Startpagina Bedrijfsnieuws

Innovatie is de sleutel, zowel in zaden, gewasbescherming als digitale tools

Op vlak van geneesmiddelen (Pharmaceuticals), consumentengezondheid (Consumer Health) en gewasbescherming (Crop Science) biedt Bayer al meer dan een eeuw oplossingen en middelen aan over de hele wereld. Bayer is niet meer weg te denken uit het Europese landschap, en in de Benelux is het actief sinds 1899. “Er zijn heel wat uitdagingen voor de toekomst”, geeft Sylvain Moissonnier als topman van Bayer Crop Science in de Benelux aan. Hij ziet heil in samenwerking, een sterk uitgebouwde R&D en digitalisering van de landbouw.

Leestijd : 5 min

Sylvain Moissonnier is sinds juli 2020 hoofd van Bayer Crop Science in de Benelux. Met in zijn rugzak ervaringen in de milieuwetenschappen, R&D, marketing en de gewasbescherming over de hele wereld, lijkt hij de geknipte man op deze plaats. Toch ligt succesvol zijn voor hem niet enkel in de kennis van de materie. "Om succesvol te zijn is het belangrijk om naar de mensen te luisteren, en ik ging altijd voor innovatie. Dat is ook het DNA van Bayer. Bayer en ik matchen dus", klinkt het.

“Er zijn heel wat uitdagingen voor de toekomst”, geeft Sylvain Moissonnier als topman van Bayer Crop Science in de Benelux aan.
“Er zijn heel wat uitdagingen voor de toekomst”, geeft Sylvain Moissonnier als topman van Bayer Crop Science in de Benelux aan. - Foto: Bayer

Moissonnier is verantwoordelijk voor de hele organisatie rondom gewasbeschermingsmiddelen en akkerbouwzaden (tarwe, koolzaad) in de Benelux. Hij is dus actief in Crop Science, en dat is waar Bayer in uitblinkt. Het is 's werelds grootste landbouwbedrijf voor zaden, gewasbescherming en digitale landbouw, met een omzet van 18,8 miljard euro in 2020.

Bayer in de Benelux

Bayer heeft zich bovendien goed verankerd in de Benelux. Sinds 1899 is het bedrijf er actief, en momenteel stellen 9 vestigingen in zowel Nederland als België zo’n 2.100 mensen te werk. Ter vergelijking: wereldwijd is Bayer werkgever voor 117.000 mensen. In de Benelux werken de meesten voor Crop Science. In België heeft Bayer vestigingen in Diegem, Antwerpen en Brussel. In Diegem ligt het hoofdgebouw, waar men de ondersteunende en corporate functies terugvindt. In Antwerpen worden gewasbeschermingsmiddelen geproduceerd. In Brussel zijn er 2 vestigingen die de relaties met de Europese regelgevende autoriteiten verzorgen.

In de Benelux draaide Bayer in 2020 meer dan 500 miljoen euro omzet. Hoewel de meeste mensen voor Crop Science werken, zorgen de geneesmiddelen voor meer dan 60% van de omzet en Crop Science voor ‘slechts’ 30%.

De landbouw van morgen vormen

Moissonnier geeft te kennen dat het momenteel 5 voor 12 is voor de wereldbevolking. “Tegen 2050 zullen er meer dan 2 miljard mensen bijkomen, waardoor er 50% meer voedsel nodig zal zijn met dezelfde landbouwvoetafdruk als die waarop we vandaag produceren. Tegelijkertijd leidt de klimaatverandering tot wisselvalliger weer en over het algemeen warmere omstandigheden. Deskundigen schatten dat we tegen 2050 17% van onze jaarlijkse oogst van onze vier belangrijkste gewasgroepen – granen, oliehoudende zaden, tarwe en rijst – zullen hebben verloren als gevolg van de klimaatverandering”, geeft Moissonnier mee. De voedselproductie moet veilig worden gesteld en Bayer heeft daar een strategie voor klaar.

Moissonnier geeft aan dat Bayer alles in huis heeft om de landbouw te dienen en oplossingen op maat te bieden.“ Binnen één bedrijf doen we bloeiende zaken wat betreft zaden en biotechnologie, het meest innovatieve gamma qua gewasbescherming en de mogelijkheden voor biologische landbouw. Dat combineren we met het meest geavanceerde digitale landbouwplatform”, klinkt het. Dit moet de landbouw sterk doen staan in de uitdaging voldoende kwalitatief voedsel te produceren. “We willen de landbouw mee vormen.”

