Startpagina Mechanisatie

Een Mechanic’Show in het teken van grasland

Tijdens de Mechanic’Show die dit jaar doorging op de beurs van Libramont stonden machines die een link hebben met het grasland in de bijzondere belangstelling.

Leestijd : 7 min

Dit gegeven is niet heel verwonderlijk aangezien er dit jaar na de beurs ook nog een graslanddemonstratie doorging. In dit artikel bespreken we enkel de machines die een nauwe band hebben met het graslandbeheer.

Kverneland Geomow

Wanneer een vlindermaaicombinatie wordt gebruikt, bestaande uit een frontmaaier met achteraan links en rechts nog een maaibalk, wordt de maximale werkbreedte van de combinatie zelden gebruikt. Dit omdat de bestuurders een zekere veiligheidsmarge inrekenen en een deel overlappen om omgemaaide strepen te voorkomen. Dit doet het totale rendement van de machine dalen.

De Kverneland groupe vond een oplossing voor zijn Vicon Extra 7100 T vlindermaaier en noemde de toepassing ‘Geomow’. Deze voorziening regelt automatisch de overlap tussen de frontmaaier en de achtermaaiers. Tevens worden de drie maaibalken beheert via ‘Section Control’. Dit alles moet de productiviteit met 10% doen stijgen.

De Geomow voorziening moet voor dit alles beschikken over een GPS-positiebepaling om de positie van de tractor en maaibalken te kennen. Geomow neemt de controle over de hydraulische cilinders van de ‘Vario-ophanging’ van de maaibalk. Hierdoor kan de positie van de achterste maaibalken worden afgesteld op deze van de frontmaaier.

Op vlak terrein en een uniform veld gaat in de praktijk voor een minimale overlap gekozen worden zodat de maximale werkbreedte van 10m20 wordt bereikt. Op hellende terreinen en bij ‘drift’ van de tractor, compenseert Geomow onmiddellijk en verhoogt de overlap tussen de frontmaaier en de achtermaaiers.

De toepassing gaat zelfs nog verder: bij het maaien in bochten detecteert Geomow automatisch de gewijzigde positie van de frontmaaier en compenseert direct de positie van de achtermaaiers. Het resultaat is dat er geen ongemaaide banden meer zijn en dat het rendement van de machine wordt geoptimaliseerd.

Geomow bevat ook de Section Control functie voor de manoeuvres op de wendakker. Deze functie houdt bij welke zones reeds gemaaid zijn. Wanneer een maaibalk in een reeds gemaaide zone komt, wordt deze automatisch opgeheven op het juiste moment. Tegelijk worden de maaiers ook op het juiste moment terug in het werk gesteld.

Sip Air 500 T

Avec un pick-up de 330 mm, l’andaineur à tapis Air 500 T, de Sip,  semble idéal pour les fourrages courts et lourds.
Avec un pick-up de 330 mm, l’andaineur à tapis Air 500 T, de Sip, semble idéal pour les fourrages courts et lourds. - J.V.

Bandharken hebben de reputatie om zacht met het voeder om te gaan en om een luchtig zwad af te leggen. De Sip Air hark laat zich verder opmerken door zijn flexibele pick-up. De flexibiliteit wordt gecreëerd door de modulaire opbouw en meerdere componenten die uit polyethyleen gemaakt zijn. Verder rust de pick-up op sleepvoeten die vrij bewegen en zo perfect de bodemcontouren volgen. De pick-up wordt hydraulisch aangedreven en heeft een diameter van slecht 330 mm. Dit is ideaal voor een korte gewassnede of een zware snede zoals luzerne of klaver. De pick-up bestaat uit zes rijen tanden waarvan de positie achteruit is gebogen om te vermijden dat stenen worden verzameld. De tanden staan bevestigd volgens een nieuw gepatenteerd systeem. Volgens de fabrikant moet dit verhinderen dat tanden breken.

We moeten bemerken dat een extra rotor is toegepast die de gewasstroom van de pick-up naar de verzamelband verbetert. Voornoemde karakteristieken moeten ervoor zorgen dat hoge werksnelheden van 15 à 20 km/u, afhankelijk van de percelen, worden gehaald.

De getrokken Sip Air 500 T beschikt over een centrale dissel die zowel links- als rechtsachter de tractor kan werken. Het opgeraapte groenvoeder kan links of rechts van de bandhark afgelegd worden door de draaizin van het tapijt te veranderen.

Pöttinger Impress Combi

Le combiné presse-enrubanneuse Impress Combi, de Pöttinger, dispose d’un séquençage totalement automatique de 8 opérations, ce qui facilite son utilisation.
Le combiné presse-enrubanneuse Impress Combi, de Pöttinger, dispose d’un séquençage totalement automatique de 8 opérations, ce qui facilite son utilisation. - J.V.

