ook in Bedrijfsnieuws

Meer artikelen bekijken