Startpagina Auto

Isuzu D-Max V-Cross gereden: kracht en stijl primeert

Isuzu lanceert de derde generatie van zijn D-Max pick-up in België. Een nieuw model dat op verschillende domeinen vooruitgang maakt. De V-Max variant lijkt een perfect huwelijk tussen een praktisch werkpaard en gezinswagen.

Leestijd : 4 min

Iets minder gekend dan de Toyota Hilux, Ford Ranger en Mitsubishi L200 is de Isuzu D-Max. Toch mag hij niet als alternatief aan voorgaande aanschouwt worden.

Betrouwbaarheid en robuustheid hebben de D-Max een zeker imago bezorgd. Dit zijn waarden waar het nieuwe model op verder bouwt. Verder is er gewerkt aan het rijgedrag en het uiterlijk.

De nieuwe V-Cross uitvoering komt bovenop volgende afwerkingsniveau’s L, LS, en LSX. De eerste is een heel sober uitgevoerde standaardversie met keuze tussen twee- of vierwielaandrijving. De 2 andere versies beschikken over een intergrale vierwielaandrijving net als over parkeersensoren en led-lichten. De V-cross uitvoering gaat nog verder met spatbordverbreders, treeplaten, rolbeugel en grill in zwarte kleur wat de voertuigkleur ook is. Tevens zijn de velgen en de spiegelkappen in het zwart uitgevoerd.

Modern en geruststellend

Het interieur is in dezelfde stijl als het exterieur en heeft niets meer te zien met het voorgaande model. Het nieuwe dashboard kent een horizontale stijlgeving en heeft elektronische klimaatregeling voor 2 zones. Chrome accenten zorgen voor een elegant ontwerp. Voor het interieur zijn er kwaliteitsvolle materialen gebruikt zoals zetels in imitatieleer. In de uitvoering met dubbele cabine kunnen er 3 inzittenden plaats nemen op de achterbank zonder ongemakken.

De achterbank heeft een rugleuning die kan opklappen (helaas slechts één stuk) en een zitvlak dat in een verticale positie kan worden geplaatst. Zo kunnen er voorwerpen in het cabine-interieur geplaatst worden die anders in de laadruimte achter zouden moeten liggen.

In het midden van het dashboard vinden we een breed 9 inch beeldscherm terug, dat helaas slechts een beperkt aantal functies biedt zoals radiokeuze, enkele rijparameters en een verbindingsscherm voor de smartphone. De ontvangst van DAB+ radiostations laat te wensen over. Gelukkig is een verbinding met Apple Carplay en Android Auto mogelijk om toch over een waardig multimediasysteem te beschikken.

Met 5 Euro-N-Cap sterren eist de nieuwe D-Max de titel van best uitgerust voertuig met veiligheids- en stuurhulpsystemen in zijn categorie op. Er zijn o.a. volgende technologieën aan boord: rijstrookbewakingssysteem, anti-botssysteem, voetgangersherkenning, airbag voor de knieën,... Helaas zijn sommige hulpsystemen te gevoelig afgestemd. Soms wordt het zelfs storend als we hun alarmsignalen horen. Dit vooral bij smalle rijstroken en bochtige wegen.

Het interieur oogt modern met een afwerkingsniveau dat in lijn is met de norm van het segment.
Het interieur oogt modern met een afwerkingsniveau dat in lijn is met de norm van het segment. - Foto: Pierre Fontignies

Opvallende vooruitgang

Onder de motorkap vinden we een dieselmotor met een inhoud van 1,9 l, wat we bescheiden kunnen noemen voor dit segment. Zijn vermogen van 164 pk en koppel van 360 Nm geeft aan deze Japanner eigenschappen waarmee hij rivalen kan verslaan. Tot 1 ton lading kan meegenomen worden in de laadruimte achteraan en 3.500 kg kan getrokken worden via de trekhaak. Dit zijn allemaal waarden die de V-Cross tot de betere van zijn categorie maken. Net zoals de doorwaadhoogte van 80 cm.

De D-Max kan eveneens terugvallen op zijn vierwielaandrijving met mogelijkheid om het differentieel te blokkeren, veldversnellingen, afdaalhulp,... Allemaal goed om op avontuur te gaan ver van het asfalt. Op de weg kan de motor zich wel wat laten horen. Eens we met een stabiele snelheid rijden, vergeten we dit geluid snel. Het brandstofverbruik verbaast ons en laat een sobere 8,7 l/100 km optekenen voor een pick-up. Als we enkel het verbruik op de autosnelweg bekijken komen we aan 7,5 l/100 km.

Op de weg toont de wagen duidelijk verschillen met het vorige model op vlak van stabiliteit en rijeigenschappen. De 6-traps automatische versnellingsbak schakelt zeer soepel en discreet en reageert voldoende wanneer dat nodig is. Het veergedrag uit zich niet te springerig zoals we vaak verwachten tijdens het rijden met een lege laadbak. Putten in het wegdek worden niet te abrupt doorgegeven. Op de weg stuurt de wagen iets minder nauwkeurig, wat vloeiend. Maar dat is juist net wel een voordeel bij het off-road rijden.

Met een bedrag van 39.975 euro (ex. BTW) blijft deze Isuzu D-Max V-Cross dubbele cabine ongeveer 1.000 euro duurder dan een Toyota Hilux Invincible met 204 pk... Dit zal waarschijnlijk zijn grootste nadeel zijn. Een D-Max is al beschikbaar vanaf 25.975 euro (ex. BTW). Het gaat hier dan wel om de L-versie met enkele cabine en 4x2 aandrijving).

Goed gezien

- verzorgd design

- stille motor bij gereduceerd toerental

- algemeen comfort (voor een pick-up)

- toegenomen kwaliteit

Kan beter

- rijhulpsystemen

- magere multimediasystemen

- luidruchtige motor bij belasting

- hoge prijsklasse (V-Cross)

De Isuzu D-MAx V-Cross Double Cab in cijfers

Motor: diesel, 1.898 cc, 164 pk bij 3.600 tr/min, 360 Nm bij 2.000 à 2.500 tr/min

Transmissie: vierwielaangedreven

Versnellingsbak: 6 traps automaat

L/b/h (mm): 5.265/1.870/1.790

Leeggewicht (kg): 2.050

Nuttige lading (kg): 1.000

Max sleepgewicht (kg): 3.500

Brandstoftank (l): 76

Gemengd verbruik (l/100 km): 9,2

CO2 (g/km): 241

Prijs (euro ex. BTW): 39.975

Stéphane Lémeret

Lees ook in Auto

SsangYong Torres zorgt voor nieuw leven

Auto Nu de Zuid-Koreaanse constructeur eindelijk verlost is van zijn financiële problemen, keert hij terug, met een nieuwe SUV die de kaart van de verleiding trekt. De nieuwe Torres wil meespelen met enkele gevestigde waarden op de markt.
Meer artikelen bekijken