Startpagina Edito

Edito: Genieten van innovaties

Vorige week maakte de beursorganisatie achter Agritechnica – misschien wel wereldwijd de belangrijkste beurs voor landbouwmechanisatie – haar met een gouden of zilveren medaille bekroonde innovaties bekend. Hoewel de beurseditie van 2022 geannuleerd is, kunnen mechanisatieliefhebbers toch nog smullen of gruwelen van de innovaties.

Leestijd : 2 min

Er werd slechts één gouden medaille uitgereikt, namelijk aan de Nexat- systeemtractor. Onze eerste reactie hierop is dat dit niets nieuws is. Ergens in de jaren 50-60 werd dergelijke ‘portaaltrekker’, die veel breder is dan dat hij lang is, al uitgevonden. Toch kunnen nieuwe technieken en de groeiende aandacht voor de bodem wel de basis zijn voor meer succes nu. Je kan immers in werkgangen van 12 m breed op het veld werken in onbereden grond, van zaaibedbereiding tot oogst. Net dat is goed om bodemverdichting tegen te gaan en om het opbrengstpotentieel ten volle tot zijn recht te laten komen. Voor wegtransport draaien de wielen/rupsen en cabine 90° en de oorspronkelijke machinebreedte wordt nu de machinelengte. Makkelijk toch! Helaas zien we er in onze Belgische omstandigheden maar weinig potentieel voor, hoe mooi het in theorie ook klinkt. De afzet zal bij ons niet hoog liggen, wat de productieaantallen en de toekomst van deze opgeblinkte innovatie kan ondermijnen.

Kijken we naar de zilveren medailles, dan zien we enkele gelijklopende ontwikkelingen. De rode draad in de huidige technologische evolutie is het intelligent worden van de mechanisatie. Steeds meer systemen helpen de bestuurder, ontlasten hem, werken comfortverhogend én de machine gaat meer en meer de tractor aansturen en/of de chauffeur informeren. Knap toch!

Zowel New Holland als Claas komen met technologie waarbij de machine tegen de tractor praat om te zeggen wat die moet doen of met technieken waarbij de machine instructies geeft aan de chauffeur.

Ook het Russische Rostelmash mag vernoemd worden, omdat het een systeem ontwikkelde dat de vermoeidheid van de bestuurder monitort. In de automobiel- en vrachtwagenwereld bestaat het al jaren. Waarom duurde het zo lang alvorens er iemand aan dacht om het ook in landbouwvoertuigen te plaatsen? Hopelijk opent dit de deur om het tot bijna een standaardsysteem in cabines van landbouwvoertuigen te maken. Ook hier maken de chauffeurs lange dagen in.

Al kunnen we ons terecht de vraag stellen hoe lang er nog chauffeurs nodig zijn, gezien de opkomende robotisering. Daarom geldt eens te meer: geniet van elke dag, zowel als chauffeur als als mechanisatieliefhebber.

Tim Decoster

Lees ook in Edito

Edito: Vegetarische woordarmoede is tekenend

Edito Een collega-journalist gebruikte voor zijn edito steevast de mooie omschrijving ‘de hamvraag’. Het betekent letterlijk ‘de beslissende vraag’. Die hamvraag moeten producenten van vegetarische voeding zich toch stilaan stellen bij het bedenken van een aantrekkelijke naam voor hun vlees-lookalikes, niet?
Meer artikelen bekijken