Pöttinger zet de ontwikkeling van zijn rondebalenpersen verder met de presentatie van zijn eerste pers-wikkelcombinatie, de Impress. De bijzonderheid aan deze machine is het concept waarbij de armen met wikkelfolie onderaan de wikkeltafel zijn opgehangen, in plaats van wat we traditioneel zien, bovenaan. Een eerste voordeel is dat, ondanks de hogere positie van de wikkeltafel, het geheel lager uit komt. Hierdoor komen de wikkelarmen minder snel in botsing met bomen of andere zaken die ze kunnen tegen komen. Bijkomend gaat in transportmodus de wikkeltafel naar de pers kantelen, om het geheel beter te beschermen.

Een ander voordeel van dit concept is dat het mogelijk wordt om balen te wikkelen die niet van deze pers komen. Met een front- of andere wiellader is het mogelijk om een baal op de wikkeltafel te leggen en het wikkelproces te starten dankzij uitwendige bedieningsorganen. Een andere bijzonderheid van deze perswikkelcombinatie is dat ze geheel automatisch balen kan persen en wikkelen, wat het gebruik van de machine vereenvoudigt. Niet minder dan acht functies worden automatisch door de pers beheerd waardoor de prestaties van de machine omhoog gaan en de vermoeidheid van de chauffeur omlaag.

Bergmann – Shuttle 510 K

L’autochargeuse Shuttle 510 K de Bergmann est doté d’un rotor  de 184 cm de largeur, soit le plus grand du marché.
L’autochargeuse Shuttle 510 K de Bergmann est doté d’un rotor de 184 cm de largeur, soit le plus grand du marché. - J.V.

In de wereld van de ruwvoederoogst en –transport zoeken de loonwerkers naar een grotere capaciteit maar ook naar een snijsysteem dat grote vermogens, zoals tractoren met 350 pk toelaat. Hierom komt Bergmann op de markt met een opraapkar met een groot volume die bestemd is voor heel krachtige tractoren. Het model kreeg de typebenaming Shuttle 510 K mee. Het laadvolume gaat tot 51m3 met een toegestaan laadgewicht van 32 ton. Deze opraapkar beschikt ook over de bijzonderheid om een grote snijcapaciteit te hebben.

Om tot deze snijcapaciteit te komen heeft Bergmann een rotor ontwikkeld met een breedte van 184 cm, dit is de breedste op de markt. Om tot deze dimensie te komen én om de transportbreedte op de weg te respecteren, heeft Bergmann de aandrijving van de snijrotor moeten herzien.

De Shuttle 510 beschikt hierom over een geïntegreerde planetaire tandwieloverbrenging in de rotor. Dit ontwerp heeft het voordeel om heel compact te zijn en om dus ruimte te scheppen om een bredere rotor te maken. De tandwieloverbrenging is volledig mechanisch en aangepast voor tractoren die een vermogen hebben rond de 400 pk. Deze snijrotor heeft 53 messen en laat een theoretische snijlengte toe van 34 mm.

Fliegl – Büffel

Encore à l’état de prototype, l’autochargeuse Büffel (Fliegl)  a été développée pour des tracteurs dès 130 ch.
Encore à l’état de prototype, l’autochargeuse Büffel (Fliegl) a été développée pour des tracteurs dès 130 ch. - J.V.

Na hakselaars en opraapwagens laat Fliegl met zijn Büffel een nieuwe manier zien om gras in te kuilen. Deze non-stop getrokken opraapwagen is nog steeds in het ‘prototype’ stadium en laat aan landbouwers toe om op een toegankelijke en financieel rendabele manier te investeren in oogstmachines voor gras.

De Büffel onderscheidt zich door zijn ‘bunker’ voor gras en door de zijwaartse manier om het gras te lossen. Eens het gras is opgeraapt en gesneden wordt het in een tussenbunker opgeslagen die als functie heeft om een ‘buffer’ te vormen als van afvoerwagens gewisseld wordt. Het geoogste gewas wordt via doseerwalsen naar achteren getransporteerd waar het op een losband terecht komt. Het gewas wordt niet naar buiten geblazen zoals bij een veldhakselaar, maar verlaat de machine via een overlaadtapijt.

De techniek die de Büffel biedt vermindert de nood aan motorvermogen om gras te oogsten. Een tractor met een vermogen rond de 130 pk zou volstaan om de machine aan te drijven.

Kuhn E-Twin

Sur enrubanneuse Kuhn, le pré-étireur e-Twin permet  un étirement accru des films d’enrubannage.
Sur enrubanneuse Kuhn, le pré-étireur e-Twin permet un étirement accru des films d’enrubannage. - J.V.

