Startpagina Akkerbouw

Technieken om bodemverdichting tegen te gaan gedemonstreerd

In een vorig artikel stonden we stil bij het probleem van bodemverdichting en bij methoden om dit te meten. In dit artikel kijken we hoe we bodemverdichting kunnen tegengaan.

Leestijd : 4 min

De informatie voor dit artikel verzamelden we tijdens een demonamiddag die het : Instituut voor Landbouw-, Visserij- en Voedingsonderzoek (ILVO) midden september in Huldenberg organiseerde. Onderzoekers van de Bodemkundige Dienst, UGent en het ILVO behandelden er het onderwerp van bodemverdichting. Ze toonden de bezoekers technieken om het probleem in beeld te brengen en te meten, maar ze reikten ook oplossingen aan om bodemverdichting te verhelpen.

Daarvoor hadden ze vertegenwoordigers van bandenleveranciers en toebehoren uitgenodigd.

VF-bandentechnologie

Bij Michelin hadden ze een heel mooie profielkuil aangelegd om te tonen wat er in de bodem gebeurt bij bereiding door een standaard radiaalband versus een VF-band. Dit laatste staat voor very high flexion. Bij banden met deze technologie kan de bandenspanning met 40% teruggebracht worden of bij dezelfde bandenspanning kan de belasting 40% hoger zijn.

In de getoonde test en profielkuilen werd een standaard radiaalband (bandenspanning 1,9 bar) met een VF-band ( 0,9 bar) in dezelfde maatvoering vergeleken. De VF-band liet een toegenomen contactoppervlak met de bodem zien van 28% en 3,1 cm minder insporing.

De VF-band liet ook minder brandstofverbruik en minder slip optekenen.

Rendabele investering

Michelin liet de Britse Harper Adams University verder onderzoek doen, vooral over de financiële weerslag van de investering in VF-banden. Zij kwamen tot de conclusie dat er met een investering van 2,7 euro/ha voor VF-banden op tractor, aanhangwagen en maaidorser een rendement is dat 23 maal hoger ligt, namelijk op 64 euro/ha bij de oogst van wintertarwe. “Dan zijn we hierbij nog vergeten de besparing aan dieselbrandstof te verrekenen”, aldus Niels Van Guchte, vertegenwoordiger Michelin.

Luchtdruk wisselen

Dinant Klaren is vertegenwoordiger bij De Factorij, PTG-invoerder voor de Benelux. Zij leveren en installeren luchtdrukwisselsystemen op een breed gamma voertuigen: tractoren, aanhangers, oogstmachines, bemestingsapparatuur, wielladers op nieuwe en meer dan 30 jaar oude machines.

In hun aanbod zitten zowel stationaire als mobiele systemen. Bij de stationaire systemen kan de bestuurder bij aankomst of bij het verlaten van het veld makkelijk en snel de bandenspanning verhogen of verlagen. Dit moet dan in stilstand gebeuren. Wie dit al rijdend wil, kan kiezen voor een mobiele oplossing. Hiervoor heeft PTG 1- en 2-leidingsystemen in het aanbod. Het 1-leidingsysteem is een budgetvriendelijke oplossing, die analoog bediend wordt.

Er bestaan oplossingen om de bandenspanning of luchtdruk in de band te laten variëren, al naargelang er op de weg of het veld gereden wordt. Laat je niet afschrikken door de montage buitenaf. Storingen komen maar zelden voor hierdoor.
Er bestaan oplossingen om de bandenspanning of luchtdruk in de band te laten variëren, al naargelang er op de weg of het veld gereden wordt. Laat je niet afschrikken door de montage buitenaf. Storingen komen maar zelden voor hierdoor. - Foto: TD

Het 2-leidingsysteem wordt digitaal of via de Isobustechnologie bediend vanuit de cabine. Een groot voordeel van deze oplossing is dat het systeem enkel tijdens het oppompen onder druk staat. Is de gewenste druk bereikt, dan wordt het systeem drukloos gezet voor een langere levensduur van de componenten. Er is ook een veiligheid voorzien die bij schade voorkomt dat alle banden leeglopen.

