Startpagina Mechanisatie

Aangetrokken tractorverkoop in 2021

We hebben cijfers kunnen verzamelen over de tractorverkoop in België voor het voorbije jaar 2021. Kort gesteld: ligt deze hoger dan het jaar voordien. Maar ook hier moeten we melden dat corona invloed heeft.

Leestijd : 5 min

Om een overzicht te krijgen van de tractorverkoop in België, starten we met cijfermateriaal van de Dienst Inschrijving Voertuigen (DIV). Dit noemen we ‘ruw’ materiaal, dat enige verfijning vraagt voor een juist overzicht van de markt.

Moeilijke verwerking

Een moeilijkheid is dat achter een cijfer van DIV niet steeds onmiddellijk duidelijk is om welke machine(s) het gaat.

Een bijkomende moeilijkheid is dat een verreiker kan ingeschreven worden als zelfrijdend landbouwmateriaal, bedrijfsvoertuig of tractor. Ook quads en andere dienst- of vrijetijdsvoertuigen kunnen ingeschreven worden als tractor.

Op administratief vlak worden onder de code ‘TL’ 6 types voertuigen ingeschreven, namelijk quad’s, UTV’s (type John Deere Gator), verreikers, wielladers (type bulldozer), kleine borstelmachines die gemeentes bijvoorbeeld gebruiken om voetpaden proper te houden, en als zesde categorie ‘tractoren’. Hoeveel effectieve conventionele tractoren er zijn in het oorspronkelijke, ruwe cijfermateriaal, is dus niet snel helemaal duidelijk.

Geen consistentie bij invulling

Een pijnpunt dat onze belronde in de sector meermaals naar boven bracht, is dat er geen ‘consistentie’ is in de opgegeven vermogens wanneer de tractoren worden ingeschreven. Sommige nemen nominale vermogens, andere maximale vermogens, nog andere tellen de ‘boost’ er al dan niet bij.

Er wordt ook verwezen naar de ‘loketbediende’ die maar opschrijft welk vermogen er tegen hem gezegd wordt. Zo zitten er voor dezelfde tractor zelfs verschillen binnen hetzelfde kantoor, afhankelijk van welke bediende het werk verricht.

Ingeschreven

Een logische bemerking is dat in de cijfers van het DIV enkel tractoren staan die ingeschreven zijn, en die dus een nummerplaat hebben. Tractoren die niet op de openbare weg komen en op privéterrein verblijven, staan dus niet opgenomen in de verkoopcijfers, omdat ze niet ingeschreven zijn. Laat ons ervan uitgaan dat in een realistische context tractoren met een vermogen van meer dan 50 pk doorgaans wel ingeschreven zijn. Bij de ‘kleine’ tractoren kan het gebeuren dat een tuinaannemer, iemand die een sportveld onderhoudt of een golfterrein uitbaat, iemand die een kasteelpark beheert enzovoort zijn tractoren niet inschrijft en niet voorziet van een nummerplaat.

Nieuwe tractoren die op stock staan bij de leverancier en die nog niet ingeschreven zijn, ontsnappen dus ook aan het vangnet van DIV.

Realiteit nagenoeg perfect benaderd

Voor de verwerking van het cijfermateriaal gaat onze uitdrukkelijke dank uit naar Fedagrim. De nieuwe coördinator van de federatiewerking, Hans Verstreken, heeft hier knap werk verricht!

Nadat we de cijfers hebben, start voor ons een belronde langsheen verkopers en invoerders om waarden te controleren. We mogen dus stellen dat we cijfers hebben die de realiteit heel dicht benaderen. Afhankelijk van al het verfijningswerk dat je doet, kunnen cijfers evolueren.

Uit ervaring weten we dat de cijfers die onze redactie publiceert een zeer goede weerspiegeling is van de realiteit. De voorbije jaren hebben we nooit controverse of negatieve reacties hierover ontvangen op de redactie.

In de lijn van verwachting

Als we kijken naar het absolute aantal verkochte tractoren, dan ligt het resultaat van 2021 zeer goed in lijn met dat van andere jaren. Doorgaans telt de tractormarkt iets meer dan 2.000 stuks. Dat is in 2021 ook niet anders, met 2.187 ingeschreven nieuwe tractoren. Dat is een toename van 8,9 % ten opzichte van 2020.

Er werden in 2021 meer tractoren verkocht die een vermogen hadden van minder dan 250pk.
Er werden in 2021 meer tractoren verkocht die een vermogen hadden van minder dan 250pk. - Foto: TD

Minder krachtige tractoren

Bij de tractoren van meer dan 250 pk is er helemaal geen groei. Het is duidelijk dat de groei aanwezig is bij de tractoren van minder dan 250 pk. De categorie 50 tot 100 pk laat de grootste verkooptoename zien, met 116 stuks. Dat kan te maken hebben met aangescherpte milieunormen, waardoor sommige tractoren verplicht ingeschreven moesten worden of onverkoopbaar werden op onze markt.

