Startpagina Mechanisatie

Toppers inzake mechanisatie in de Grote Ring van Libramont

Voor een publiek van professionelen en geïnteresseerden toonde de Mecanic Show van Libramont 13 innovatieve machines.

Leestijd : 7 min

Een onmisbare afspraak gedurende een bezoek aan de beurs van Libramont is het bijwonen van de Mecanic Show. In dit eerste artikel bespreken we al 7 machines.

New Holland T6.180 Methane Power

Het thema van de Beurs van Libramont 2022 luidde: “Hier begint een duurzame wereld”. Voor de Mecanic Show werd een tractor geselecteerd die perfect bij dit thema past. De New Holland T6.180 Methane is de eerste tractor ter wereld die volledig op methaan rijdt. Noteer dat hij in 2020 al de eerste prijs 'tractor van het jaar' in de wacht sleepte in de categorie ‘duurzaamheid’.

Deze tractor, die nu in serie wordt gebouwd, maakt de landbouwer minder afhankelijk van externe energiebronnen door hem centraal te plaatsen in een duurzamere cyclus of kringloop: hij teelt gewassen, kweekt dieren en gebruikt hun bijproducten en mest om in een biogasinstallatie biomethaan te produceren. Dat gas dient als energiebron voor de tractor en stelt de boer in staat opnieuw gewassen te verbouwen en voor het voer van zijn dieren te zorgen.

De NEF-motor met een cilinderinhoud van 6,7 l en 180 pk biedt dezelfde vermogens- en koppelwaarden als zijn tegenhanger met dieselkrachtbron. Het uitlaatgaszuiveringssysteem is dan weer sterk vereenvoudigd. Van de EGR-klep, de oxidatiekatalysator en het SCR-systeem voor selectieve katalytische reductie met Ad-Blue, bekend van de dieselversie, is geen sprake meer. Het emissiebeperkingssysteem van de T6.180 Methane bestaat enkel nog uit een driewegkatalysator.

Volgens cijfers van New Holland kunnen de gebruikskosten met 30% worden verlaagd, de uitstoot van fijne deeltjes met 99%, de CO2-emissie met 10% en de totale uitstoot met 80%. Door het gebruik van biomethaan en de duurzamere cyclus van dit gas wordt de totale CO2-emissie tot bijna nul herleid.

Güttler GreenMaster Direct

Gezien de ongunstige klimatologische ontwikkelingen van de voorbije jaren wordt weiderenovatie steeds belangrijker. Ook de oogsttechnieken voor veevoeder, die de natuurlijke herbezaaiing verhinderen, en de wildschade spelen daarbij een essentiële rol. Güttler, een fabrikant die op dat vlak zijn sporen heeft verdiend, presenteert een gepatenteerde nieuwe zaaitand voor de GreenMaster Direct graslandregenerator.

Güttler GreenMaster Direct.
Güttler GreenMaster Direct. - Foto: AV

In de praktijk zijn er 2 geschikte periodes voor weiderenovatie: de herfst, die zich beter leent voor het algemene onderhoud van het grasland, en de lente om de schade te herstellen na de winter. De interventieperiode in de lente duurt in verhouding kort. Met de door Güttler ontwikkelde zaaitand kan dat interventievenster worden verruimd door vroeger op het seizoen aan de slag te gaan, wanneer de aanwezige begroeiing nog zeer vochtig is, of later op het seizoen, wanneer de groei van de vegetatie al is hernomen. In die omstandigheden is het voor de zaden doorgaans heel moeilijk om de bodem te bereiken, maar met de gepatenteerde oplossing van Güttler ligt dat anders.

Achter de egtanden worden neerwaartse buizen geplaatst met een tussenafstand van 7,5 cm. Het zaad wordt uit die buizen geblazen op ongeveer 7 cm boven de grond. Zo wordt veeleer breedwerpig dan wel in rijen gezaaid voor een optimale dekking van de oppervlakte. De GreenMaster Direct is verkrijgbaar in versies van 3 of 6 m.

