Startpagina Werktuigendagen

Organisatie en standhouders zijn klaar voor (corona)veilige Werktuigendagen

De Werktuigendagen – op 25 en 26 september in Oudenaarde – zijn zoals steeds een feest voor de machineliefhebbers. Het is immers geen statische beurs, maar een erg dynamische beurs met tal van demo’s. Veiligheid is dus een belangrijk aspect voor de organisatie.

Leestijd : 3 min

Gunther De Mey, event manager, is verheugd dat de standhouders tijdens deze abnormale aanloop naar deze 35ste editie niet afhaakten. “De inschrijvingen kwamen weliswaar wat trager op gang, maar we zijn fier dat er eind augustus niet minder dan 187 firma’s zich hebben aangemeld (bij het afsluiten van de inschrijvingen stond de teller op 191 exposanten). Dat is zelfs iets meer dan op hetzelfde moment bij de voorgaande edities. In 2019 noteerden we 183 firma’s, in 2017 waren er 179 firma’s ingeschreven, in 2015 183 firma’s en in 2013 168. Qua oppervlakte op het terrein werd meer dan 20.000 m2 toegeschreven aan naakte standoppervlakte (exclusief de proef- en demovelden). De standen zijn dit jaar wat kleiner en er zijn meer deelexposanten. Een extra 40.000 m2 wordt gebruikt door de zaadfirma’s.”

Zoals steeds gaat ook nu veel aandacht naar de veiligheid op en rond het beursterrein. Dit jaar komen daar nog de coronamaatregelen bij , stelde event manager Gunther De Mey tijdens de persconferentie.
Zoals steeds gaat ook nu veel aandacht naar de veiligheid op en rond het beursterrein. Dit jaar komen daar nog de coronamaatregelen bij , stelde event manager Gunther De Mey tijdens de persconferentie. - Foto: AV

Bijna 200 exposanten uit 5 landen

Er zijn 42 nieuwe exposanten. “Op een totaal van bijna 200 standhouders betekent dit dat we kunnen rekenen op erg trouwe standhouders”, aldus De Mey. De exposanten zijn afkomstig uit 5 landen: zo’n 80% is Belgisch. Uit Nederland komen 32 exposanten. De overige 5 komen uit Frankrijk, Duitsland en Spanje.

Aangezien de focus van de beurs op landbouwmechanisatie ligt, is het niet te verwonderen dat bijna 50% van de ingeschreven firma’s uit de mechanisatiesector komt. Bovendien komt ook 40% van de nieuwkomers uit deze sector. Ook diensten, tuinbouw en zaadfirma’s zijn sterk vertegenwoordigd. Daarnaast zijn er nog exposanten uit de sectoren Park&Tuin, constructie, veeteelt en oldtimers.

Eén ingang minder

Bij de vorige editie zakten zowat 60.000 bezoekers af naar Oudenaarde. Omdat dit de eerste grote beurs is sinds de coronacrisis startte, verwachten de organisatoren opnieuw veel bezoekers. En dat vergt natuurlijk veel parkeerruimte. “We voorzien zo’n 15.000 parkeerplaatsen. De parkings blijven gratis. We gaan er prat op dat dit bij ons geen extra business is geworden”, stelt Gunther De Mey. “Ook het gebruik van het sanitair op het beursterrein blijft gratis.” De 3 onverharde parkeerzones liggen verspreid langs de aanrijroutes (zie kader). Daarnaast is er opnieuw op beide beursdagen een Park & Ride voorzien. Die is goed voor 2.000 plaatsen en is gelegen op het industriepark De Bruwaan/Westerring. Een shuttlebus brengt je naar de ingang. Let op, op deze pendelbus is het dragen van een mondmasker verplicht .

Vermits het Corona Safe Ticket verplicht is (zie kader), koos de organisatie ervoor om één ingang minder te voorzien. “Het vergt immers meer inspanning per ingang om alle noodzakelijke documenten – CST, identiteitskaart en toegangskaart – te controleren. Je vindt een ingang aan de Maalderijstraat, de Warandestraat en de Stropstraat, waar ook telkens de parkeerzones gesitueerd zijn.”

Veiligheid voorop

Net zoals bij de vorige edities wordt heel wat moeite gestoken in veiligheid. Er wordt hierbij heel nauw samen gewerkt met de politie, brandweer, andere veiligheidsdiensten en het Rode Kruis.

Gunther De Mey: “Heel wat machines die hier demonstreren zijn giganten. We trachten het verkeer op de smalle verharde beurswegen wel te beperken door de standhouders zoveel mogelijk achter hun eigen stand te laten demonstreren, maar natuurlijk kunnen we niet vermijden dat er verplaatsingen van (oogst)machines en tractoren met aanhangwagens zijn. De geoogste maïs moet bijvoorbeeld naar de voederkuilen aan de schoolhoeve geraken. Daarom hanteren we uitgebreide preventiemaatregelen. Zo is er opnieuw een extra wandelstrook van 5 m voorzien naast de wegen op het beursterrein. Op de kruispunten zetten we verkeersbegeleiders in. De machines worden in kaart gebracht via een genummerd doorgangsbewijs.

Op de drukke kruispunten worden verkeersbegeleiders ingezet.
Op de drukke kruispunten worden verkeersbegeleiders ingezet. - Foto: WTD

Daarnaast krijgen de firma’s én hun chauffeurs strikte richtlijnen voor het beheer van hun machines. Ten slotte wordt er ingezet op begeleiders bij de diverse demonstraties.”

38-3314-WTD

Moest er toch iets op het terrein gebeuren, dan moet er ter plekke snel gereageerd worden. Er werd een Bijzonder Nood- en Interventieplan (BNIP) uitgewerkt in overleg met politie, brandweer, stad Oudenaarde, gemeente Kruisem, spoeddienst AZ Oudenaarde en het Rode Kruis. Bovendien zijn er 3 ziekenwagens en ongeveer 25 medewerkers van het Rode Kruis op het terrein aanwezig. Daarnaast geven 2 camera’s zicht op het terrein.

Anne Vandenbosch

Lees ook in Werktuigendagen

Meer artikelen bekijken