Startpagina Mechanisatie

Voor de tiende keer lieten ook de oldtimers zich zien op de Werktuigendagen

Dit jaar waren er voor de tiende keer oldtimers aanwezig op de terreinen van de Werktuigendagen in Oudenaarde. Dit leverde een prachtig en divers aanbod van historische tractoren en ook van enkele machines op.

Leestijd : 3 min

Tractoren van voor bouwjaar 1980 zijn welkom op het stuk beursterrein dat is voorbehouden voor de oldtimers.

Tijdens de afgelopen editie waren er zo’n 400 stuks verzameld in Oudenaarde. Een 50-tal ervan konden meedingen naar de BOTA-prijs (Belgian Oldtimer Tractoren Award). Hiervoor hadden de organisatoren gekozen om het merk of de merken Massey-Harris/Ferguson/Massey-Ferguson in de aandacht te plaatsen.

Massey Harris 101 Junior Rowcrop van 1945.
Massey Harris 101 Junior Rowcrop van 1945. - Foto: TD

BOTA

Een deskundige jury beoordeelde de ingeschreven tractoren op zondag 26 september. Dat leverde de volgende winnaars op: Lieven Van Den Doorn uit Brakel behaalde met zijn Massey Harris 101 Junior van bouwjaar 1945 de eerste prijs in de categorie ‘Massey Harris’. In de categorie Ferguson eindigde de TEF 20 van bouwjaar 1952 op het hoogste schavot. De eigenaar van deze tractor is Johan Standaert uit Aalter.

Ferguson TEF 20.
Ferguson TEF 20. - Foto: TD

Danny en Freddy Museeuw uit Koekelare haalden de eerste plaats in de categorie ‘Massey-Ferguson’ met hun schitterend gerestaureerde MF 65 Rowcrop uit 1958.

Deze Massey Ferguson 65 Rowcrop uit 1958 behaalde een BOTA-prijs.
Deze Massey Ferguson 65 Rowcrop uit 1958 behaalde een BOTA-prijs. - Foto: TD

Er werd ook nog een BOTA-prijs uitgereikt aan de oudste tractor en aan de oudste stationaire motor die aanwezig waren. Dit was respectievelijk de John Deere N-tractor uit 1917 van Kris De Vos uit Affligem. Jeroen Van Der Stichelen uit Brakel had de oudste stationaire motor meegebracht, een 2 pk sterk exemplaar van Labbé, die dateert uit 1911.

Oldtimer maïs hakselen

Eén van de hoogtepunten voor liefhebbers van historisch landbouwmateriaal is ongetwijfeld wanneer de oldtimers maïs gaan hakselen. Tijdens deze editie waren er 2 gedragen 1-rijige hakselaars aanwezig en 2 zelfrijders.

Hesston 7420 hakselaar uit 1972.
Hesston 7420 hakselaar uit 1972. - Foto: TD

Cédric Vanhullebus was er met zijn Hesston 7420 uit 1972. Deze is voorzien van een Fiat 6-cilindermotor die 150 pk levert en van een 2-rijige kettingbek. Een rijtje meer oogst de Mengele SF 3000-2 van Guido Cartoos uit Neerlinter. Hier ligt een V8 Deutz-motor in die 210 pk levert.

Aan deze hakselaar zit een bijzonder verhaal waar we hierbij graag eens dieper op in gaan.

Guido Cartoos en Dirk Hulens waren samen met enkele vrienden al op vrijdag 24 september vertrokken richting de Werktuigendagen. De rit van het Vlaams-Brabantse Neerlinter naar Oudenaarde nam 8u in beslag. Deze vrolijke vriendenbende nam hun oldtimertractor en caravan mee.

Prachtig gerestaureerde Mengele SF 3000-2 hakselaar.
Prachtig gerestaureerde Mengele SF 3000-2 hakselaar. - Foto: TD

Restauratie na brand

Guido zelf kwam met een oude Mengele-maïshakselaar van bouwjaar 1977. Dirks vader was de eerste eigenaar, voor Guido hem overkocht in 1998. In 2004 sloeg het noodlot toe en brandde de machine uit toen hij gestald stond in een loods. “De cabine was volledig weg en eigenlijk bleef er amper iets van over”, vertelt Guido.

“We zijn hem dan terug beginnen in orde te zetten en hebben veel onderdelen in Duitsland gevonden. De eerste jaren heb ik er zonder cabine de maïs voor mijn 50 witblauwe runderen mee gehakseld. Dit jaar hebben we er ons met enkele vrienden stevig tegenaan gesmeten en alles volledig gedemonteerd, in orde gezet, afgeschuurd en geschilderd.”

Het resultaat mag gezien worden, als nieuw kon de machine maïs hakselen op de Werktuigendagen. Voor de gelegenheid kroop Dirk achter het stuur en voerde Guido de gehakselde maïs af. Hij had hiervoor nog een Mengele-silagewagen van 1965 meegebracht. Hiervoor was de Fiat 640 DTH met bouwjaar 1972 van Willy Tonné uit Bierbeek ingespannen.

Na een tiental minuten zat het hakselplezier er al op en was het veldje maïs voorzien voor de oldtimers al geoogst.

Tim Decoster

Lees ook in Mechanisatie

Meer artikelen bekijken