Joskin PendiTwist/PendiSlide Start

De huidige prijsstijging van kunstmeststoffen toont opnieuw aan hoe belangrijk een optimaal gebruik van organische meststoffen is. Voor drijfmest betekent dit dat een beroep moet worden gedaan op verspreidingswerktuigen/injecteurs die het ammoniakverlies beperken. Dergelijke apparatuur vergt echter een zekere investering. Joskin biedt oplossingen met een werkbreedte die voor het eerst 12 m kan bereiken: de PendiTwist Start sleepslangenboom of de PendiSlide Start sleepslangenboom met sleufkouters.

Joskin PendiTwist/PendiSlide Start.
Joskin PendiTwist/PendiSlide Start. - Foto: AV

Deze Start-versies van de PendiTwist of PendiSlide serie kunnen niet alleen worden gemonteerd op een mesttank met een hefinrichting of een vooruitrusting voor een geïntegreerde hefinrichting. Maar ook op een mesttank zonder deze voorzieningen, waarbij de boom rechtstreeks op het achterste gedeelte van het chassis wordt geplaatst. De boom kan dus gemakkelijk en goedkoper op een bestaande machine worden gemonteerd. Deze boom is robuust dankzij zijn frame in profielbuizen van staal met hoge elasticiteitsgrens en is volledig gegalvaniseerd. Hij biedt een aanzienlijk werkdebiet, maar zonder de totale afmetingen van de tank te vergroten, aangezien hij is uitgerust met een ingenieus dubbel uitklapsysteem aan de achterzijde.

Krone EC F 400 CV Fold

Tijdens het gebruik van een maaicombinatie is een overlapping van de front- en achtermaaiers een essentieel punt, vooral dan op hellingen en in bochten. Krone presenteert een wereldprimeur met zijn inklapbare EC F 400 CV Fold frontmaaier van 4 m. De schijvenbalk van deze machine is heel opmerkelijk omdat hij over 2 extra snijschijven beschikt aan elke zijde van de maaier. Die 2 schijven kunnen naar voor of naar achter worden gezwenkt door een hydraulisch draaibaar tandwiel. De zijdelingse beschermingen klappen synchroon dicht door middel van een sequentiële bedieningsfunctie.

Krone EC F400 CV Fold.
Krone EC F400 CV Fold. - Foto: AV

In transportstand zwenken de snijschijven naar achter en worden ze opgeborgen in de ongebruikte ruimte tussen de voorwielen van de tractor en de frontmaaier, waardoor die net zo compact is als een andere machine voor wegvervoer, met een transportbreedte van minder dan 3 m. Een ander specifiek kenmerk van dit inklapsysteem is dat de aandrijflijn van de schijven niet wordt onderbroken. Zo blijft de snijsnelheid van de schijven altijd correct.

Fliegl STR 610

De Beierse fabrikant Fliegl presenteert zijn STR 610 wiedeg, een machine die zowel kan worden gebruikt om grasland te beluchten als voor mechanische onkruidbestrijding in de akkerbouw. Het chassis van gegalvaniseerd staal wordt ondersteund door 6 stabiele wielen die met een zwengel in de hoogte kunnen worden versteld. De tanden zijn flexibel op het frame gemonteerd en door middel van een voorgespannen duplexveer verbonden met een tuimelaar, waarmee de hoek van de tanden en dus hun agressiviteit hydraulisch en centraal kan worden ingesteld. Zo kan de machine gemakkelijk en snel worden aangepast aan de evolutie van de bodemgesteldheid en de kenmerken van de onkruidpopulatie.

Fliegl STR 610
Fliegl STR 610 - Foto: AV

Deze constructie op basis van een duplexveer zorgt voor een geringe statische belasting van de tand en het lager. Bovendien maakt ze een nauwkeurigere geleiding van de tanden mogelijk. De voorspanning van deze veren blijft identiek over hun volledige slag, ongeacht de positie van de tanden. De 216 tanden met een diameter van 8 mm, verdeeld over 6 rijen, hebben een tandafstand van ongeveer 3 cm. Dit resulteert in een efficiënte en betrouwbare werking over de volledige werkbreedte van de machine, namelijk 6,10 m. Door het hydraulisch dichtklappen van deze wiedeg wordt een transportbreedte van ongeveer 2,30 m verkregen.

