Startpagina Bedrijfsnieuws

New Holland vernieuwt T7 HD-serie

New Holland heeft een update gegeven aan zijn T7 Heavy Duty-tractorserie. Onderhuids wordt de beproefde technologie behouden. Hoofdzakelijk is er een nieuwe cabine gekomen die New Holland ‘Horizon Ultra’ cabine noemt. Met deze vernieuwing is aan alle, kleine details gedacht.

Leestijd : 4 min

De T7 HD serie gaat verder aan de bovenzijde, daar waar de T7 lange wielbasis modellen stoppen. Het kenmerkende ‘familiegevoel’ blijft behouden. Bij de vernieuwing die nu is doorgevoerd is de motortechnologie (Stage V) ongemoeid gelaten, enkel de motorrem kreeg een update en werkt nu iets agressiever.

De transmissie is de gekende AutoCommand Continu Variabele Transmissie (cvt) die nu iets fijner valt af te regelen, bijvoorbeeld de agressiviteit bij het schakelen tussen vooruit en achteruit.

De T7 HD-reeks telt 3 modellen met maximale vermogens van 273, 288 en 313 pk.

Alle bedieningsknoppen zijn op de rechter armleuning gekomen, niets meer op de rechter cabineconsole.
Alle bedieningsknoppen zijn op de rechter armleuning gekomen, niets meer op de rechter cabineconsole. - Foto: T.D.

Comfort en zichtbaarheid

New Holland werkte nu vooral op de aspecten comfort en zichtbaarheid en bracht tientallen doordachte detailwijzigingen aan. Om de zichtbaarheid te verbeteren zitten er rond de motorkap alleen al 10 werklampen, voor de wegverlichting kan gekozen worden in optie voor ledverlichting in plaats van standaard halogeenlampen.

Rondom de dakrand van de cabine zijn er 14 ledwerklichten mogelijk: aan de achterzijde 4 per kant, aan de voorzijde 3 per kant waarvan de middelste een verstraler is. Aan de dakrand verhuizen de zwaailampen van achter naar een positie meer vooraan ter hoogte van de spiegelsteunen. De zwaailampen zijn makkelijk neerklapbaar en met ledlichten uitgevoerd.

De spiegels worden van binnenin de cabine afgeregeld. Niet alleen de positie van de spiegelkappen is verstelbaar ook de spiegelsteunen kunnen elektrisch vanuit de cabine telescopisch meer naar buiten of binnen gebracht worden om in te spelen op het aangekoppelde werktuig.

Het is een detail, maar duidelijk over nagedacht: de voorste ruitenwisser is onderaan gemonteerd, waardoor hij een groter werkbereik krijgt. De achterruit die wordt bij de nieuwe modellen dan weer dieper uitgesneden om een groter zicht te bieden.

Om de cabine te betreden zijn de traptreden verbreed met andere grepen en is de onderste traptrede in positie verstelbaar afhankelijk van de gekozen bandenmaat achteraan. Hier vallen ook de andere achterspatborden op. Ze hebben een nieuw ontwerp en lopen breder, langer en dieper door om de band beter af te schermen.

Bemerk het ‘Center View Display’ in het midden van het stuurwiel en de nieuwe rijhendel.
Bemerk het ‘Center View Display’ in het midden van het stuurwiel en de nieuwe rijhendel. - Foto: NH

Cabine-interieur

In de cabine valt het kleine beeldscherm in het midden van het stuurwiel onmiddellijk op. New Holland noemt dit het ‘Center View Display’ en zou een primeur zijn voor de tractormarkt.

Ook de rijhendel is van vorm veranderd en heeft bedieningstoetsen waar de bestuurder zelf naar eigen keuze functies aan kan toekennen. De tweede joystick op de armleuning is zo ontworpen dat hij de ideale bediening voor een frontlader kan bieden. Opvallend is dat alle bedieningsknoppen van de rechter cabinewand zijn verdwenen en allen een plaats hebben gevonden op de rechter armleuning.

Onder de stoel van de bijrijder zit een 12 l gekoeld vak (via de airco) waar 2 grote drankflessen en een kleine broodtrommel in past.

Achteraan

Achteraan de nieuwe T7 HD-serie is alles beter gegroepeerd en handiger uitgevoerd. Zo zijn er andere aansluitingen voor de hydrauliekventielen. Hydraulische leidingen moeten hierdoor makkelijker aan te koppelen zijn. Automatisch sluitende kleppen beschermen de ventielen tegen vuil. De trekhaken werden verzwaard en aan de spatbordbediening zit een knop waar de bestuurder zelf een functie aan kan toekennen.

Actualiteiten bij CNHi

Egide Vandevelde, Business Director CNHindustrial, gaf ons meer toelichting bij enkele ontwikkelingen bij New Holland Agriculture. Vooreerst verwees hij naar de overname van Raven Industries. “Het gaat hier om een volledige overname van de aandelen. Een strategisch zeer belangrijke beslissing omdat we zo snel kunnen ontwikkelen op het vlak van precisielandbouw, maar ook op vlak van softwaretoepassingen en autonome tractoren. Bovendien hangen we minder af van toeleveranciers en hebben we zelf meer in de hand.” Hij verwacht dat de komende 10 jaar 30% van de oogstmachines zelfrijdend wordt.

Wat het huidige handelsklimaat betreft geeft Egide Vandevelde aan dat we op het niveau van 2011 zitten en dat ze hier heel blij mee zijn. “Er is een zeer groot vertrouwen in de toekomst en het is ongezien hoeveel bestellingen we de eerste jaarhelft van 2021 hebben binnen gekregen. Het gaat niet enkel om aankopen door dealers, maar ook over facturaties aan eindklanten.

Pijnpunten naar waar hij verwees is de duurder wordende staalprijs (+ 1.000 euro per ton) en de immens toegenomen transportkost (containertransport x6). New Holland heeft al geanticipeerd door zelf een interne voorraad aan onderdelen van enkele maanden op te bouwen, maar dan nog worden ze geconfronteerd met een lijst van een honderdtal kritische componenten. De oogstmachinefabriek in Zedelgem krijgt tijdelijke versterking van een Pools team om maaidorsers zo spoedig mogelijk uit te leveren. Wat de levertijden voor tractoren betreft komt er slechts ‘ietsje’ meer tijd bij dan de gebruikelijke 3 maanden.

Tim Decoster

Lees ook in Bedrijfsnieuws

Meer artikelen bekijken