Innovatie, duurzaamheid, digitale transformatie

Om die missie te bewerkstelligen, steunt Bayer op voor hen 3 belangrijke pijlers: innovatie, duurzaamheid en digitale transformatie. Die innovatie is nodig, niet alleen om kwantitatief voldoende voeding te voorzien, maar ook om kwalitatief de normen te blijven halen. Moissonnier geeft aan dat R&D hét stokpaardje is voor Bayer, en dat het innovatie mogelijk maakt. “We beschikken over toonaangevende onderzoekscapaciteiten op het gebied van biologie, gewasbescherming en datawetenschap om boeren sneller dan ooit oplossingen op maat te kunnen bieden. We werken samen met grote en kleine externe partners zodat we blijvende veranderingen kunnen creëren voor boeren, consumenten en onze planeet.”

Die innovatie moet bovendien de weg naar duurzaamheid vergemakkelijken. “Zowel het milieu als de rendabiliteit van de boer vinden we als Bayer belangrijk. We willen de boeren voorzien van de beste hulpmiddelen en oplossingen, zodat ze betere oogsten kunnen behalen met minder water, land en energie.” Ook de derde pijler, digitalisering, moet de landbouwer helpen om de juiste beslissingen te nemen in zijn dagelijkse bedrijfsvoering. “Digitale tools moeten ervoor zorgen dat het juiste product op de juiste plaats terechtkomt, op het juiste moment en in de juiste hoeveelheid.” Moissonnier beseft bovendien dat 1 oplossing voor de gehele landbouw niet mogelijk is, aangezien er zo veel diversiteit is aan bedrijven. “We proberen ervoor te zorgen dat er voor elke landbouwer een oplossing op maat is van zijn behoeften.”

Vooral nieuwe gewasbescherming op komst

Voor een goede teelt is beginmateriaal enorm belangrijk. Bayer werkt dan ook continu aan een verbetering van het zaad in de gewassen maïs, soja, katoen en groenten. Sinds kort is daar via een partnership met de Franse veredelaar RAGT nog een gewas bijgekomen: tarwe. Op zo’n 350 miljoen ha worden de biologische eigenschappen van gewassen getest, met als resultaat dat er jaarlijks meer dan 20 nieuwe generatieproducten ontstaan, die breed in de sector kunnen worden ingezet. Nog voor 2030 wil Bayer bijvoorbeeld inzetten op hybriden in maïs, die minder aantrekkelijk zijn voor vraat door vogels.

Wat nog belangrijker is, is de ontwikkeling van gewasbeschermingsmiddelen. “De landbouw heeft dringend nood aan middelen, aangezien er meer en meer middelen wegvallen”, legt Moissonnier de problematiek uit. “Maar Bayer heeft een sterk ontwikkeld ‘ontdekkingsplatform’ voor moleculen met een nieuwe werkingsmanier. Jaarlijks testen we 30 à 60 R&D moleculen voor proefvelden. We verwachten wereldwijd meer dan 100 nieuwe formuleringen te lanceren de volgende 10 jaar.” Onder de verwachte lanceringen horen nieuwe najaarsherbiciden in granen en nieuwe niet-selectieve PPO-herbiciden, maar ook nieuwe fungiciden op basis van Isoflucypram voor de graanteelt en op basis van Fluoxapiproline voor de aardappelteelt.

FieldView in de Benelux

Digitale tools kennen meer en meer hun opmars in de bedrijfsvoering van vele landbouwers. Ze helpen de landbouwer hun percelen beter te begrijpen, waardoor de veldactiviteiten er perfect op kunnen worden afgestemd en zo de landbouwproductie geoptimaliseerd wordt. Ook Bayer zet duidelijk in op digitale tools: “Door het identificeren, begrijpen en analyseren van de onderlinge variabelen die de opbrengst bepalen, zijn we in staat om boeren te voorzien van de meest wetenschappelijk onderbouwde inzichten. Die helpen de landbouwer bij cruciale beslissingen in de teelt. Zo kunnen ze rendabel zijn en inputs zo doelmatig mogelijk inzetten.”

Een tool die Bayer wereldwijd wil introduceren, is FieldView. Dat product zal binnen enkele jaren te verkrijgen zijn in de Benelux en zal de teler tijdens het planten, gedurende het hele teeltseizoen en ook na de oogst bijstaan. FieldView zal geconnecteerd kunnen worden met machines. Bayer werkt al samen met veel fabrikanten, waaronder John Deere, Agco (Fendt, Valtra, Challenger, Massey Ferguson) en Horsch.

Marlies Vleugels

Lees ook in Bedrijfsnieuws

Meer artikelen bekijken