Startpagina Bedrijfsnieuws

Isobus zorgt voor verdere innovatie en gemak bij Maschio/Gaspardo

Er is helaas geen Agribex-beurs in 2021. Toch had Benelux-invoerder voor Maschio/Gaspardo Gert Van den Eynde enkele interessante machines klaarstaan om aan het grote publiek te tonen.

Leestijd : 4 min

Als alternatief voor het wegvallen van de beurs werden dealers en vakpers in Ham, tussen Geel en Beringen, ontvangen in de toonzaal van Maschio/Gaspardo. Hier werd stilgestaan bij de innovaties op 3 verschillende machines. Toelichting werd verzorgd door Gert Van den Eynde en Jan Hanssen onder goekeurend oog van fabrieksvertegenwoordiger Julien Bauer, productmanager Maschio/Gaspardo.

Toro Isotronic

Dankzij de toepassing van Isobusfunctionaliteiten werd de bestaande Toro rotoreg heel wat intelligenter. De nieuwe serie noemt nu Toro Isotronic. Het gaat over opklapbare rotoreggen met een werkbreedte van 6, 7 of 8 m. “Bij dergelijke werkbreedtes valt de procentuele prijstoename omwille van de Isobus-technologie beter mee, dan op 3 m brede rotor-eggen”, geeft Gert Van den Eynde aan. Hij wijst er ook op dat het hier om heavy duty uitvoeringen gaat die tractorvermogens tot 450 pk aankunnen. In dit kader wordt ook gewezen op de oliekoelers bij de tandwielkasten.

Sensoren verspreid over de rotoreg bewaken de hoofdparameters en voeren controle uit op de activiteiten. Dankzij het Isobus-communicatiesysteem worden instellingen vereenvoudigd en wordt het gebruik veilig gehouden. Merken de sensoren bijvoorbeeld dat de temperatuur in de tandwielkasten te hoog oploopt, dan krijgt de bestuurder in de cabine een waarschuwing. Verstrijkt het onderhoudsinterval voor de olieverversing, dan krijgt de bestuurder hiervan een melding. Ook de (over)belasting van de rotoreg wordt op het beeldscherm in de cabine weergegeven net als de vermogensopname.

De machine werd niet alleen op elektronisch vlak vernieuwd, ook mechanische vernieuwing werd doorgevoerd. Denk hierbij niet alleen aan de grotere packerrol (diameter van 55 cm), maar vooral aan zijn gepatenteerde Blindato-lagerblokken. Een dubbele mechanische afscherming zorgt hier voor een betere en duurzamere lagering.

De nivelleerbalk is vernieuwd en werd 4 cm hoger (nu 20 cm). Ook staat hij dichter bij de rotorenbalk voor een nog betere verkruimeling van de grond.

De Chrono-precisieplanter kan werksnelheden tot 16 km/u en meer aan.
De Chrono-precisieplanter kan werksnelheden tot 16 km/u en meer aan. - Foto: TD

Chrono

Gaspardo’s nieuwste maïsplanter is er eentje die op de vorige Agritechnicabeurs werd voorgesteld en afgelopen seizoen zijn eerste maïsvelden in de Benelux heeft ingezaaid aan hoge snelheid. Dat mogen we letterlijk nemen, namelijk werksnelheden tot 16 km/u zijn mogelijk met nauwkeurige zaadafleg. “Om een hogere capaciteit bij het maïs zaaien te hebben, kunnen we het zoeken in bredere machines of in snellere machines. De Chrono-maïsplanter zoekt het bij de snelheid”, geeft Gert Van den Eynde aan. Zelf durft hij tot 20 km/u rijden met de Chrono.

Om dergelijke snelheden aan te kunnen, moet er niet alleen een goed zaaidhuis en -element zijn, maar moet er ook een hoge druk op het zaaielement zijn. Dit wordt verkregen door een luchtbalg aan de parallellogramophanging. Hier komt eigenlijk techniek uit de transportwereld kijken, maar dan in kleinere uitvoering. Een druk tot 300 kg per zaaielement is mogelijk.

De zaadverenkeling gebeurt door onderdruk (vacuüm) en de zaadverplaatsing in de zaaibuis via overdruk. De aandrijving van het zaai-element verloopt elektrisch waardoor ook bij deze machine Isobus-techonologie gebruikt kan worden om de machine te bedienen. Dit niet alleen om het variabel zaaien op te volgen, maar ook om de microgranulaatverdelers aan te sturen en de druk op het zaaielement in te stellen. Per rij is er een zaadtank van 60 l.

De zaaischijf waarop de zaadverenkeling gebeurt staat onder een lichte hoek van 15° ten opzichte van de zaaipijp, zodat zonder weerstand het zaadje gelost kan worden en dit geen wrijving ondervindt. Een speciaal, gepatenteerd aandrukwiel wordt gebruikt. Enerzijds is dit zacht genoeg om het zaad op te vangen, anderzijds hard genoeg voor de aandrukking én aanklevende grond wordt vermeden.

Het gamma Chrono-precisieplanters is verder onderverdeeld. Ze kunnen een breed gamma gewassen gaande van fijne zaden bij koolzaad, sor-ghum, suikerbiet tot grotere zaden bij maïs en soja of onregelmatig gevormd zaad van zonnebloemen aan. Om in te spelen op de verschillende gewassen en hun onderlinge rijafstand, is de Chrono zo ontwikkeld dat zaai-elementen makkelijk toe te voegen of te verwijderen zijn en de onderlinge afstand snel aanpasbaar is. Bij de Benelux-invoerder in Ham zagen we een voorseriemodel waarmee dit jaar al op onze bodem aan de slag was gegaan met 6 rijen. Voor transport schuiven de buitenste elementen, eenvoudig hydraulisch toe naar het midden.

De Primo-meststofstrooier heeft diverse inhouden,  bestaat in meerdere  uitvoeringen; waaronder  uiteraard met een Isobus-bediening.
De Primo-meststofstrooier heeft diverse inhouden, bestaat in meerdere uitvoeringen; waaronder uiteraard met een Isobus-bediening. - Foto: TD

Primo

De derde Isobus-bediende machine die in Ham gepresenteerd werd, was de Primo gedragen meststofstrooier. Een volledig eigen ontwikkeling van Maschio/Gaspardo. In de basis is de Primo een 2 schijvenstrooier waarvan de inhoud steeds te vergroten is door alsmaar meer opzetranden te gebruiken. Het wisselen van de strooischijven gaat heel snel en er is ook veel ruimte om dit te doen.

De Primo is er in een mechanische uitvoering (M) waarbij manueel de dosering en het valpunt moet ingesteld worden. Hiernaast is er de EW Isotronic-versie aan de bovenzijde van het aanbod met een elektronische weeginrichting. Uiteraard wordt de dosering hier elektronisch geregeld net als de positie van de uitstrooiopening. Ook het kantstrooien wordt makkelijk bediend vanuit de Isobus-terminal.

Tim Decoster

Lees ook in Bedrijfsnieuws

Meer artikelen bekijken