Startpagina Melkvee

De invloed van Covid-19 op de zuivelsector

Euromonitor International gaf via een online conferentie een inkijk in de cijfers over de impact van covid-19 op de zuivelindustrie. Het onderzoek waarop de cijfers gebaseerd zijn, vond plaats in 5 landen: het Verenigd Koninkrijk, Ierland, Denemarken, België en Frankrijk.

Leestijd : 5 min

Tijdens de eerste lockdown in 2020 viel plots een groot deel van de vraag naar voedingsproducten weg. Laurent Damiens, voorzitter van het Europese Melkforum, vertelt over de uitdagingen waarmee de zuivelindustrie te maken kreeg: “Het aanbod werd een pak groter dan de vraag, waardoor de aanpak van de hele voedingsindustrie moest veranderen op 2 à 3 weken.” Ook consumenten moesten hun leven omgooien en meer thuis eten, al betekende dat niet dat men meer zelf ging koken.

Zuivel in de kijker

Laurent Damiens: “Mensen gingen meer thuis werken en de horeca werd gesloten. Dat zorgde ervoor dat een groot deel van de afzetmarkt wegviel. Daarom hebben we met 5 landen steun gevraagd aan de Europese Unie om zuivelproducten terug in de kijker te zetten. Die steun hebben we gekregen en nu wordt 85% van onze acties terugbetaald. Zo hebben we onder andere verschillende socialemediacampagnes op poten gezet en daarvoor samengewerkt met influencers.

Op die manier hebben we de zuivelindustrie al terug een kleine boost kunnen geven. In de toekomst zal dat even belangrijk zijn, want wij gaan ervan uit dat onze vroegere gewoontes niet snel terug zullen keren. Het is dus van belang dat we blijven inzetten op communicatie.”

Nieuwe gewoontes

Maria Bogdanova en Marie Breban, onderzoekers van Euromonitor International, gaven ons een beter zicht op de nieuwe gewoontes die de West-Europeaan ontwikkelde tijdens corona en hoe de zuivelindustrie daarop heeft ingespeeld.

“Uit ons onderzoek bleek dat in 2020 mensen wereldwijd in grote getalen wegbleven van restaurants, net als begin dit jaar”, legt Bogdanova uit. “Het gebrek aan toerisme had daar veel mee te maken. Fastfoodketens hadden het gemakkelijker om te blijven draaien tijdens de pandemie. Cafés hadden het het moeilijkst, want voor hen was omschakelen naar levering aan huis bijna onmogelijk. Uit ons onderzoek bleek dan ook dat 7% van de cafés voorgoed de deuren dicht heeft gedaan ten gevolge van corona.

De omzet in de horeca daalde in 2020 in West-Europa met 34%, en de omzet van de retail (in de winkel en online) steeg met 6%. Vooral voor zelfstandigen zal het een strijd zijn om de omzet terug op niveau te krijgen. Die strijd zal naar schatting 5 jaar of langer duren. Bij ketens zal die periode minder lang zijn. Daar zal het naar onze schattig 4 jaar duren voor de omzet weer normaal is.”

Daling van zuivelconsumptie

Breban gaat daarop verder: “In 2020 werd er 4,3 miljoen ton aan zuivelproducten minder geconsumeerd in de horeca in West-Europa dan het voorgaande jaar. Wij vroegen ons af waar mensen in de plaats hun eten halen. We hebben al gezien dat de omzet van de retail steeg, maar niet genoeg om die grote daling te verklaren.

Wat die daling wel kan verklaren, is dat mensen over het algemeen grotere porties eten op restaurant dan thuis. Daarnaast is er een mogelijkheid dat consumenten minder zuivel gingen eten tijdens de pandemie. Men ging ook meer klaargemaakte/verpakte maaltijden kopen, wat maakt dat aparte zuivelproducten minder werden aangekocht.

Toch werd in 2020 bijvoorbeeld meer boter verkocht, doordat men thuis meer ging koken en bakken. Ook room, yoghurt, dranken op basis van melk deden het goed. In 2021 was die stijging in verkoop minder groot, net zoals die ook minder groot zal zijn in 2022, omdat de markt geleidelijk aan terug normaal zal worden.”

Nieuwe blijvende gewoontes

“Toch zijn er ook gewoontes die zullen blijven. Zo kijken we naar de gegroeide interesse in immuniteit, darmgezondheid, lokaal eten, voedselveiligheid, en proteïne in zuivelproducten.

Consumenten, vooral uit het VK en Ierland, zijn op zoek naar natuurlijke producten die hun immuniteit verhogen, zoals producten met probiotica: dat zijn levende micro-organismen die een gezondheidseffect hebben wanneer ze in voldoende hoeveelheid ingenomen worden. 3,5% van de zuivelproducten die online verkocht worden in het VK, zou probiotica bevatten. 64% van de Europeanen denkt dat de consumptie van verrijkte voedingsmiddelen een matige tot grote invloed heeft op hun immuniteit. Daar zetten producten dan ook op in bij nieuwe producten.

Een andere trend waarvan we denken dat die zal blijven, is de lokale voedselverkoop en de inzet op voedselveiligheid. Men is gaan inzien dat men de lokale verkoop en de lokale boeren meer moet steunen. 1,3% van de online verkochte zuivelproducten draagt in Frankrijk een label van lokale productie. Dat kan een klein aantal lijken, maar dat gaat enkel over de online verkochte producten. Als we ook de verkoopcijfers van bijvoorbeeld lokale winkels en thuisverkoop konden bekijken, zal dat cijfer snel stijgen. Steeds meer en meer producten gaan zo’n label dragen, denk ook maar aan vlees en ontbijtgranen.

Ook de trend rond proteïneproducten zet zich voort. Mensen worden zich steeds meer bewust van hun dagelijkse proteïne-inname. Hoe jonger, hoe meer er gesnackt wordt tussen maaltijden door en hoe meer men op die inname gaat letten. Daar zit een grote opportuniteit in voor zuivelproducenten om meer proteïne te verwerken in bijvoorbeeld yoghurt (denk maar aan het merk Skyr) en andere snacks. Men moet zich dus meer gaan focussen op jongeren.”

Meer afhaalmaaltijden

“Zoals Marie Breban aanhaalde, werd er in 2020 meer thuis gekookt en gebakken”, gaat Maria Bogdanova verder. “Nu blijkt uit onze enquête dat in 2021 de ‘kookmoeheid’ heeft toegeslagen. Men gaat terug wat meer op restaurant en men geeft aan liever andere dingen te doen dan koken. De appreciatie voor aan huis geleverd eten is ook gestegen en het is niet duidelijk of we nu beter zijn gaan koken of we koken ook leuker zijn gaan vinden. Consumenten zijn het eten op restaurant of het eten dat geleverd wordt ook lekkerder gaan vinden.

Uit onze enquête bleek ook dat 72% van de bevolking in West-Europa meer tijd thuis doorbrengt dan vroeger. 24% van die mensen gelooft dat dat bij hen zo zal blijven. Voor de horeca betekent dat dat de investering die ze maakten in kader van levering aan huis, zijn waarde zal behouden.

Voeding is in het algemeen belangijker geworden voor de consument die nu vaker thuis eet. Dat wil niet zeggen dat men thuis vaker kookt. Dat geeft vooral de horeca de mogelijkheid om daar meer op in te spelen met leveringen aan huis of afhaalmaaltijden, want mensen zijn nu ook bereid om daar meer voor te betalen. Daaruit volgt ook dat mensen geleidelijk aan steeds minder op restaurant zullen blijven gaan.”

Sanne Nuyts

Lees ook in Melkvee

Meer artikelen bekijken