Startpagina Uw stem

“Stel kunstmestregister uit tot volgend jaar en ontwikkel een gebruiksvriendelijke tool”

Met het invullen van het ondertussen vervloekte kunstmestregister worstelen niet alleen de landbouwers, maar ook de landbouwadviseurs. Zo blijkt uit een schrijven dat één van hen richtte naar Bart Deschutter, hoofd van de Mestbank.

Leestijd : 3 min

De landbouwadviseur gaf ons aan dat hij voor één klant/landbouwer maar liefst 7 uur is bezig geweest om in orde te zijn met het kunstmestregister én vraagt zich terecht af waar het naar toe gaat.

Het computerprogramma achter het kunstmestregister leidt onvermijdelijk tot grote fouten (bijvoorbeeld dubbele registraties) waarvoor de landbouwer dan nog eens kan afgestraft worden met boetes.

De briefschrijver wiens opiniestuk we hierbij publiceren roept op om de toepassing offline te halen. Zijn voorstel is om de verplichting met een jaar uit te stellen of op zijn minst tot er een gebruiksvriendelijk systeem is uitgewerkt.

Onvoldoende performant

Beste Mr Deschutter,

Sinds 7.30 uur deze morgen (zondag 23 mei) ben ik terug opgestart met het invullen van kunstmestregisters voor klanten-landbouwers. Als adviseur krijgen we dagelijks wel 40 à 50 telefoons met vragen hoe het eraan toe moet. Klanten hebben geen inzicht in het systeem omdat het systeem log en weinig overzichtelijk is. In de week vliegen we diverse keren per dag uit het systeem omdat de performantie onvoldoende is. Dus zit er niets anders op dan op zondag te werken...

Mij lijkt het dus geen optie meer om het kunstmestregister nog verder tot uitvoering te brengen in de praktijk. Uw medewerkers van de buitendiensten verklaren zelf aan de telefoon dat het een zootje is. Meer verduidelijking hoeft dit niet. Dus bellen de boeren maar uit miserie naar de adviesbureaus die het dan maar moeten oplossen.

Hou dus de eer aan uzelf en haal dergelijke tool offline. Stel op zijn minst deze verplichtingen uit tot volgend jaar en maak een gebruiksvriendelijk register in overleg met de landbouworganisaties.

Het systeem is niet performant en voldoet niet aan de noden van wat een kunstmestregister zou moeten inhouden.

Bemerkingen

Een aantal bemerkingen:

1. Iemand registreert een overdracht naar een andere landbouwer. De andere landbouwer ziet die niet in zijn verhandelingsregister verschijnen want moet nog eens dezelfde overdracht als ontvangen meststof registreren. Dit zal ongetwijfeld tot grote fouten leiden want dubbele registraties zijn onvermijdelijk.

2. Wanneer ik 2 meststoffen laat mengen bij de handelaar dan kan ik deze niet gelijktijdig registreren. Ik moet 2 keer door het systeem gaan om die ene toepassing te registreren en dit op dezelfde datum van afhaling en toepassing.

3. Strooi ik Haspargit en zet vloeibare stikstof op hetzelfde perceel en dit op een verschillende datum, dan kan ik dat niet in één beweging doen terwijl ik dit op perceelsniveau wel perfect in één beweging zou moeten kunnen toevoegen.

4. Als ik een overdracht doe naar een andere landbouwer dan moet die zijn percelen nog eens aanklikken/registreren die daarmee bemest werden. Klikt de ontvanger van de meststoffen rechtstreeks op de percelen in het scherm met plan percelenoverzicht dan is die overdracht wel in één keer verwerkt.

Er zijn dus landbouwers die meststoffen van derden zelf gaan registeren en aardappelseizoencontracttelers klikken zelf de betreffende percelen aan. Dit leidt tot een onoverzichtelijk geheel van verkeerde en dubbele registraties. Deze foutieve zaken achteraf uit het registratiesysteem gaan halen is nagenoeg onbegonnen werk.

Niet meer leefbaar

Om 20 uur vanavond komt mijn laatste klant voor vandaag inzake zijn kunstmestregister.

Ik wens u nog een goede zondag maar voor ons is dit niet meer leefbaar. Het aantal zelfmoorden in de landbouw is hoog, maar als jullie met dergelijke wetgevende materie op deze manier verder doen, dan kan ik u verzekeren dat het aantal spijtig genoeg niet zal dalen.

Ik zit dagelijks onder de landbouwers en dit al 20 jaar lang en de ‘boel’ staat op ontploffen. Landbouwers kunnen dit niet meer aan. Informeer u bij Boeren op een Kruispunt en die mensen zullen dit ongetwijfeld bevestigen.

De mensen zijn radeloos. Wij als adviseurs kunnen dit nog enigszins proberen te begrijpen maar voor landbouwers is dit een brug te ver. Wij kunnen op 2 à 3 weken geen kunstmestregisters invullen van 200 klanten. Dat is onmogelijk!

De mestbank stuurt 2 weken na het indienen van de verzamelaanvraag al boetes uit voor ‘niet invullen verzamelaanvraag’.

De mensen van de adviesdienst zetten jullie naar de dienst handhaving. Dat getuigt niet echt van inspraak namens de sector en van begeleiding. Ik stel alleen maar vast. Als u de sector mee op de kar wilt, dan is het tijd voor verandering.

Met vriendelijke groeten,

Lieven Van den Berghe, landbouwadviseur

Lees ook in Uw stem

Meer artikelen bekijken