Startpagina Bedrijfsnieuws

12 rijïge Tempo-zaaimachine aangepast aan onze markt

Homburg Holland/Belgium, invoerder van het Zweedse Väderstad, liep tegen het probleem aan dat de 12-rijïge Tempo V-precisiezaaimachine in de hier gewenste rijafstand voor de maïsteelt niet af fabriek te leveren was. Toch vraagt onze markt naar zo’n machine, dus ontwierp Homburg zelf een oplossing.

Leestijd : 2 min

Om de transporthoogte te beperken, schuiven de buitenste 2 rijen naar de derde rij toe in 2 stappen. Eerst schuift het tweede zaaielement naar het eerste toe, om vervolgens deze 2 elementen naar het derde zaaielement toe te trekken (van linksaf gezien). De standaard 10-rijige machine van Väderstad is niet telescopisch. In 2016 is er hiervan al een telescopische variant ontwikkeld door Homburg. De reden hiervan was destijds het beperken van de transporthoogte en toch de mogelijkheid tot het gebruik van een markeur. Met de 12-rijige versie die Homburg nu ontwikkelde, is in de basis dezelfde techniek gebruikt; maar dan tweemaal. Zij werken met een dubbel telescopisch systeem en een verstevigd chassis.

Gestart wordt met af fabriek een gekende 12-rijige Tempo V-zaaimachine aan te kopen. Deze is echter maar geschikt tot een rijafstand van maximaal 50 cm, oftewel een 6 m breed basisframe. Eens deze de werkplaats van Homburg Holland heeft bereikt, worden de zaai-elementen en andere componenten van de centrale chassisbalk gedemonteerd. De benodigde gaten worden hierin geboord en zaag- en laswerk wordt gedaan. Alvorens terug te monteren, worden alle onderdelen gestraald tot op blank metaal en vervolgens in de originele Väderstad-kleuren gepoederlakt. Zo blijft alles in de toekomst ook netjes. Dan gebeurt de montage van het dubbel telescopisch chassis, de zaaielementen en de overige machine-onderdelen.

Door de ingreep voldoet de Tempo V 12-rijïge zaaimachine nu aan de gewenste rijafstand bij ons en geldende transport-hoogte.
Door de ingreep voldoet de Tempo V 12-rijïge zaaimachine nu aan de gewenste rijafstand bij ons en geldende transport-hoogte. - Foto: TD

Modificaties ondersteund

De gehele ontwikkeling heeft in overleg met Väderstad plaatsgevonden. Ook na hun goedkeuring is er pas begonnen met het uiteindelijke bouwen. Er worden dus geen problemen met garantiegevallen verwacht.

Wij zagen de machine aan het werk in de buurt van het Noord-Limburgse Bree. De onophoudelijke droogte had het land herschapen tot stof. Het was dus best begrijpelijk dat de loonwerker dan kiest voor een uitvoering met een grote luchtfilter. Dat grote, zwarte trechtervormige ding is dus geen schouw, maar een filter. De visie hierachter is dat er hogerop, waar de lucht wordt aangezogen voor de overdrukzaadverenkeling, veel minder grof stof is.

Nog opmerkelijk is dat de communicatie tussen tractor en machine gebeurt via een draadloze wifi-verbinding tussen de tablet in de tractorcabine en de elektronische module op de zaaimachine. Deze beschikt dan weer over een eigen batterij, die via een alternator op de zaaimachine wordt gevoed en aangedreven wordt door de tractorhydraulica.

We kunnen nog meegeven dat achteraan het zaaielement een microgranulaatverdeler is gemonteerd per rij. Startmeststoffen worden per rij meegegeven en worden aangevoerd via de Väderstad FH 2200-fronttank.

Tim Decoster

Lees ook in Bedrijfsnieuws

Meer artikelen bekijken