Startpagina Bedrijfsnieuws

Pöttinger brengt nieuwe generatie opraapwagens uit

Pöttinger, Oostenrijks fabrikant van hooibouw- en bodembewerkingmachines, zaai- en sinds kort ook schoffeltechniek, komt met een nieuwe generatie opraapwagens, de Jumbo 7000-reeks. Tevens het vlaggenschip uit het aanbod, dat vermogens tot 500 pk aankan.

Leestijd : 3 min

Deze generatie opraapwagens krijgt naast 5 patenten ook een aantrekkelijke facelift mee. Opmerkelijk en eerste nieuwigheid is dat de volledige aandrijflijn van de nieuwe serie opraapwagens herontwikkeld is om tractoren van 200 tot 500 pk aan te kunnen. Hiermee benadert Pöttinger met zijn nieuwe opraapwagen het vermogensniveau van zelfrijdende veldhakselaars. Deze evolutie is nodig omdat voornoemde tractoren in het machinepark van de loonwerker aanwezig zijn én omdat er steeds bredere graszwaden worden samen geharkt.

Vernieuwde aandrijflijn

Vooreerst is voor de aandrijflijn een groothoekaftakas gebruikt die een dwars geplaatste powerband (brede rubberen riem) aandrijft. Deze zorgt voor een optimale vermogensoverdracht. De techniek moet er volgens de ontwikkelaars voor zorgen dat er een ‘dempend’ effect optreedt om de grote vermogens aan te kunnen én in te spelen op wisselende gewasomstandigheden. Tevens worden de diverse machine-onderdelen zo zachter behandeld en trillingen gereduceerd. De powerband drijft een haakse tandwielkast aan die vervolgens de invoerrotor doet draaien. Deze is in diameter en breedte vergroot om meer capaciteit te bieden. De pick-up, een centraal opgehangen gestuurde pendelende pick up, met een pendelweg van 12 cm bij de buitenste tanden (gelijk aan de Impress) wordt hydraulisch aangedreven

Ook de aandrijving van het bodemtapijt en de verdeelwalsen is ontworpen om grote vermogens aan te kunnen én om snel te lossen. Volgens fabrieksopgave zou het lossen slechts een ruime minuut tijd vragen. Het bodemtapijt komt in 2 stappen op snelheid, om net zacht de aandrijving te starten en piekbelastingen te vermijden. Standaard zijn er 2, in optie 3, doseerwalsen beschikbaar.

De pick-up heeft 7 tandrijen, naast de standaard loopwielen kan er in optie een tastwiel in het midden achter de 2,30 m brede pick-up gemonteerd worden. De opraapsnelheid wordt hydraulisch afgesteld op de rijsnelheid. Een rol vooraan de pick-up en gewasgeleiders erboven begeleiden het gras mee richting invoerrotor en snij-inrichting. Deze beschikt over 48 individueel beveiligde messen en zorgt voor een theoretische snijlengte van 34 mm. De messen kunnen eens omgedraaid worden om de interval te verlengen alvorens er moet geslepen worden. De messenbalk kan hiervoor links naast de wagen zwenken. Ook kan een automatisch snijsysteem besteld worden.

Beweegbare voorwand

De voorwand van de Jumbo 7000 is beweegbaar waardoor het volume kan vergroten met 4,3 m3 bij eenzelfde baklengte van de wagen. Tevens is dit nuttig bij het laden en lossen. Bij het laden wordt het gras sneller naar achteren verplaatst en aangedrukt. Bij het lossen beweegt de voorwand mee naar achteren om het materiaal sneller naar buiten te brengen. De voorwand wordt standaard, eenvoudig mechanisch uitgevoerd. In optie is een ‘intelligente’ voorwand leverbaar. Het bovenste gedeelte van de voorwand gaat dan extra druk uitvoeren om meer gras te laden. Wordt de opraapwagen ingezet als afvoerwagen bij de snijmaïsoogst dan kan deze bovenste klep naar voren open plooien zodat bij de eerste ronde of het doorsteken van het perceel de uitwerpbuis van de hakselaar makkelijk in de Jumbo 7000 opraapwagen blaast.

Intelligent uitgevoerd

De laadvloer loopt aan de voorzijde 25 cm naar beneden af. Dit vraagt minder vermogen bij het laden en geeft ietsje meer laadruimte. Indien gewenst kan de chauffeur zich tijdens het oprapen van gras laten bijstaan door een intelligent, automatisch laadsysteem. Diverse sensoren bepalen mee hoe het zit met de vulling van de wagen en gaan de voorwand bedienen en het bodemtapijt doen opschuiven.

De Jumbo 7000 is niet alleen een opraapwagen, maar kan ook dienst doen als dubbeldoelwagen en bijvoorbeeld gehakselde maïs afvoeren. Hiervoor kan zelfs de pick-up verwijderd worden. Dit zorgt niet enkel voor een gewichtsbesparing van zo’n 520 kg, maar ook voor bescherming van de pick-up en een lichte toename van de laadcapaciteit. Voor wie wil is er ook een systeem om de lading af te dekken.

Een hydro-pneumatisch geveerd onderstel met 2 of 3 wielassen is beschikbaar voor de Jumbo 7000. De inhouden van de laadruimte variëren van 38 tot 56,6 kuub.

Tim Decoster

Lees ook in Bedrijfsnieuws

Meer artikelen bekijken