Emily Star’Clean veegmachine

Emily Star’Clean is een zeer innovatieve veegmachine van de nieuwe generatie zonder aansluitingen. Ze is bijzonder nuttig in opslag- en verpakkingsloodsen voor aardappelen of groenten en kan zowel zeer fijn stof als grovere elementen opvegen. Ze is zonder hydraulische of elektrische aansluitingen inzetbaar op alle heftrucks op de markt. Het werkrendement kan 11.000 m²/u. bereiken. Deze geduwde veegmachine wordt aangedreven door het rijden van de heftruck dat de wielen van de veegmachine doet draaien. Die wielen drijven dan op hun beurt een autonome hydraulische inrichting aan. De fabrikant heeft een patent op dit aandrijfsysteem.

Emily Star’Clean.
Emily Star’Clean. - Foto: AV

Dankzij het vorksysteem op de draaikop heeft de machine een buitengewoon korte draaicirkel. Tijdens de werking veegt de borstel de opgeveegde elementen naar voor in de opvangbak. Lucht en fijnstof worden aangezogen door de turbine en opgesloten in de filter, die deeltjes tot 0,4 micron kan vasthouden. De filter van een dergelijke machine raakt vaak zeer snel verstopt gezien de te vegen oppervlakken. Emily beschikt over een gepatenteerd systeem dat de filter automatisch reinigt telkens wanneer de opvangbak wordt geledigd. De bestuurder hoeft hiervoor zijn stoel niet te verlaten, en dat is net wat deze machine zo bijzonder maakt.

Naast de voor zich sprekende tijdwinst ten opzichte van een manuele reiniging vermijdt dit systeem ook het risico van ongevallen tijdens het werk, en draagt het bij tot de gezondheid van de werknemers omdat fijnstof doeltreffend wordt opgevangen.

MAN OptiView-systeem

Het is ongewoon, maar de Mecanic Show verwelkomde dit jaar met MAN een vrachtwagenconstructeur, die zich onderscheidt met het nieuwe digitale achteruitkijksysteem OptiView. In dit innovatieve systeem worden alle achteruitkijkspiegels van de vrachtauto vervangen door camera's en schermen. Nog belangrijker is dat het de bestuurder helpt het verkeer en de omgeving van het voertuig sneller te zien.

MAN OptiView.
MAN OptiView. - Foto: AV

De 5 camera's worden verwarmd, rekening houdend met de buitentemperatuur. De lenzen ervan worden tegen vuil beschermd en zijn ongevoelig voor veranderingen in de lichtomstandigheden. Op de linker en de rechter A-stijl van de cabine, in de gebruikelijke kijkhoek van de achteruitkijkspiegels, bevinden zich 2 schermen. OptiView kan 3 verschillende weergaven genereren en schakelt automatisch tussen de weergaven afhankelijk van de rijrichting, de snelheid of de stuurhoek van de vrachtauto. De camerabeelden worden digitaal gecombineerd en continu weergegeven op het scherm, zodat er nooit sprake kan zijn van een dode hoek. Door dit systeem kan de bestuurder bovendien langs achter naderende voertuigen sneller opmerken, krijgt hij in de achteruitversnelling een volledig groothoekbeeld te zien of kunnen afstandsmarkeringen worden weergegeven. In de beelden worden ook waarschuwingsindicatoren geïntegreerd die gekoppeld zijn aan de dodehoekhulp, Lane Change Support of het ongevalvoorkomingssysteem.

Ten slotte stelt OptiView de bestuurder in staat om vanaf zijn cabine of slaapbank de volledige omtrek van zijn voertuig te controleren, zelfs met gesloten cabinegordijnen.

Nicolas Higuet, Mecanic Show

Lees ook in Mechanisatie

Meer artikelen bekijken