Kuhn brengt een nieuwe generatie getrokken balenwikkelaars uit, de RW serie, met een ronddraaiende wikkeltafel die beschikt over de ‘e-Twin’ innovatie. Dit laat de gebruiker toe een hogere productiviteit te hebben door de gebruikskosten te doen dalen. Om de kosten te laten dalen werd ingezet op de piste van minder folieverbruik. Kuhn vond een oplossing via het concept van de dynamische e-Twin voorstrekrollen voor de folie.

Deze nieuwigheid maakt gebruik van twee rollen wikkelfolie die doorheen de e-Twin voorstrekrollen gaan en 90% toenemen in lengte ten opzichte van hun initiële lengte. Volgens Kuhn is dit 20% meer dan andere fabrikanten. Bijkomend zijn de voorstrekrollen zo gepositioneerd opdat ze zorgen voor een overlap van 2/3de van hun breedte (750 mm). De bijzonderheid is dat de twee folies samen komen alvorens ze de voorstrekrollen verlaten. Deze dubbele bedekking moet weerstand bieden tegen scheuren, zelfs met 90% strekking.

Een ander voordeel van de e-Twin innovatie is dat de Kuhn RW wikkelaar naar schatting maar de helft van de tijd nodig heeft om balen te wikkelen omdat ze bij één omwenteling een dubbele laag aanbrengt.

Göweil – G 4040 Profi

L’enrubanneuse Göweil G 4040 dispose de rouleaux déposant  les ballots au sol en douceur, afin d’éviter toute perforation.
L’enrubanneuse Göweil G 4040 dispose de rouleaux déposant les ballots au sol en douceur, afin d’éviter toute perforation. - J.V.

De Oostenrijkse fabrikant Göweil presenteert voor het eerst op de Belgische markt zijn getrokken wikkelaar voor grootpakpersen, de g 4040 Profi. Een eerste bijzonderheid is dat deze over een losplatform beschikt zodat de gewikkelde balen worden afgelegd zonder dat de wikkelfolie beschadigd kan geraken.

Grote geperste balen voordroog kunnen een gewicht bereiken van 900 kg. Als deze gewikkelde baal valt bij het verlaten van de wikkelaar, kan er een risico zijn op het doorprikken van de wikkelfolie. Dit kan dan weer slecht bewaard voer opleveren.

Om dit alles te voorkomen heeft Göweil een losplatform ontwikkeld dat bestaat uit vier rollen. Deze bestaan uit vier industriële kunststof kettingen. Deze kettingen brengen de baal zijwaarts van de wikkeltafel naar het losplatform. Als de balen zich op het losplatform bevinden gaan de voornoemde rollen naar achteren draaien om de baal zachtjes achterwaarts te lossen. Göweil heeft eraan gedacht om de lossnelheid te synchroniseren met de rijsnelheid van de machine om ieder risico bij het afleggen van de baal te minimaliseren.

Een andere bijzonderheid van deze wikkelaar is de laadarm om de balen op de wikkeltafel te leggen. Deze is in staat om twee balen (120 x 70 cm) op elkaar te leggen zodat deze in één gewikkeld pak kunnen gestoken worden. Hierbij wordt er bespaard op wikkelfolie en het rendement ligt hoger.

Krone Liftcab

Le système LiftCab de Krone permet d’élever la cabine de l’ensileuse de 70 cm  et ainsi accroître la vision du chauffeur.
Le système LiftCab de Krone permet d’élever la cabine de l’ensileuse de 70 cm et ainsi accroître la vision du chauffeur. - J.V.

Bij het hakselen van maïs kijkt de bestuurder van de hakselaar vaak tegen een muur van maïs aan die enkele meters hoog kan zijn. Dit verschijnsel is heel vermoeiend voor de bestuurder tijdens lange werkdagen. Om het comfort voor hem te verbeteren heeft Krone een cabine ontwikkeld die 70 cm in de hoogte opgetild kan worden. Dankzij deze uitvinding die Krone, LiftCab noemde, heeft de chauffeur een beter overzicht over het te oogsten gewas.

Het panoramisch zicht helpt bij het inschatten van de moeilijke hoeken van een perceel, biedt overzicht over beken en natte plekken in het veld. Stress neemt af en de focus ligt op het werk.

Een ander gegeven is dat de afvoerwagens steeds groter en groter worden. Hierdoor heeft de chauffeur maar moeilijk een zicht op hoe ver een wagen geladen is. Doordat de cabine 70 cm omhoog kan heeft de bestuurder een beter zicht op de naast- en achter rijdende wagens.

Ander voordelen die we mogen noemen dat is dat het LiftCab systeem zorgt voor een grotere verlichte werkomgeving, maar ook wordt het geluid in de cabine gereduceerd doordat ze zich verder van de motor bevind.

Naar Gaëtan Dubois, CRA-W,

voorzitter van het selectiecomité Mecanic Show,

Quentin Limbourg CRA-W.

Lees ook in Mechanisatie

Meer artikelen bekijken