Vechten tegen vooroordelen

Dergelijke systemen zijn veelal langs de buitenzijde van de tractorvelgen en spatborden opgebouwd. De montage van de leidingen ziet er wat ‘kwetsbaar’ uit. Dinant Klaren geeft aan steeds tegen dit ‘vooroordeel’ te moeten opboksen. Als zij in de praktijk schade zien, komt dit veelal doordat er ergens tegenaan wordt gereden (bv. bij het kruisen van een vrachtwagen op een smalle doorgang). Goed nieuws is dat dit heel snel en eenvoudig en goedkoop te herstellen is. Dinant Klaren noemt hun systeem dan ook in het voordeel ten opzichte van sommige affabriek- systemen die tractorbouwers maken. Gaat er bij dergelijke systemen iets lek, dan kan het wel zijn dat de volledige versnellingsbak mee open moet.

Vergeet de aanhanger niet

Bij Yokohama Off-Highway Tires, onder andere leverancier van Alliance- banden, wezen ze erop om niet enkel aandacht te hebben voor de banden onder de tractor, maar ook voor deze onder de kar. “We kunnen de bodem prima behandelen met de tractorbanden, maar de inspanningen vernielen door er een kar door te sleuren met onaangepaste banden.”

Dit werd aan de bezoekers vrij confronterend getoond door aan de ene zijde de bandenspanning te laten teruglopen tot 1,6 bar, aan de andere zijde was dit 4 bar. Die 1,6 bar lijkt alsof de band plat/lek staat. Er werd ons echter door de vertegenwoordigers op het hart gedrukt dat die band dat ‘inveren’ aankan. Dit is een ideale spanning om bijvoorbeeld op het veld bieten af te voeren, maar helaas is dit geen geschikte bandenspanning om iets te vervoeren over de weg.

Neen, deze kar heeft geen platte band, maar wel een band met een bandenspanning van 1,6 bar. Het is technisch perfect mogelijk om zo op het veld te rijden.
Neen, deze kar heeft geen platte band, maar wel een band met een bandenspanning van 1,6 bar. Het is technisch perfect mogelijk om zo op het veld te rijden. - Foto: TD

Brandstof besparen

Gerrit Vinkers toonde ons een methode waarmee landbouwers zelf makkelijk op hun veld de insporing kunnen meten. Leg over het bandenspoor een rechte stok en meet daaronder hoeveel centimeter de insporing bedraagt. Voor het voorbeeld dat ons getoond werd, was dit respectievelijk 7 cm bij 1,6 bar bandenspanning en 11 cm bij 4 bar bandenspanning. Op ieder wiel lag een last van 4,5 ton. “Om enkele centimeters minder insporing te hebben, kost het dus niet veel moeite om de bandenspanning te verlagen. In tegendeel, het levert brandstof op!”

Totaalpakket moet kloppen

Als laatste spreker aanhoorden we Tonnies van der Veen van bandenfabrikant Bridgestone. Opmerkelijk was dat hij in zijn uiteenzetting amper zijn producten aanhaalde, maar wel een enorme kennis over bodem en banden deelde met het publiek. Hier geldt natuurlijk: met de juiste kennis kan de juiste band gekozen worden.

Tonnies van der Veen benadrukte dat, als we geen schade aan de bodem willen berokkenen, er moet gekozen worden voor grote banden en halfvolle karren. Hij doelde hiermee op de combinatie ‘gewicht-bandenspanning’. Enkel grote, brede banden kopen leidt amper tot iets als we geen rekening houden met het gewicht dat we op de grond overbrengen en met de bandenspanning. “Het is een geheel dat moet kloppen. Enkel brede banden kopen is zonde van de centen als de rest niet klopt. De oplossing van ‘breder en groter’ is tegenwoordig soms achterhaald door nieuwe bandentechnologie die ontwikkeld is”, vindt hij.

Informeer u daarom vooraf goed alvorens banden te kopen, maar ook over hoe we ermee het veld op gaan. De ILVO- studienamiddag was alvast heel leerrijk.

Tim Decoster

Lees ook in Akkerbouw

BioForum vraagt schadefonds voor pesticidendrift

Akkerbouw Bioboeren ondervinden volgens BioForum heel wat financiële schade van pesticidengebruik waar ze zelf niet verantwoordelijk voor zijn. De sectororganisatie voor de biologische landbouw en voeding roept op om hiervoor een schadefonds op te richten.
Meer artikelen bekijken