Startpagina Bedrijfsnieuws

Bayer en Microsoft gaan strategisch partnerschap aan

Bayer sluit een strategisch partnerschap met Microsoft om voor de landbouw en aangrenzende sectoren een nieuwe op de cloud gebaseerde set digitale tools en ‘data science’-oplossingen te bouwen. De samenwerking is bedoeld om innovatie gericht op efficiëntie en duurzaamheid in waardeketens te versnellen.

Leestijd : 3 min

Landbouw en agribusiness profiteren via platformen zoals Bayer's Climate FieldView van een breed scala aan digitale tools en datagestuurde inzichten. FieldView wordt vandaag in meer dan 20 landen toegepast op in totaal bijna 73 miljoen miljoen hectare landbouwgrond.

Toch is er enerzijds werk aan de winkel om de hele waardeketen van voedsel, diervoeder, brandstof en vezels te optimaliseren. Anderzijds moeten we het gebruik van kostbare natuurlijke hulpbronnen die nodig zijn om de planeet van energie te voorzien optimaliseren. Tegelijkertijd moeten we ons meer inspannen om klimaatverandering te bestrijden.

Samen oplossingen ontwikkelen

Volgens de overeenkomst gaan Bayer en Microsoft samen nieuwe oplossingen ontwikkelen voor bijvoorbeeld landbouwactiviteiten, duurzame inkoop, productie en verbetering van de toeleveringsketen, en monitoring en -meting van zogeheten ESG-criteria. ESG-criteria worden gebruikt om de duurzaamheid en de ethische weerslag van een investering in een bedrijf of in een economisch veld te meten. Daarbij wordt gekeken naar milieu-aspecten, sociale aspecten en bestuurlijke aspecten.

De nieuwe oplossingen en mogelijkheden zullen beschikbaar zijn voor bedrijven in de landbouw en aangrenzende industrieën - van startups tot wereldwijde ondernemingen - voor gebruik in hun eigen aanbod. Bayer zal ook zijn eigen klantgerichte oplossingen verhuizen naar de nieuwe infrastructuur. Het partnerschap bouwt voort op een langdurige relatie tussen Bayer en Microsoft en een gedeelde toewijding aan gegevensprivacy, cyberbeveiliging en klantvertrouwen.

Nood aan (digitale) innovatie

"Deze samenwerking komt op een uniek moment waarop meer innovatie hard nodig is in de waardeketen voor voedsel en vezels", zegt Liam Condon, lid van de raad van bestuur van Bayer AG en topman van Bayer Crop Science. “Omdat we het hoofd moeten bieden aan een aanhoudende wereldwijde pandemie, fragiele toeleveringsketens en de aanhoudende klimaatcatastrofe, zal de status-quo niet voldoende zijn. We hebben samenwerking, een gedeelde visie en actie nodig. Om die redenen ondernemen Bayer en Microsoft actie om een positieve impact te hebben, zowel door onze eigen samenwerking als door het aanbieden van kant-en-klare infrastructuur en digitale mogelijkheden voor andere bedrijven om de enorme uitdagingen waarmee onze samenleving wordt geconfronteerd, aan te pakken.”

"Omdat ondernemers en organisaties in de landbouw en technologie werken aan het bevorderen van de veiligheid en duurzaamheid van de waardeketen - waarbij landbouwers centraal staan - is samenwerking vereist", zegt Jeremy Williams, hoofd van The Climate Corporation en Bayer Digital Farming Solutions. “Bayer is een pionier op het gebied van digitale innovatie binnen de landbouw. Microsoft zet de standaard in vertrouwde, wereldwijde cloudoplossingen. Samen kunnen we als team innoveren en implementeren om het voedsel, voer, vezels en brandstof te leveren die nodig zijn om onze planeet van energie te voorzien.”

Strategische stap

"Zoals elke industrie ondergaan de landbouw- en voedingssector een snelle digitale transformatie, van autonome tractoren tot op kunstmatige intelligentie gebaseerde digitale adviezen en schaalbare precisielandbouw", zegt Ravi Krishnaswamy, Corporate Vice President, Azure Global Industry bij Microsoft. "We zijn verheugd om met Bayer samen te werken om deze transformatie te versnellen en nog meer landbouwinnovatie te ontsluiten door gegevensgestuurde inzichten samen te brengen met Bayer's agronomische expertise en de kracht van Microsoft Azure."

Deze samenwerking is een belangrijke, strategische stap voorwaarts voor het bereiken van Bayer's ambitieuze doelstelling van 100 procent digitaal ondersteunde verkoop in de Crop Science-divisie tegen 2030 en het versnellen van zijn vermogen om op resultaten gebaseerde, digitaal ondersteunde oplossingen aan klanten te leveren. Bayer wil voor de industrie een nieuwe standaard zetten op het gebied van datagestuurde, digitale innovatie.

Bayer

Lees ook in Bedrijfsnieuws

Meer artikelen bekijken