Een lichte vracht, maar niet zoals de anderen …

Avec un poids tractable de 3,6 t, le Raptor est une bête de somme,  en plus d'être une bête de course.
Avec un poids tractable de 3,6 t, le Raptor est une bête de somme, en plus d'être une bête de course.

Dankzij zeer actieve parallel-invoerders, zijn de Amerikaanse pick-ups, hoofdzakelijk Ram (ex-Dodge) niet meer zo een uitzondering op onze wegen. We moeten erkennen dat ze zeer verleidelijk zijn met een competitief tarief, rijkelijke uitrusting, luxueus interieur, zeer consequente trek- en laadgewichten, …

Maar we houden er hoofdzakelijk van omdat hun statuut van ‘lichte vracht’ het mogelijk maakt om over een kollosale V8-motor te beschikken en toch van een aantrekkelijk fiscaal tarief te genieten. Op bijna alle punten past het portret van de Ford F-150 Raptor. Maar op andere vlakken knalt hij de champagnekurk nog verder weg.

Echte lichte vracht

Als eerste punt uit de F-150 Raptor zich als een echt lastdier. Zo is er een vaste laadbak van 1m70 breed en een ruimte van 1m30 tussen de wielen met een hoogte van 54 cm. Dit geeft een nuttig volume van 1.495 liter. De nuttige belasting van de laadbak ligt op 450 kg en de treklast bedraagt 3.600 kg. Hiernaast kan de F-150 Raptor voorzien worden van een hulpsysteem om te manoeuvreren met een aanhangwagen.

De Amerikaanse filosofie is er eentje die een maximum wil bieden voor weinig geld. Seriematig is de Raptor praktisch full-option geleverd. Denk hierbij aan de lederen zetels, bi-zone klimaatregeling, multimediasysteem met aanraakscherm, hyperconnectiviteit met Apple CarPlay, Android Auto en Mirror Link, USB en Bluetooth verbindingen, GPS, … We mogen ook de bestuurdershulpen niet vergeten zoals een adaptieve cruise control, verwittiging bij een dreigende botsing met automatische noodberemming, bewaking van de dode hoek, rijstrookassistentie, 360° camera, … Dit alles is er zonder prijssupplement.

De gebruikte kunststoffen zijn niet minderwaardig, maar nu ook weer niet van ‘Duitse’ kwaliteit. Het testvoertuig dat wij gebruikten had een verlengde cabine, maar niet de dubbele cabine. Toch was er voldoende ruimte aan boord voor vijf volwassenen.

Geen V8

We moeten er nog maar naar kijken om te begrijpen dat het iets speciaals is, de F-150 Raptor. Allereerst zijn er de enorme, agressieve alleterreinbanden, zij verraden de offroad ambities van dit voertuig. Het is een echte padvinder met een bodemvrijheid van 30 cm en absoluut krankzinnige aanrij- en afrijhoeken.

Een 4x4-transmissie wordt standaard geleverd. De transmissie beschikt verder over kleine versnellingen en een blokkering van het achterste differentieel. Dit zien we veel minder bij andere pick-ups.

Als we de moeite doen om ons te bukken en onder de wielkasten te kijken, zien we een niet alledaagse vering. De Fox-schokdempers bijvoorbeeld hebben een veerweg van 30 cm en hebben de bijzonderheid om competitieschokdempers te zijn. Hier hebben we echt met iets speciaals te maken.

Tot slot hebben we nog de motor. Helaas vinden we geen V8-versie terug zoals men misschien zou verwachten, maar wel een V6 3,5 liter turbomotor die 450 pk opwekt. Ja, u leest het goed 450 pk! Eigenlijk is de Ford F-150 Raptor een ‘burgerlijke’ versie van een competitiebeest. Dit terreinvoertuig is prima geschikt voor rally’s waarbij zand- of steenwoestijnen moeten overwonnen worden.

Met een trekvermogen van 3,6 ton is de Raptor een echt lastdier, dan wel een racemachine.
Met een trekvermogen van 3,6 ton is de Raptor een echt lastdier, dan wel een racemachine.

Het is geen Porsche

Als u de mogelijkheid hebt om over enkele hectares grond te beschikken en u wenst er uw hartje op te halen, twijfel er niet aan met de F-150 Raptor kan u uren plezier hebben. De Raptor is er niet enkel voor de fun, maar ook voor professioneel werk.

Aanzie de Raptor echter niet als een sportwagen, want dit kan op een teleurstelling uitdraaien. De wagen mankeert wat ‘stijfheid’, dat te wijten is aan het pick-upconcept. Ook de grote banden met grof profiel dragen ertoe bij dat we er niet toe geneigd zijn om hem op de weg tot het uiterste te duwen. De banden lijken het op de baan moeilijk te hebben om het vermogen over te dragen.

Als we met de rechtervoet het gaspedaal heel diep induwen om te ervaren wat de motor in zich heeft, schudt en beeft het hele voertuig. Naast enkele acceleraties op de weg als het verkeerslicht op groen springt, en om andere weggebruikers te imponeren, valt al het vermogen van de Raptor maar moeilijk aan te wenden op de baan.

Het fiscaal voordeel van deze ‘lichte vracht’ blijft. Dan is er nog het Amerikaanse tarief. Bij onafhankelijke invoerders staat de Ford F-150 Raptor in de prijscatalogus ergens rond de 75.000 euro. Voor een afgeleide van een racemachine, is dit misschien wel niet overdreven, maar de verhouding prijs/plezier is dan weer niet impressionant.

Naar Laurent Zilli

Meest recent

Meest recent