Startpagina Bedrijfsnieuws

Claas introduceert nieuwe Trion maaidorserreeks

In 2019 startte Claas met de vernieuwing van zijn gamma maaidorsers. Nu is de middenklasse aan de beurt waar 20 nieuwe modellen in de Trion serie komen. Deze biedt machines met 5 of 6 schudders of hybride dorstechniek met enkele of dubbele rotor. Binnen 2 jaar wilt Claas zijn volledig aanbod maaidorsers vernieuwd hebben.

Leestijd : 4 min

Het gamma maaidorsers bij Claas is heel uitgebreid, weet dat er bij de Trion serie ook Terra Trac en Montana uitvoeringen leverbaar zijn. Het gezegde “voor ieder wat wils” klopt hier dus zeker. Hierom bedacht Claas de slogan ‘Fits your farm’, te verstaan als er is altijd wel een maaidorser die bij uw bedrijf past.

Middenklasse

De nieuwe Trion reeks is een nieuwe mijlpaal in de Claas maaidorsergeschiedenis. Het is een reeks die zich richt tot de middenklasse van de maaidorsermarkt maar bovenal veelzijdigheid biedt. Er kan eenvoudig en zonder gereedschap van gewas worden gewisseleld en er zijn maaiborden tot 12 m breed of tot 12 rijen breed.

De Trion maakt gebruik van de gekende en bewezen APS dorstechnologie en Jet Stream reiniging. Om de capaciteit van de machine verder te verhogen is er een grote graantank met hoge lossnelheid. Voor minimaal brandstofverbruik wordt gezorgd met Claas zijn Dynamic Power intelligent beheer van de aandrijflijn. De bestuurder zijn prestaties worden verhoogd door het Cemos Automatic assistentiesysteem van Claas.

2 dorsconcepten, 3 modelseries

Het Trion programma wordt opgedeeld in 3 modelseries met schudder- en hybride maaidorsers en 2 kanaalbreedten:

- Trion 500 APS, 5 schudders, 1.420 mm kanaalbreedte

- Trion 600 APS, 6 schudders, 1.700 mm kanaalbreedte

- Trion 700 met APS Hybrid dorssysteem bestaande uit de Trion 710 – 730 met Roto Plus enkele afscheidingsrotor en de Trion 750 met Roto Plus dubbele afscheidingsrotor, 1.420 mm kanaalbreedte

Er zijn momenteel 6 uitvoeringen met Terra Trac rupsonderstel en 6 modellen met Montana hellingcompensatie.

De primaire graanafscheiding wordt in alle Trion modellen uitgevoerd door een APS dorssysteem met een versneltrommel (diameter 450 mm) en grote dorstrommel (diameter 600 mm), die voor een gelijkmatige en hoge doorvoer zorgt. De toerentallen van alle 3 de trommels kunnen met Cebis synchroon vanuit de cabine worden ingesteld. Ook de voor- en dorskorf kunnen met Cebis zowel parallel als synchroon worden ingesteld.

De secundaire graanafscheiding wordt in de Trion 500 en Trion 600 respectievelijk uitgevoerd door 5 of 6 schudders met een afscheidingsvlak van 7,48 en 6,25 m2. Met het standaard Multifinger Seperation System (MSS) wordt het stro gelijkmatig opgeschud om het afscheidingsvermogen te verhogen.

Voor de Trion 720 en Trion 730 wordt voor de secundaire afscheiding gebruikgemaakt van een enkele rotor. De Trion 750 daarentegen, het topmodel van de serie, gebruikt hiervoor een dubbele rotor. Bij alle Trion modellen met APS Hybrid en Roto Plus kunnen de toerentallen van de rotoren traploos en onafhankelijk van het APS dorssysteem vanuit de cabine worden ingesteld.

Afhankelijk van het model en de uitvoering beschikt de graantank over een volume van 8.000, 9.000, 10.500, 11.000 of 12.000 l met een losvermogen dat varieert van 90 tot 130 l/sec.

Nieuwe motoren

De 3 modelseries van de Trion zijn uitgerust met Cummins zescilindermotoren van de nieuwste generatie. Bij de modelserie van de Trion 500 en de Trion 640 is dit de Cummins B6,7 conform Stage V met een cilinderinhoud van 6,7 liter. Bij de Trion 650, 660 en 700 daarentegen is dit de Cummins L9 conform Stage V met een cilinderinhoud van 8,9 liter. Het nominaal vermogen van deze Common Rail-motoren wordt al geleverd bij 1.900 t/min, terwijl het brandstofbesparende en geluidsarme transporttoerental 1.650 t/min bedraagt.

Bij alle motoren wordt het vermogen automatisch aangepast met behulp van Dynamic Power. Wanneer het volledige motorvermogen niet wordt vereist, bijvoorbeeld bij zwadafleg, zorgt het motormanagement ervoor dat het vermogen wordt teruggebracht naar het benodigde niveau. Omdat hiervoor de ingespoten hoeveelheid diesel wordt verminderd, kan met behulp van dit intelligente motormanagement tot 10 % op de brandstofkosten worden bespaard.

Montana

Bij de Trion Montana modellen wordt met het onderstel een hellingshoek tot 18% gecompenseerd, terwijl de dwarse compensatie maximaal 6% bedraagt. Alle modellen beschikken over Power Trac vierwielaandrijving, Auto Slope optimalisatie van de reiniging en het optioneel leverbare, inschakelbare differentieelslot voor de voorwielen.

De Trion krijgt een vernieuwde (modernere en grotere) cabine mee.
De Trion krijgt een vernieuwde (modernere en grotere) cabine mee. - Foto: Claas

Grotere cabine

Een ander hoogtepunt van de Trion serie is de nieuwe cabine met meer hoofd- en beenruimte. De grotere voor- en zijruiten en dunnere A-stijlen zorgen voor uitstekend zicht op het voorzetstuk en de omgeving.

De 12-inch Cebis terminal met een HD-display en contrastregeling zorgt voor uitstekende afleesbaarheid onder alle lichtomstandigheden.

Alle instellingen voor het dorssysteem en de reiniging kunnen door middel van sneltoetsen in de rechter bedieningsarmleuning worden uitgevoerd.

4 stuursystemen

Voor automatisch sturen kunnen gebruikers uit 4 systemen kiezen. Het stuursysteem Laser Pilot oriënteert zich op de linker gewasrand. Het Field Scanner systeem daarentegen bevindt zich in het cabinedak en leidt de Trion over het perceel door zowel de linker als rechter gewasrand en rijpaden optisch af te tasten.

Bij de maïsoogst wordt de Trion met behulp van Auto Pilot tasters op de Corio en Corio Conspeed plukkers geleid. Tot slot kan ook voor GPS Pilot worden gekozen, waarbij de navigatie door satellieten wordt ondersteund. Daarvoor is de nieuwe 12 inch Cemis 1200 terminal beschikbaar. Deze biedt 2D- en 3D-weergave, online taakmanagement, gegevensexport, opbrengstkartering en realtime opbrengstweergave.

Claas - TD

Lees ook in Bedrijfsnieuws

Meer artikelen bekijken