Startpagina Uw stem

Lezersbrief: Landbouwers krijgen weinig respect van de retail

Deze week (n.v.d.r.: van 6-16 oktober) is het de week van de fairtrade. Je weet wel, over respect voor de producent, eerlijke prijzen en handelspraktijken. Dat is een mooi initiatief, lovenswaardig en broodnodig, maar blijkbaar geldt dit niet overal en niet voor iedereen...

Leestijd : 3 min

Onze grote retailers maken er zich niet bepaald druk om. Op hun websites kan je lezen wat je als klant van hen kan verwachten. Het zijn mooie verhaaltjes van de marketingafdeling, maar in werkelijkheid is het niets meer dan window dressing.

Een paar voorbeelden van de laatste maanden.

• Colruyt: in augustus kondigen ze aan dat ze tegen 2026 stoppen met de verkoop van ‘plofkippen’, het is niet ethisch en diervriendelijk om het op de huidige manier te blijven verder doen. Ze vertellen er meteen ook bij dat het de consument niets meer zal kosten, maar de producenten vergeten ze hierover vooraf in te lichten. Wat moeten we hieruit begrijpen? Dat we hun slaven zijn en maar naar hun pijpen moeten dansen? En daarbij de onvermijdelijke meerkosten nog zelf moeten betalen ook?

• Delhaize: om de noodlijdende varkensboeren te helpen zullen ze een toeslag van 1,5 euro extra betalen per varken, wel te verstaan dat dit voor een bepaald type varkens is, binnen een bepaald gewichtstraject. In grote orde komt dit neer op ongeveer 1 euro extra voor een volledige levering varkens van een producent. Wetende dat een varkenshouder op vandaag bijna 40 euro per varken toesteekt, is die 1€ lachwekkend. Het is dan ook niets meer dan een goedkope marketingstunt en waarbij we ons als producent uitgelachen voelen.

• Lidl: hun recente marketingcampagne ‘zaam’, duurzaam zonder duur te zijn. Hoe moeten we dit als producent begrijpen? Het moet aan steeds strengere eisen voldoen, zonder dat we ervoor gaan betalen?

Klant wil het goedkoopste

Vorige week maandag was ik te gast op een boekvoorstelling, waar ook Piet Colruyt aanwezig was. Hij sprak er over onze voedselproductie die anders moest, duurzamer en milieu- en diervriendelijker. Hij zei dat ze daar volop aan werken en dat ze daar aan de kar willen trekken.

Achteraf sprak ik hem erover aan. Ik vroeg hem waar we het respect voor de producent moeten zoeken en gaf hem het voorbeeld van de ‘plofkippen’. Hij moest mij het antwoord schuldig blijven. Meer dan ‘ik weet niet waarom de marketingafdeling het op die manier en op dat moment naar buiten heeft gebracht’ kon hij er niet op antwoorden. Als we dan door- discussieerden over de producten die ze in hun winkels aanbieden, dan is het plots hun verantwoordelijkheid niet meer. Ah ja, het is de klant die steeds het goedkoopste wil, ze kunnen daar ook niets aan doen.

De markt doet zijn werk...

Als klap op de vuurpijl was er de reactie van Comeos op de acties van varkenshouders aan distributiecentra. Totaal onaanvaardbaar klonk het. Zij kunnen er niets aan doen, het is ‘de markt’ die zijn werk doet en daar hebben ze geen invloed op.

Dat klopt, de markt doet zijn werk, maar de markt is een geglobaliseerde markt. Niemand heeft hen verplicht dat ze de prijs op de internationale markt moeten volgen. En ze moeten ook niet afkomen dat er geen marge is om meer te betalen, de prijzen in de winkels zijn immers nergens gedaald. De marge moet dan toch ergens zitten?

Fairtrade is een hol begrip

’Fairtrade’ is voor de retail niets meer dan een hol begrip, dat ze enkel in hun marketing gebruiken wanneer het hun belangen dient.

Christophe Decaigny

Lees ook in Uw stem

Meer artikelen bekijken