De categorie 100-140 pk nam toe met 62 stuks. De categorie 180-250 pk steeg met 49 verkochte tractoren, terwijl de groep van 250-300 pk net 37 tractoren minder deed optekenen. Hier is een duidelijke marktleider, namelijk Fendt.

Misschien mogen we zeggen dat grote akkerbouwers en loonwerkers, dat toch het publiek voor tractoren is met 250 pk en meer, minder tractoren kochten in 2021. Ondervonden zij nadelen van de voorbije droge jaren of is er een andere verklaring? Onze belronde leverde hierop geen eenduidig antwoord. Er werd wel verwezen naar een stabilisering van de pk-behoefte en naar een betere bewustwording van de bodembelasting en naar de limieten die de grond aan kan.

Geen ‘verliezers’?

Wat betreft merken, mogen we zeggen dat John Deere, Deutz-Fahr, Steyr, Massey Ferguson en Kubota duidelijk meer tractoren wisten te verkopen in 2021 ten opzichte van het jaar voordien. Vooral het resultaat van Steyr en Kubota springt in het oog. Kubota rukt rustig verder op en Steyr schuwt duidelijk afzet bij de hogere vermogens niet. Procentueel gezien zijn ze de grootste groeier in de markt van 2021, qua absolute aantallen is dit John Deere.

New Holland, Case IH, Claas en JCB haalden vorig jaar ongeveer een gelijkaardig resultaat als in 2020. Van ‘verliezers’ mogen we niet echt spreken in 2021.

Van stabiliteit horen we ook spreken als het gaat om het aantal verreikers die als ‘tractor’ worden ingeschreven.

Opmerkelijk is de lange staart die de verkooptabel laat zien. Van meerdere merken worden maar enkele stuks verkocht. Hoe kan je een organisatie laten draaien op slechts een tiental tractoren of minder per jaar?

In 2021 werden er minder tractoren met een groter vermogen verkocht.
In 2021 werden er minder tractoren met een groter vermogen verkocht. - Foto: TD

Vrees voor 2022

Er heerst ‘voorzichtige’ of ‘nuchtere’ blijdschap als het over het verkoopresultaat van 2021 gaat. Het klopt dat er meer tractoren zijn uitgeleverd, maar haast iedereen die we spraken, verwees naar 2020, het jaar waarin corona uitbrak, waarin er lockdowns waren en fabrieken stil kwamen te liggen. Dan loop je natuurlijk achterstand op, die in 2021 lijkt te zijn ingelopen.

Tegelijk vreest iedereen voor het resultaat dat dit jaar zal opgetekend worden. “Wie kan leveren, verkoopt”, klinkt het in de sector, maar het begint echt moeilijk te worden. Dat komt niet zozeer omwille van de staalprijs of de impact van de coronamaatregelen op de organisatie van fabrieken, maar omwille van de beschikbaarheid aan componenten met microchips op nummer 1. Ondertussen raakte bekend dat Intel (Amerikaanse chipproducent) meer dan 17,6 miljard euro investeert in de bouw van 2 nieuwe chipfabrieken in Ohio. De eerste chips zouden volgens de planning in 2025 van de band lopen.

Hiernaast horen we over problemen omwille van de beschikbaarheid aan de gewenste banden (maat en merk).

Opflakkeringen in de coronabesmettingen en hoe landen erop inspelen met hun maatregelen wordt met enige vertraging pas zichtbaar in de effectieve levering.

Levertermijnen van 8 tot 12 maanden worden voor sommige merken standaard. Kan je het u inbeelden: dat je een jaar op voorhand de tractor van je dromen moet configureren en bestellen, om zeker te zijn dat hij op uw maat is uitgevoerd af fabriek.

Gouden raad is voorraad

Stock is belangrijk. Net die is de laatste jaren geslonken. Dat is misschien wel goed om ‘winkeldochters’ op te kuisen. We hoorden dat dealers nog nooit zoveel op voorraad hebben genomen als nu. Iedere aankondiging van prijsverhoging is tevens een stimulans om te kopen.

De sector ziet de annulering van Agribex 2021 als een gemis omdat het jaar na de beurs er een duidelijk Agribex-effect is in de verkoopcijfers. Nochtans was er heel veel begrip voor deze moeilijke beslissing.

De gouden raad die we in deze tijd misschien wel kunnen geven is, voorraad.

Tim Decoster

Lees ook in Mechanisatie

Meer artikelen bekijken