Startpagina Mechanisatie

RAM 1500 TRX: de super pick-up!

Ze zijn stevig en gaan overal door. Pick-ups zijn steeds meer een kostbare bondgenoot van ons dagelijks werk. Maar diegene die we nu getest hebben, is een beetje speciaal. Hij heeft buitennormale kenmerken en een enorme motor die prestaties levert zoals die van een sportwagen, de RAM 1500 TRX!

Leestijd : 4 min

In de Verenigde Staten zijn pick-ups echte sterren. Al 40 jaar is er de Ford F-150 de nummer 1 van de markt. Bijna 10 jaar wordt de top 3 van de voertuigregistraties (inschrijvingen) exclusief gedomineerd door pick-ups. Het rijden hiermee is een levensstijl die sommigen met succes hebben weten te importeren in Europa.

Bij ons is de RAM 1500 een absolute ster die in grote getallen wordt ingevoerd door AEC. Zij stelden ons een testvoertuig ter beschikking. Deze Canadese ondernening is actief in heel Europa en paste met goedkeuring van Stellantis (het moederhuis van RAM) de wagens aan naar Europese normen (verlichting, trekhaak, radio, ...) met behoud van de constructeursgarantie.

Jurrasic Parc

Gebaseerd op het succes van andere pick-ups, voert AEC nu ook bij ons de impressionante TRX-versie in. Het is een model waarbij de naam refereert naar de tyrannosaurus (T-Rex in het Engels). RAM heeft een amusante wijze gevonden om zijn model in de markt te positioneren, waarbij het de directe concurrentie aan gaat met de Ford F-150. Zij noemen die Raptor, een verwijzing naar de velociraptor. De fabrikant laat het niet na de rivaliteit te illustreren door enkele details. Zo laat de ruimte onder de centrale armleuning een illustratie zien waarbij de afmetingen van deze pick-up worden vergeleken. Er wordt namelijk een mens, de wagen, een tyrannosaurus en een velociraptor naast elkaar afgebeeld. Als we de motorkap open doen en we nemen het deksel van de luchtfilter weg, dan zien we een afbeelding waarbij een T-Rex een velociraptor verslindt.

Groter, hoger, comfortabeler!

Een klassieke RAM is al impressionant op onze wegen, de TRX-vesie is nog eens 15 cm breder ter hoogte van de vleugels en 5 cm hoger geplaatst. Dit levert een bodemvrijheid op van 30 cm. De TRX-uitvoering is ook herkenbaar aan de talrijke zwartkleurige details (bijvoorbeeld de luchthappers in de motorkap en in de vleugels). Bij een zwart koetswerk komen deze helaas niet zo goed tot uiting. De motorkap is koepelvormiger en huisvest 3 oranje ledlampen, wat zijn agressieve uitstraling versterkt.

De motorkap verbergt het meest gekke detail van deze pick-up: een 6,2 l V8-motor met een kleine 712 pk. Dat zijn er 260 meer dan zijn belangrijkste concurrent op de markt.

Het luxueuze interieur is een beetje een stijlbreuk met het buitenaanzicht.
Het luxueuze interieur is een beetje een stijlbreuk met het buitenaanzicht. - Foto: NM

Asfaltverslinder

Met dergelijk vermogen en een koppel dat richting 900 Nm gaat zijn de voertuigprestaties indrukwekkend. Deze pick-up stuurt zijn leeggewicht van 2,9 ton naar 100 km/u op iets meer dan 4,5 seconden tijd via de functie ‘launch control’. Dit is een technische kunstgreep om een vliegende start te maken, dat we doorgaans tegenkomen bij krachtige sportwagens.

De acceleraties kunnen zo stevig zijn, dat uw nek telkens verbuigt tijdens het optrekken. Dit bewijst het onvermoeibare dynamisme dat de ‘sportieve’ rijmodus opwekt. Een sportwagen is het echter niet gezien zijn lengte van 6 m en de rolbewegingen die bij hoge snelheden optreden. Toch geeft dit een ietwat grappig ‘dino’ karakter aan de wagen.

Offroadmonster

Deze RAM is vooral gebouwd om de meest slechte paden te betreden. Hij beschikt hiervoor over verschillende rijmodussen (steen, zand, ...), kruipversnellingen en een differentieelslot om zich uit de meest benarde situaties te redden.

Hij beschikt ook over de Baja-modus om de interacties tussen motor en chassis op te vangen, maar vooral om ontspannen de schokken te dempen om het comfort aan boord te verzekeren en zonder het risico om ook maar iets te beschadigen. Geloof ons, je hebt nog nooit zo snel een veld overgestoken als met de TRX!

Prioriteitenkwestie

Naast zijn onmiskenbaar fun-gehalte, heeft de RAM TRX toch enkele foutjes. Een eerste is zijn omvang, die toch moeilijk aanvaardbaar is in onze steden. Een ander is zijn impressionant of irreëel brandstofverbruik: reken ongeveer 23 l/100 km. Dit kan hoger als je uw rechtervoet niet in bedwang weet te houden.

Vervelender is het laadvermogen van 620 kg dat dit voertuig nog heeft, omdat het al zo een hoog eigengewicht heeft. Anderzijds kan je zonder probleem de Europees toegestane 3,5 ton trekken zonder de motor te belasten.

De RAM 1500 TRX in enkele cijfers

Motor: V8 benzine, 6.166 cc, 712 pk bij 6.100 tr/min, 882 Nm bij 4.800 tr/min

Transmissie: vierwielaandrijving

Versnellingsbak: 8-traps automaat

L/b/h: (mm): 5.936/2.235/2.088

Leeggewicht (kg): 2.880

Laadcapaciteit (kg): 620

Nuttig volume (m3): 1,5

Maximaal trekgewicht (kg): 3.500

Brandstofreservoir (l): 125

0 tot 100 km/u (s): 4,5

Maximumsnelheid (km/u): 190

Gemengd verbruik volgens opgave fabrikant (l/100 km): 21

CO2 (g/km): 506

Prijs (euro, ex. btw): 129.990

Nicolas Morlet

Lees ook in Mechanisatie

Meer artikelen bekijken