Startpagina Economie

2021 positief jaar voor kaasverbruik

2021 was een positief jaar voor het kaasverbruik van de Belg, zo blijkt uit de cijfers die het marktonderzoeksbureau GfK België aan VLAM rapporteert.

Leestijd : 2 min

Het kaasverbruik steeg met 0,9 kg per capita (hoofd) tegenover 2019 (vóór de coronacrisis). Ook de aankopen van Belgische kazen zitten in stijgende lijn.

Covid-19 zorgde voor een hoger thuisverbruik

Covid-19 en de bijhorende maatregelen bewerkstelligden een grote verschuiving van buitenshuis- naar thuisverbruik. Voor de meeste producten noteerden we een forse stijging in het thuisverbruik in 2020, gevolgd door een lichte terugval in 2021, maar waarbij we nog steeds hoger uitkomen dan in 2019.

Ook voor kaas noteerden we een gelijkaardige evolutie in het thuisverbruik: +12% in 2020 en -3% in 2021, goed voor een thuisverbruik in 2021 van 12,4 kg per capita. Hiermee blijft het thuisverbruik van kaas een stuk hoger uitkomen dan in 2019, toen dit 11,5 kg per capita bedroeg.

Belgische kazen winnen marktaandeel

In 2021 kocht 88% van de Belgische gezinnen Belgische kaas, samen goed voor een thuisverbruik van 1,65 kg per capita. In tegenstelling tot de totale kaasmarkt, zagen we voor Belgische kazen in 2021 geen terugval van het thuisverbruik en bleef dit dus op hetzelfde hogere niveau van 2020. Hierdoor steeg het volumeaandeel van Belgische kazen in België van 15,7% in 2020 tot 16,4% in 2021.

In Vlaanderen en in bestedingen ligt het aandeel van Belgische kazen nog hoger: 25% van de bestedingen in Vlaanderen aan harde, halfharde en zachte kazen ging in 2021 naar Belgische kazen. Vooral binnen het segment van de halfharde kazen staan de Belgische kazen sterk met een volumeaandeel van 54%. Bij hardekorstkazen is 15% van het aangekochte volume Belgisch en bij zachte kazen is dit slechts 4%.

Ook bij de aankoopkanalen noteren we grotere verschillen in het volumeaandeel van Belgische kazen. Bij speciaalzaken ligt dit met 44% het hoogst, maar ook bij buurtsupermarkten vertegenwoordigen Belgische kazen 27% van het volume. De grotere supermarkten zitten op het marktgemiddelde van 16%, terwijl bij hard discount het volumeaandeel van Belgische kazen slechts 10% bedraagt.

De term ‘kazen van bij ons’ is goed ingeburgerd bij de Vlaming, met een logobekendheid van 85%. Belgische kazen positioneren zich mooi tussen de alledaagse Nederlandse kazen en de veelzijdige Franse kazen. De Vlaming weet immers dat er ook binnen Belgische kazen een groot en divers aanbod is aan kwaliteitsvolle en karaktervolle kazen, die passen bij een gezellige sfeer.

VLAM

Lees ook in Economie

Meer artikelen bekijken