Startpagina Actueel

De Buurderij Torhout: kraakvers voor klant, eerlijke prijs voor boer

Elke donderdagmiddag brengen de deelnemende producenten hun via de website verkochte producten naar Tordale. Daar komen de klanten ze ophalen of worden die door vrijwilligers aan huis geleverd. Jurgen Dereepere is de coördinator van de Buurderij in Torhout.

Leestijd : 3 min

De Buurderij Torhout is, net als de andere initiatieven van Boeren en Buren, een online- systeem van korteketenvoeding. Hier in centraal West-Vlaanderen is er een samenwerking met een volwassen leefgroep van Tordale.

Op die manier is het ook een inclusieproject waarbij volwassenen met een beperking in contact komen met de buren van de Buurderij. Tordale ondersteunt mensen met een (vermoeden van) verstandelijke beperking op het vlak van wonen, werken, leren en ontspannen.

Heel uitgebreid gamma

Jurgen Dereepere, die ook provinciaal coördinator wordt, is de verant-woordelijke van de Buurderij Torhout.

“Ik startte 4 jaar geleden in Torhout met dit initiatief. Ik geef les in de Middenschool in Torhout en was in contact gekomen met korteketen- voeding. Toen was er vraag om dat op te starten en ik zette mijn schouders onder dit initiatief, samen met Tordale. Ik ben heel bewust bezig met voeding en energie.”

Opstarten is niet eenvoudig. “Producenten uit de buurt reageerden op een oproep op onze pagina van de Buurderij. Via via bereik je dan meer producenten.” Vandaag zijn een 15-tal producenten aangesloten: van vis, groenten, fruit en zuivel over bier, koffie, bakker, rijst van Italië, linzen uit Frankrijk tot vlees.

“Voor onze Buurderij hier in Torhout is de samenwerking met Tordale enorm sterk. Er zijn veel mensen die Tordale kennen en dat maakt het makkelijker om meer klanten te werven. Bij de thuisleveringen gaat naast een vrijwilliger ook een cliënt van Tordale mee. Die samenwerking is echt fantastisch en we kunnen rekenen op mensen die veel sympathie hebben voor Tordale.”

De sterkte blijft natuurlijk het aanbieden van gezonde voeding, die dicht bij huis wordt geproduceerd. “Wat de toekomst brengt, weten we niet. Tijdens corona groeiden we plots wekelijks van 25 naar 70 bestellingen, met 50 thuisleveringen op een avond. Nu merk je een lichte terugval, want je merkt dat veel mensen weer hervallen in het oude patroon.

Na corona ondervinden we wel dat ook supermarkten meer en meer inzetten en grote promotiecampagnes voeren rond die korte keten. Het is niet altijd even gemakkelijk om op te boksen tegen die grote jongens, maar door een groot gamma zelf aan te bieden trekken we ons uit de slag”, vertelt Jurgen Dereepere.

Via de Buurderij is vrijwel alles van gezonde en duurzaam geteelde voeding beschikbaar. “We bieden dezelfde service, maar onze kwaliteit ligt veel hoger. En daar blijven we ook waakzaam op toezien. Die producten komen hier rechtstreeks van het bedrijf en worden direct verhandeld. En nog belangrijker: de producenten krijgen een eerlijke prijs.”

Niet iedereen heeft de tijd om van hoeve naar hoeve te rijden. “Alles wordt hier mooi gecentraliseerd en gepresenteerd. Het is ook heel eenvoudig. Elke klant heeft een tafel met daarop de bestelde producten, verpakt in een vriestas. Binnen enkele minuten ben je weer weg.” Je kan bestellen en betalen via internet, de goederen zelf ophalen of ze thuis laten leveren.

Heel eenvoudig systeem

“Het is voor de consument ook eenvoudig. Je moet er natuurlijk wel aan denken. Je doet je boodschappen vanuit je luie zetel. Je krijgt een lijst toegestuurd, de betaling is zo gebeurd. Ook voor de producenten is het een eenvoudig systeem: ze brengen mee wat werd verkocht en moeten zelf ook niet nadenken over de financiën”, besluit Jurgen Dereepere. Producenten staan een percentage af voor de dienstverlening van de Buurderij.

Lieven Vancoillie

Lees ook in Actueel

Milde melkaanvoer in Europa

Economie Raf Beyers, adviseur bedrijfsontwikkeling en risk management bij United Experts, overliep op 20 maart met ons de financiële wereldsituatie en de internationale zuivelmarkten. De melkpoederprijzen gaan nog steeds in dalende lijn. Op de GDT-veiling werd 27% minder product verkocht dan vorig jaar.
Meer artikelen bekijken